• Anonym (TS)

    Ni med barn i åldern 5-9 år som spelar fotboll

    Jag är nyfiken på hur det fungerar i andra klubbar och lag. Vilka kostnader har ni för fotbollen och hur har de utvecklats från 5-årsåldern eller när barnen började spela?

    Avgifter till föreningen? Vilka krav på kläder finns för träningar? Behöver ni betala något för kläderna till matcher? Andra krav på utrustning?

    Helt enkelt vad är obligatoriskt och vad är frivilligt och hur frivilligt är det egentligen (om 99 procent har ett visst plagg är det ju inte så frivilligt för den sista procenten).

    Undrar också hur många träningar och matcher per vecka barnen har och hur har det utvecklats?

  • Svar på tråden Ni med barn i åldern 5-9 år som spelar fotboll
  • Anonym (TS)
    Trophywife skrev 2015-10-09 23:31:36 följande:
    Vad spelar det för roll hur mycket det kostar?
    Det spelar ju väldigt stor roll för de som inte har gott om pengar...
  • Anonym (TS)
    Trophywife skrev 2015-10-09 23:36:05 följande:

    Ja men ett par tusen är väl inga problem?

    Eller vad har era män för jobb?


    Tack men lämna den här tråden nu är du snäll, jag vill inte ha den förstörd.
  • Anonym (TS)

    Någon med barn som spelar fotboll?

  • Anonym (abc)

    Det är ju väldigt olika från klubb till klubb. I dotterns nuvarande klubb kostar det 400 kr per termin och i den förra kostade det 600 kr per termin. I den här klubben får man träningskläder när man går med (shorts och tröja) och får sedan köpa nya själv för ca 250 kr setet (inkl strumpor) från klubben. I den förra klubben fick man inte någonting. När jag själv spelat så har man inte fått något (kläder, träningsväska, vattenflaskor) förrän man kommit upp på seniornivå.

    Sedan tillkommer benskydd och fotbollsskor. Och tyvärr är det ju så med fotbollsskor att de sitter väldigt tight och därför inte helt lätt att hitta rätt. Har man tur kan man hitta på rea för en hundring, och andra gånger så kostar det enda paret som sitter bra på foten sådär en 700 kr.

    Men överlag så tycker jag fotboll är en billig sport. Andra sporter dottern håller på med kostar 1000-1500 per termin för 10-12 tillfällen. Här har det varit 400-600 och då håller det igång ca 8-9 månader om året. Så man känner inte heller samma press att man måste vara där hela tiden för att man missar så mycket annars.

  • Intenuigen
    Anonym (TS) skrev 2015-10-10 10:09:13 följande:

    Någon med barn som spelar fotboll?


    Vi betalar 1700, matchtröja och strumpor ingår. Två cup spel ingår, så åker vi på flera så betalar vi dem själva.
  • Anonym (TS)
    Intenuigen skrev 2015-10-11 10:22:31 följande:
    Vi betalar 1700, matchtröja och strumpor ingår. Två cup spel ingår, så åker vi på flera så betalar vi dem själva.
    Vilken ålder är barnet? Ställs det krav på vilka kläder man har på träning och övrigt? Hur betalas cuperna om det blir fler, hur gör man om några inte har råd?
  • Intenuigen
    Anonym (TS) skrev 2015-10-11 10:34:05 följande:

    Vilken ålder är barnet? Ställs det krav på vilka kläder man har på träning och övrigt? Hur betalas cuperna om det blir fler, hur gör man om några inte har råd?


    Barnet är 10 år, inga krav på träningskläder. Det finns barn som ibland har andra strumpor och ingen bryr sig om det, sedan antar jag att om föreningen sponsras av Intersport eller stadium så vill säkert de säkert att man spelar i deras märke ( men inga krav i denna ålder)

    Ang cuper så vet jag inte,men kan inte tänka mig att föreningen betalar det. Utan man får väl helt enkelt avstå alla är ju inte med på alla iaf, och det är kanske 2 per år så man missar ju inte så mycket för den delen. 1 cup med mat och övernattning kostar 1000-1500kr.

    Vi kör i Örebro denna helg och vissa sammåker, så inga problem om nu inte föräldrarna vill kan eller har råd.
  • septemberbarn08

    Sonen är 7 och har spelat både förra sommaren och i år.

    Vi betalar en årsavgift till kommunens idrottsförening, 50 kr per barn eller 150 för en hel familj. Den 50-lappen täcker även hans simträning (men då kostar det 200kr/termin för själva badet också).

    Det som krävs i utrustning är benskydd, och eventuellt strumpor bara för att hålla fast benskydden;)

    Med andra ord betalar vi inte mycket men å andra sidan är det mer på lekstadiet än :)

  • Intenuigen
    Anonym (TS) skrev 2015-10-09 21:00:44 följande:

    Jag är nyfiken på hur det fungerar i andra klubbar och lag. Vilka kostnader har ni för fotbollen och hur har de utvecklats från 5-årsåldern eller när barnen började spela?

    Avgifter till föreningen? Vilka krav på kläder finns för träningar? Behöver ni betala något för kläderna till matcher? Andra krav på utrustning?

    Helt enkelt vad är obligatoriskt och vad är frivilligt och hur frivilligt är det egentligen (om 99 procent har ett visst plagg är det ju inte så frivilligt för den sista procenten).

    Undrar också hur många träningar och matcher per vecka barnen har och hur har det utvecklats?


    Kan tillägga att i år är första året som vi har fått betala typ bullerby-cup.

    Innan hade man en lagkassa som man fick in lite genom att sälja fikabröd på sina egna pool-spel, den har täckt kostnaderna vi hade när vi åkte på närliggande cuper.
  • Intenuigen
    septemberbarn08 skrev 2015-10-11 10:53:16 följande:

    Sonen är 7 och har spelat både förra sommaren och i år.

    Vi betalar en årsavgift till kommunens idrottsförening, 50 kr per barn eller 150 för en hel familj. Den 50-lappen täcker även hans simträning (men då kostar det 200kr/termin för själva badet också).

    Det som krävs i utrustning är benskydd, och eventuellt strumpor bara för att hålla fast benskydden;)

    Med andra ord betalar vi inte mycket men å andra sidan är det mer på lekstadiet än :)


    Men hallå vart bor du? Här får man betala drygt tusen kronor per termin för simskola, det om något va inte så billigt.
  • septemberbarn08
    Intenuigen skrev 2015-10-11 10:59:21 följande:

    Men hallå vart bor du? Här får man betala drygt tusen kronor per termin för simskola, det om något va inte så billigt.


    Haha i Dorotea!

    Vi må ha billig simskola men å andra sidan har vi ingen sjukvård efter 17 och på helgerna, långt att åka till allt, betalar högst skatt i Sverige, har sämsta vägarna i Sverige.. ja listan kan göras lång;)
Svar på tråden Ni med barn i åldern 5-9 år som spelar fotboll