• Anonym (Kaffedraken)

    Badrum med natursten

    Tjena!

    Nu är jag totalt nollad när det kommer till att bygga eller göra om badrum, och tänkte om det finns några mer kunniga människor som skulle kunna bidra med lite hjälp!

    1. Skulle det vara möjligt att bygga väggar med hjälp av natursten tex granitbumblingar från vår natur?

    2. Om mycket betong skulle användas i ett badrum, är det något man ska tänka på rent fuktmässig osv?

    Detta är endast ett projekt i mitt huvud för tillfället och har inte hittat mycket information på nätet direkt förutom dessa svindyra stenfasader, men det är något jag skulle vilja fortsätta planera på om det överhuvudtaget är möjligt?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Badrum med natursten
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns strikta krav när det gäller badrum när det gäller underlag för vägg och golv. Detta för att förebygga fuktskador. Ni ska alltså anlita en certifierad hantverkare när ni gör om badrummet.

    Vad n sedan väljer för material till golv och väggar är en smaksak. Du skriver att du funderar på granit, det är ett hårt och bra materisl, rätt dyrt bara.

    Du talar om betong och stenar som du själv plockar, uppfattar jag det rätt. Nackdelen är att det då kan bli rätt tungt och ni måste då försäkra er om att bjälklaget klarar detta så att det inte rasar på grund av tyngden.

    byggahus.se finns det råd, tips och ett forum där man kan ställa alla typer av frågor. Lycka till. Den roligaste delen med renovering är planeringen, tycker jag som är inne på vårt fjärde hus.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack så mycket, du var till stor hjälp!

    Ska vända mig till det forumet i framtiden då mina planer kommer lite närmare till verkligheten :)

    Ja planerna är verkligen det roligaste av allt, och jag känner att vill man få det exakt som man vill så måste man planera i tid :)

Svar på tråden Badrum med natursten