• Äldre 10 Oct 09:58
    3845 visningar
    2 svar
    2
    3845

    Några tips till en nybörjarfotograf?

    Hej!
    Som ni såg på ämnet så undrar jag om ni har några tips till mig som ska börja fotografera?:)
    Hade var't jätte snällt om ni kunde dela med er av dem! :D

    Hade gott så länge!

  • Svar på tråden Några tips till en nybörjarfotograf?
  • Äldre 17 Apr 23:35
    #1
    +1

    * Lär dig din utrustning, ha som mål att komma bort från autoläge så snart du kan och experimentera istället med manuella inställningar
    * Våga "misslyckas". Man kan egentligen inte misslyckas med foto, man kan bara lära sig flera sätt att inte få bilden som man vill :)
    * Hitta en inriktning som passar ditt intresse, eller testa dig fram
    * Lyssna inte på allt trams om att man måste ha ny kamera, flera objektiv och 700 tillbehör
    * Låna/Köp böcker om digitalfotografering för nybörjare, Scott Kellbys böcker är riktigt bra, de har jag själv använt när jag haft kurser för nybörjare.
    * Tillägna ditt liv till YouTube och alla tutorials, guider och tips som finns för nybörjare.
    * Om du hittar ett foto du fastnar för, fråga fotografen hur de gick tillväga när de tog bilden. Ofta kanske det ligger mycket efterproduktion i den men man kan alltid lära sig något nytt.
    * Lär dig grunderna i Photoshop eller Lightroom om du är intresserad av bildbearbetning

  • Stress­less Photog­raphy
    Äldre 14 Nov 00:19
    #2

    Skaffa gråkort. Det är A och Ö för att få rätta färger, balans i bilden. gråkort kostar 0.99 pund på ebay.co.uk. Det gör skillnad! 

    Sen har du ljusmätning och en del annat. 


    Gråkort
Svar på tråden Några tips till en nybörjarfotograf?