• Anonym (Bitter)

    Trött på hyresrätt!!

    Ja, denna tråd är endast till för att jag vill gnälla av mig. Bor just nu i en storstad i en nyrenoverad och ganska dyr hyresrätt. Hade inte velat flytta härifrån om det inte vore för att vi inte trivs mitt i stan och detta med tredje våningen utan hiss. Väntar andra barnet så vi har funderat på flytt till mindre ort som är ganska närliggande. Nu har sambon blivit erbjuden en 3:a i "finare" område. Problemet är att denna är på våning 2, är mindre än denna med liten balkong. Invändigt är den inte direkt fräsch. Gamla fula golv, lister, slitet kök med gamla vitvaror m.m. Det känns som att man betalar för den fina fasaden i princip. Det är säkert värt att bo där om man nu har en 4:a på bottenplan i ett hörn, men denna är trång, har knappt fönster och en minitoalett som inte lär rymma ens ett skötbord. Min sambo är sur och tycker att jag är för kräsen men saken är den att jag är sjukt less på att bo i trånga lägenheter som kostar mer än vad dom smakar. Vi hade kunnat ha råd med bostadsrätt eller hus på den orten men min sambo envisas med att bo i hyresrätt och orkar inte engagera sig i att kolla på annat. Han har bott i hus själv förut medan jag alltid bott i "trånga skokartonger" som jag vill kalla dom. Så avundsjuk på alla i min släkt och alla mina vänner som bor så fint och barnvänligt. Han kommer att pendla till jobbet så han lär sällan vara hemma medan jag kommer att tvingas vara i lägenheten dag in och dag ut när jag är mammaledig... Försökte att se det från den ljusa sidan ett tag, att man kanske kan byta golv, göra si och så men nej, det får jag inte för honom heller. "Det duger som det är". För mig är det sjukt viktigt att trivas i sitt hem medan han inte verkar bry sig alls.

    Någon som känner sig lika bitter över liknande som jag? :(

  • Svar på tråden Trött på hyresrätt!!
  • Birgitta02

    Ibland är det adressen man betalar för. Bor du på Strandvägen i Sthlm eller i en motsvarande lägenhet i ex.vis Sollentuna så skiljer det ungefär 7000 kr i hyreskostnad per månad. Han prioriterar kanske adressen och du prioriterar boendet. Inte vet jag. Men ni får nog resonera lite igen.

  • Anonym (C)

    Gå inte med på att flytta till ett ställe du inte tror du kommer trivas på. Det gjorde jag, fast till ett stort hus på landet när jag ville bo centralt, och jag ångrade mig alltid.

  • Teddis

    Men då!

    Jag tänker tyvärr som din man!

    Vet dem som inte har skötbord utan fixar det på golvet istället. Lite jobbigt om man har problem med ryggen dock. Ikea har kanske en smart lösning annars?

  • Teddis

    Det tycker jag att du kan ställa som krav faktiskt!

    Snyggt golv! Han kommer komma till insikt när golvet är klart. Jag är likadan typ.

  • Anonym (Bitter)
    Birgitta02 skrev 2015-10-10 13:56:17 följande:

    Ibland är det adressen man betalar för. Bor du på Strandvägen i Sthlm eller i en motsvarande lägenhet i ex.vis Sollentuna så skiljer det ungefär 7000 kr i hyreskostnad per månad. Han prioriterar kanske adressen och du prioriterar boendet. Inte vet jag. Men ni får nog resonera lite igen.


    Verkar inte vara bättre. Är som att välja mellan pest och kolera. Fint område, ful och liten lägenhet eller fult område, större lägenhet.. blir så trött. Det känns att så länge man är fast i hyresrätt så kommer det aldrig kännas som ett riktigt hem.
  • Anonym (Bitter)
    Teddis skrev 2015-10-10 15:08:53 följande:

    Byrå! Byrå som skötbord.

    Det är en lösning som funkat fint för andra.


    Har levt på just det sättet förut och är trött på kompromissa för att "hemmet" inte rymmer bättre. Kommer aldrig att kunna trivas i hyreslägenhet. Själv uppvuxen i hus och har aldrig känt mig hemma någonstans sedan jag flyttade hemifrån.
  • Anonym (suck)

    Hör du inte hur det låter? Han kommer att pendla, knappt vara hemma. Du vill ha hus.

    Vem ska klippa gräs, skotta snö, måla fönster, laga varmvattenberedaren, lufta elementen (om vattenburet), laga låskolven osv? Du som är hemma med barn? Hur blir det när du börjar arbeta?

    Får ni någon tid tillsammans som par eller ska all tid gå till arbete, pendling och hus?

  • Anonym (också less)

    Jag är också uppvuxen i hus och hur jag än har försökt att trivas i lägenhet,så funkar det bara inte.

    Kände också som du TS,med lägenhet känns inte som ett riktigt hem,.

    Blev så less på att bo i lght,så jag köpte mig nyligen ett hus.

    Kommer aldrig att sätta min fot i lght igen. Det är en helt annan livskvalitet att bo i hus,så är det bara. 

  • Anonym (Bitter)
    Anonym (suck) skrev 2015-10-10 19:50:01 följande:

    Hör du inte hur det låter? Han kommer att pendla, knappt vara hemma. Du vill ha hus.

    Vem ska klippa gräs, skotta snö, måla fönster, laga varmvattenberedaren, lufta elementen (om vattenburet), laga låskolven osv? Du som är hemma med barn? Hur blir det när du börjar arbeta?

    Får ni någon tid tillsammans som par eller ska all tid gå till arbete, pendling och hus?


    Och det där lät ju logiskt. Inte. 
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (också less) skrev 2015-10-10 19:51:14 följande:

    Jag är också uppvuxen i hus och hur jag än har försökt att trivas i lägenhet,så funkar det bara inte.

    Kände också som du TS,med lägenhet känns inte som ett riktigt hem,.

    Blev så less på att bo i lght,så jag köpte mig nyligen ett hus.

    Kommer aldrig att sätta min fot i lght igen. Det är en helt annan livskvalitet att bo i hus,så är det bara. 


    Nej, jag vet. Man känner sig instängd, begränsad. Kan inte bara gå ut utan att det krävs en massa planering för att överhuvudtaget ta sig ut i lekparken... Är så underbart skönt när jag varit husvakt till min mor och kunnat släppa ut ungen på baksidan bara sådär. Känns som man kan andas bättre i hus till och med. '

    Kommer aldrig trivas i lägenhet och känner bara sådan sorg över att det aldrig lär bli av med något sånt för min del. Min sambo påstår att han vill ha hus ibland men när vi tittar så tappar han intresset direkt och tar inte tag i någonting. Känns ju kul att han ville bo i hus med sitt ex men inte med mig. Typ... 

    Jag får panik av bara tanken att bo trångt igen och inte kunna ställa fram några möbler för att det inte ryms. Avlånga rum som blir omöjliga att inreda. Usch, blir så deprimerad... 
Svar på tråden Trött på hyresrätt!!