• Sandra8978

    Engelska skolan - Bra/anus?

    Blev häpen när jag hörde VD:n för Engelska skolan på radio öppet förklara att på deras skola får lärarna stöd och uppmuntran uppifrån för att på riktigt kunna ta kommandot över klassrummet. Bland annat slänger man till sist ut hopplöst stökiga elever från klassrummet.Förvånad

    Kotym är ju annars att offra de 75-90% av klassen som sköter sig och vill lära sig. Detta för att bråkstakarna absolut inte ska känna sig "utpekade", eller få sin lärosituation kränkt.

    Så Engelska skolan låter ju som det bästa som hänt mig sen skivat bröd.

    Har du erfarenhet av Engelska Skolan? Är det så bra som det verkar?

  • Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?
  • Mangsa

    Engelska skolan Jakobsberg är superbra!! Bra disciplin, höga krav på eleverna, bra lärare! Har 1 barn där nu och ett som precis börjat gymnasiet. Kunde inte valt bättre skola

  • Sandra8978
    Mangsa skrev 2015-10-09 21:41:00 följande:

    Engelska skolan Jakobsberg är superbra!! Bra disciplin, höga krav på eleverna, bra lärare! Har 1 barn där nu och ett som precis börjat gymnasiet. Kunde inte valt bättre skola


    Vad är din upplevlse om stämningen mellan elever? 
    Bättre än på en vanlig skola eller typ samma?

    Smittar stämningen i klassrummet av sig på rasterna?
  • Mangsa

    Bra system att dom blandar klasserna varje år! Så när som slutar 9an har dom gått med alla i sin årskurs. Det fanns "kamratstödjare" på raster och i skolan. Arbetade väldigt bra mot mobbing. Det är en lugn skola! Inga mobiltelefoner förrutom i cafeterian mina barn har varit lika nöjda som mig!!

  • Sandra8978
    Mangsa skrev 2015-10-10 00:56:52 följande:

    Bra system att dom blandar klasserna varje år! Så när som slutar 9an har dom gått med alla i sin årskurs. Det fanns "kamratstödjare" på raster och i skolan. Arbetade väldigt bra mot mobbing. Det är en lugn skola! Inga mobiltelefoner förrutom i cafeterian mina barn har varit lika nöjda som mig!!


    Låter onekligen mkt bra, kan tänka mig det finns variation även inom Engelska skolor iofs. Men jag har aldrig hört något negativt om dem, bara positivt.
  • Mrs Green

    Enda nackdelen är väl kön :) här är det 8 års kö så då får man ju gröna sig över att man inte ställde dottern i kö när hon var 2 år :) Nu kom jag inte att tänkta på att ställa henne i kö till fyran förrän hon var 6 år och det var ju alldeles för sent. Så jag antar att det verkligen är så bra som det sägs, annars hade väl inte köerna varit så långa. Många platser går ju till syskonförturer och det tyder ju på att de som har sina barn där är nöjda och vill ha de yngre barnen där också.

  • Natulcien

    I mina ögon är IES mest anus, faktiskt. Har hört mycket negativt om skolan. De är kassa på elevinflytande och på stöd och extra resurser till de elever som behöver det.
    Jag var nyfiken och besökte skolan. Var verkligen inte imponerad. Gick därifrån med en väldigt obehaglig känsla i kroppen, faktiskt. 

    I vår stad har den kommunala skolan betydligt mycket bättre rykte.

  • Magdalena03

    Internationella Engelska Skolan är en vinstdrivande skola som delvis ägs av ett amerikanskt riskkapitalbolag. Varje år skickar de många tusen kronor per elev till USA som vinst. Skolan har fördelar men också nackdelar. Det jag tycker är mest negativt är att klasserna är mycket stora, från sexan är man 32 elever per klass. Eftersom de alltid har kö är det alltid 32 elever i varje klass.  Jag vet lärare i min stad som har lämnat skolan på grund av de stora klasserna, de tycker inte att de hinner med alla elever. I min stad var det i år väldigt många lärare som slutade på Engelska skolan.

  • Magdalena03

    Glömde säga det positiva, det mest positiva är att de upprätthåller disciplin och ornding i skolan, därmed får man studiero och bättre miljö för eleverna. Är ju väldigt tråkigt att inte de kommnala skolorna lyckas med detta! Känner dock till många fler skolor som lyckas ha studiero i skolan, dock väldigt få av dessa är kommunala.

  • Sandra8978
    Magdalena03 skrev 2015-10-10 11:11:49 följande:

    Glömde säga det positiva, det mest positiva är att de upprätthåller disciplin och ornding i skolan, därmed får man studiero och bättre miljö för eleverna. Är ju väldigt tråkigt att inte de kommnala skolorna lyckas med detta! Känner dock till många fler skolor som lyckas ha studiero i skolan, dock väldigt få av dessa är kommunala.


    Intressanta inlägg.
    Jag är av princip egentligen emot att skattepengar vikta åt våra skolelever går till amerikanska riskbolag.
    Med det sagt, det är bättre med en klass på 32 där det är studiero, än en på 24 där det är stökigt.

    Vad är förklaringen till att man på Engelska skolan lyckas skapa arbetsro?
    Jag gissar att det är på grund av selektivt utval. Dvs föräldrar måste söka sig dit, det innebär att eleverna har föräldrar som bryr sig mer om sina barns skolgång. Samma föräldrar har också bättre än snittsvensken lärt sina barn vett och ettikett.

    Eller är det verkligen en skillnad i pedagogik? Vari består i så fall den skillnaden?
  • Natulcien
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:29:56 följande:
    Jag gissar att det är på grund av selektivt utval. Dvs föräldrar måste söka sig dit, det innebär att eleverna har föräldrar som bryr sig mer om sina barns skolgång. Samma föräldrar har också bättre än snittsvensken lärt sina barn vett och ettikett.

    Eller är det verkligen en skillnad i pedagogik? Vari består i så fall den skillnaden?
    Det där tror jag inte alls på. Titta på skolor som Lundsberg t.ex., där det verkligen är ett selektivt urval. Där beter sig ju flera elever som riktiga svin (en av mina bästa vänner har jobbat där så jag har god insikt).
    Och jag tror lika gärna att det kan vara så att även föräldrar som inte bryr sig skickar sina barn till IES så att skolan kan "få ordning" på dem.

    Nej, jag tror snarare att det handlar om att de använder bestraffningar och belöningar som förr i tiden. Det var tyst och lugnt i klassrummen förr i tiden också. Man kör en gammaldags, auktoritär stil med bestraffningar. Då är det inte så svårt att ha det tyst i klassrummet.
Svar på tråden Engelska skolan - Bra/anus?