• Tallen

    Hur förklara man autism för en 5-åring?

    Idag drog en lite äldre pojke min 5-åring mycket hårt i håret utan anledning, och vår son blev så klart väldigt ledsen och även rädd. Pojkens mamma sprang fram direkt och fick honom att släppa och bad så hemskt mycket om ursäkt och sa att hennes son är autistisk. Jag kramade om min son och tröstade honom och sa till mamman att "det är OK jag förstår" och försökte även tona ner det hela då jag märkte att hon blev väldigt stressad.

    Dock så visste jag inte hur jag på ett bra sätt kunde förklara för vår son varför den andra pojken gjorde så, någon som erfarenheter/ tips vad man kan säga?

    Jag sa till vår son att han själv inte hade gjort något fel och att den andra pojken inte förstår att man inte skall göra så mot andra människor, men jag känner att jag gärna skulle vilja ha sagt något mer men jag vet inte vad.

  • Svar på tråden Hur förklara man autism för en 5-åring?
  • lövet2

    Jag har sagt att det andra barnet är lite speciellt. Jag har tagit det från grunden med att en del barn föds med för många fingrar, att någon kan födas blind, att någon föds med "trasiga öron" och att en del föds med något handikapp som inte syns utanpå. Har tagit upp det där med att vara utvecklingsstörd t ex. Jag har pratat om att hjärnan inte alltid fungerar perfekt, och att vissa barn föds med en hjärna som trasslar till det för dem. Sedan har jag anpassat förklaringen till just det barn som det gällt just den gången. Min dotter hade t ex en autistisk pojke i sin förskoleklass, och där fick jag förklara att han inte kunde prata, och därför slog han det barn han ville ha uppmärksamhet från. Att hans mamma försökte lära honom att inte slå utan kanske i stället bara lägga handen på det andra barnets arm. Men den pojken hade svårare än andra att lära sig saker, så han skulle bli tvungen att träna länge på det där. Under tiden fick min dotter helt enkelt vara lite mer uppmärksam när pojken kom fram till henne. Om han hade hennes uppmärksamhet direkt, så lät han bli att slå.
    Fröknarna i förskoleklassen hade förstås också extra koll, och så hade pojken en assistent som följde honom hela tiden. Det gick rätt bra till slut!

  • viseversa

    Jag har en autistisk son på 4,5 år. Och han kan inte sätta sig in i hur andrta känner. Han förstår att det gör ont när någon drar honom i håret och han blir väldigt sårad och ledsen om detta händer också.

    Men han har väldigt svårt att förstå att det gör ont på andra när han drar dom i håret. Han kan alltså inte sätta sig in i hur andra känner eftersom det inte känns på honom när han drar dom i håret. Komplicerat ja men det är så det är för min son i alla fall. 

  • Tallen
    viseversa skrev 2015-10-10 07:19:14 följande:

    Jag har en autistisk son på 4,5 år. Och han kan inte sätta sig in i hur andrta känner. Han förstår att det gör ont när någon drar honom i håret och han blir väldigt sårad och ledsen om detta händer också.

    Men han har väldigt svårt att förstå att det gör ont på andra när han drar dom i håret. Han kan alltså inte sätta sig in i hur andra känner eftersom det inte känns på honom när han drar dom i håret. Komplicerat ja men det är så det är för min son i alla fall. 


    Har du några tankar/ funderingar om hur du som förälder till ett barn med autism skulle vilja förklara det för andra barn i samma ålder på ett sätt som du tror är bra och skulle underlätta för din son? (ett sätt som du tror skulle öka omgivningens förståelse och andra barn beteende/ tolerans och på så sätt vara bra för din son)
  • viseversa
    Tallen skrev 2015-10-10 23:55:12 följande:
    Har du några tankar/ funderingar om hur du som förälder till ett barn med autism skulle vilja förklara det för andra barn i samma ålder på ett sätt som du tror är bra och skulle underlätta för din son? (ett sätt som du tror skulle öka omgivningens förståelse och andra barn beteende/ tolerans och på så sätt vara bra för din son)
    Barn är olika. Vad ska jag säga. Det är svårt att förklara autism till barn. Det är svårt att förstå allt kring autism även som vuxen har jag märkt. Jag säger som det är. Han är autistisk och förstår inte att det gör ont på dig. Han tänker agerar och fungerar annorlunda än dom flesta.

    Men han har även många extremt fina sidor och jag skulle aldrig byta ut den han är mot något annat. Min son har dessutom autism UTAN utvecklingsstörning så han funkar i det mesta. Det är just den sociala biten som kan bli svårt för honom. På förskolan har han TVÅ bästa vänner("friska barn") som båda vill vara med honom. Dom väljer hans sällskap för att han är påhittig rolig och en bra kompis.

    Han har en resurs på heltid som hjälper honom i situationer där han själv har svårt att förstå vad han ska göra och hur han ska agera i olika situationer. Dock ser jag många barn som slåss mer än min son och som också skulle behöva stöd så att barn kan vara hårdhänta mot varandra händer ändå. 
Svar på tråden Hur förklara man autism för en 5-åring?