• Anonym (Elisa­beth)
    Äldre 10 Oct 06:57
    453 visningar
    2 svar
    2
    453

    Asperger råd, tips och tankar

    Jag har en tonåring som nyligen fått diagnosen Asperger. Vi håller nu på att se över vad det finns för stöd och hjälp inom området, både inom vården (tex barn hab) och vad man kan göra själv i form av strategier mm.

    Jag undrar därför vad andra i liknande situation har fått för hjälp (för att bättre veta vad man kan efterfråga) och om ni har några särskilda strategier, upplägg osv som ni kan tipsa om.

    Barnets svårigheter handlar främst om, motivation, automatisering, att "komma igång/byta aktivitet/ta sig hemifrån".

    Hen är själv väldigt motiverad att hitta sätt som underlättar för hen i vardagen, så tips och tankar från de som är insatta inom området tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Asperger råd, tips och tankar
  • Äldre 10 Oct 08:43
    #1

    Jag har själv As och det som hjälper mig i vardagen är struktur och ordning och reda. Ett schema för när saker ska göras från morgon till kväll. Jag är gift och har barn och arbete men behöver ändå tydlig struktur i vardagen.

    Jag har tack vare det blivit väldigt bra på städning och ordning hemma. Stök klarar jag inte av.

    Ett schema hjälper också till att förstå att saker och ting måste bli klart innan jag gör något annat.

  • Anonym (Elisa­beth) Trådstartaren
    Äldre 10 Oct 09:01
    #2
    Fjäril kär skrev 2015-10-10 08:43:11 följande:

    Jag har själv As och det som hjälper mig i vardagen är struktur och ordning och reda. Ett schema för när saker ska göras från morgon till kväll. Jag är gift och har barn och arbete men behöver ändå tydlig struktur i vardagen.

    Jag har tack vare det blivit väldigt bra på städning och ordning hemma. Stök klarar jag inte av.

    Ett schema hjälper också till att förstå att saker och ting måste bli klart innan jag gör något annat.


    Tack så mycket.

    Det tror jag också skulle hjälpa och vi har det i viss mån (då upplagt av mig i samråd med barnet). Svårigheten för mitt barn är dock vägen dit, att läsa schema. För schemat hjälper ju inte om man inte tittar på det.

    Har du något förslag på hur man kan motivera personen att använda schemat? I dag funkar det ganska bra med schemalagda skoluppgifter (med mkt stöttning från mig), men andra saker fungerar inte. Det verkar handla om att hen själv inte ser att ett schema skulle underlätta och därför inte vill prova och också att hen inte ser behovet att få vissa saker gjorda. Alltså motivationen.

    Att schema för skoluppgifter fungerar är något helt nytt så kan hända att hen är mer mottaglig för det inom andra områden också.
Svar på tråden Asperger råd, tips och tankar