• Pingvin

    Sgi

    Tänkte ta FP på sjukpenningnivå i december 2015. Jobbade 80 procent jan- juli 2015. Fick heltidstjänst från augusti och är nu tillsvidareanställd på heltid.Tog föräldrarledigt i juni utan att ta ut FP( missade att man bara kan göra så innan barnet fyllt 1 år).. Blir min sgi lägsta ersättning då eftersom jag missade att ta ut fp i juni??

  • Svar på tråden Sgi
  • pigglet

    Jag tolkar det som att barnet är över 1 år.

    Eftersom du redan har haft ett jobb en längre tid så är din SGI baserad på den lön du har just nu. Den höjdes direkt när du gick upp till heltid, samma dag, under förutsättning att du hade tänkt jobba heltid minst 6 månader. Så kommer du ha jobbat heltid 6 månader innan du tar föräldraledigt igen så skulle jag säga att det är lugnt, din SGI är då baserad på din heltid.

    Hinner du inte jobba 6 månader tror jag det är värre. Eftersom du nollade din SGI i juni så krävs det att man har för avsikt att jobba minst 6 månader igen för att få tillbaks den.

    Håller Alexi med? (Hon är proffs på sådant här!)

  • Alexi

    Jag inser att frågan uttryckligen handlar om Sgi men jag vill med frågan om barnets ålder ändå säga att man behåller samma föräldrapenning i två år oavsett vad som händer med ens Sgi.

  • Alexi

    Jag gissar utifrån det du skriver att du jobbar 80 procent under våren 2015 för att du har små barn och har en heltidstjänst i botten? Utifrån det (det hade nog kunnat vara annorlunda om du haft en stadigvarande tjänst på 80 procent, det finns en tremånadersregel som skyddar men jag tror inte den gäller i ditt fall) så bedömer jag att din SGI blev noll där under sommaren. Däremot så bör du ha fått en ny SGI direkt när du börjar arbeta på ditt nya jobb på heltid. Men här blir ju frågan hur din avsikt bedöms med din fp i december. För normalt sett så får man alltså en SGI igen direkt när man börjar arbeta på ett stadigvarande arbete och har för avsikt att arbeta minst sex månader. Föräldraledigt brukar generellt inte ses som ok i de fallen eftersom de ju är planerade, till skillnad från en sjukskrivning.

    Har du vabbat något under hösten än så länge? Då vet du ju om och hur din SGI har bedömts?

  • cosinus

    Ja jag tror att du måste ha jobbat 6 månader heltid för att få upp föräldrapenningen igen. SGI ska ju däremot vara tillbaka men den styr ju bara VAB och din egen sjukskrivning medan föräldrapenningen tar tid att jobba upp och då ska du som sagt ha för avsikt att jobba minst 6 månader heltid (VAB och vara sjuk ok, föräldrapenning inte).

    Men kan du inte passa på att ta lägstanivådagar i dec om du ändå inte kan få FP enligt din SGI-nivå. De är ju lika värdelösa när som helst och då hinner du jobba upp nivån för föräldrapenning i vår.

  • Pingvin

    Har inte vabbat någonting så jag vet inte hur stor min sgi är nu...så då kanske jag får lägsta ersättning då? Hur stor är den?


    Alexi skrev 2015-10-12 10:19:29 följande:

    Jag gissar utifrån det du skriver att du jobbar 80 procent under våren 2015 för att du har små barn och har en heltidstjänst i botten? Utifrån det (det hade nog kunnat vara annorlunda om du haft en stadigvarande tjänst på 80 procent, det finns en tremånadersregel som skyddar men jag tror inte den gäller i ditt fall) så bedömer jag att din SGI blev noll där under sommaren. Däremot så bör du ha fått en ny SGI direkt när du börjar arbeta på ditt nya jobb på heltid. Men här blir ju frågan hur din avsikt bedöms med din fp i december. För normalt sett så får man alltså en SGI igen direkt när man börjar arbeta på ett stadigvarande arbete och har för avsikt att arbeta minst sex månader. Föräldraledigt brukar generellt inte ses som ok i de fallen eftersom de ju är planerade, till skillnad från en sjukskrivning.

    Har du vabbat något under hösten än så länge? Då vet du ju om och hur din SGI har bedömts?


  • Pingvin

    Nej han är 21 månader...


    Alexi skrev 2015-10-13 20:42:40 följande:

    Men är barnet över två år?


  • Alexi

    Ja men som jag skrev då behåller man ju fp i två år även om din sgi blir nollad.

  • Pingvin

    Å är det sant?! Gud vad bra:))


    Alexi skrev 2015-10-13 21:56:17 följande:

    Ja men som jag skrev då behåller man ju fp i två år även om din sgi blir nollad.


  • cosinus
    Pingvin skrev 2015-10-14 20:31:28 följande:

    Å är det sant?! Gud vad bra:))


    Hur blir det då i januari när barnet fyller 2 och hon inte skyddat SGI hela vägen, droppar den då ist?

    Tänkte om hon tar FP i dec så lär det väl behövas ett nytt halvår sen från januari för att få tillbaka det eftersom barnet då fyller 2. Eller är jag fel ute?
  • Alexi

    Det beror ju på hur fk bedömer det uppehållet. Om hon söker ersättning senare så ser man ju kanske att hon jobbat stadigvarande från augusti? Man måste aldrig de facto jobba sex månader utan visa att avsikten är att jobba minst sex månader framåt.

Svar på tråden Sgi