• SunnyDay

    Någon som minns denna bok?!

    Blir tokig!!! Har fått ett minne av en bok jag läst som yngre men kan inte komma ihåg vad den hette. Det var en bok med fina bilder, lite carl larsson-känsla på bilderna. Handlade om barn som var på besök hos sin morfar(?). Denna morfar är busig och lekfull, brukar ha en nattskjorta på sig. Vet att det var ngt med en vit häst också, ev. rider han in med hästen i huset?

    Haha, jag inser att detta är väldigt lite att gå på men har sååå vaga bilder i huvudet! Någon som får en idè?

  • Svar på tråden Någon som minns denna bok?!
  • SunnyDay

    Tack för bra gissning men det är inte morfar prosten (underbara böcker det också)

    Formatet på boken var i stil med tomtebobarnen alltså liggande , med stora vackra bilder

  • Passionsfrukt

    Det var inte Prilliga morfar av Peter Härtling?
    Kan du säga när du läste den, ungefär? 1990-talet? 80-talet? 70-talet?

    Det fanns tidigare nån bibliotekssajt där man kunde fråga om barnböcker, typ barnensbibliotek.se men nu hittar jag inte nån sån länk. Jag har fått hjälp där tidigare men minns tyvärr inte sidan :/

    De finlandssvenska biblioteken har en sån här referenstjänst, kanske ditt lokala bibliotek också har det? www2.biblioteken.fi//fraga_bibliotekarien/ Fast de hjälper nog säkert en rikssvensk också!
    Det vill säga om du inte får svar här...

  • E87

    Finns en bok om morfar Karl Anton där han har skjorta på sig. Karl Antons vilda plan tror jag

  • Passionsfrukt

    Bra att du hittade den! Det är så irriterande att ha vissa minnesbilder av en bok men inte veta någonting som går att mata in i ett söksystem.

Svar på tråden Någon som minns denna bok?!