• polken

    Kläder till bebisen

    Detta kommer vara sista inlägg för min del när det gäller kläder för bebisen haha jag vill allt ska vara perfekt när bebisen kommer! 
    Nu har jag packat upp alla kläder jag köpt och fått i present. Mer kläder kommer jag inte köpa om inte det är något ni kan rekommendera. De storlekar jag är mestadels tills bebisen är 2-3 månader. Resten köper jag när bebisen är här för har ingen plats kvar för alla kläder haha. Jag vill BARA veta vad ni tycker att jag borde köpa mer av och vad jag verkligen kan behöva när det gäller kläder. En sak som kanske är bra att veta är att detta är en Januari-bebis. Det jag har köpt/fått hittills är:

    14 st kortärmad bodies
    26 st långärmad bodies
    4 st byxor med fötter
    18 st byxor
    4 st tröjor
    4 st tjocktröjor
    2 st overaller 
    7 st onepiece med fötter
    2 st onepiece utan fötter
    5 st mössor
    2 par vantar (ska köpa mer)
    7 par strumpor
    1 pyjamas (tveksam om jag ska köpa mer pyjamas eller inte. Kan inte bebisen sova i body/filt/täcke/tröja/blöja? Om bebisen somnar i det den har på sig ska jag då väcka för att byta till pyjamas.. tror inte det.) Vad tycker ni? 


     

  • Svar på tråden Kläder till bebisen
  • Poppymonkey

    Oj, tycker det låter som ganska mycket kläder om det bara är 2-3 månader. En bebis växer väldigt snabbt.

    Men alltid bra att vara förberedd ;)

    Jag skulle satsa på mycket omlottbodys första månaderna. Det är sjukt praktiskt att slippa dra över det känsliga huvudet.

    Dregglisar och tvättlappar i bomull är ett annat tips!

    Ett barn kan spy mycket och det går att rädda bodyn med en dregglis.

    Jag har ett decemberbarn och använde aldrig kortärmade bodys (men vår lägenhet var lite småkall).

    Pyjamas med dragkedja är ganska tacksamt när man byter blöja på natten. Nja ett barn i den åldern brukar däcka ganska fort det får bröstet och du kommer behöva amma flera gånger nattetid så barnet kommer nog vakna oavsett. Klä barnet i det som blir smidigast för er!

  • mammalovis
    polken skrev 2015-10-10 16:20:03 följande:

    Detta kommer vara sista inlägg för min del när det gäller kläder för bebisen haha jag vill allt ska vara perfekt när bebisen kommer! 
    Nu har jag packat upp alla kläder jag köpt och fått i present. Mer kläder kommer jag inte köpa om inte det är något ni kan rekommendera. De storlekar jag är mestadels tills bebisen är 2-3 månader. Resten köper jag när bebisen är här för har ingen plats kvar för alla kläder haha. Jag vill BARA veta vad ni tycker att jag borde köpa mer av och vad jag verkligen kan behöva när det gäller kläder. En sak som kanske är bra att veta är att detta är en Januari-bebis. Det jag har köpt/fått hittills är:

    14 st kortärmad bodies
    26 st långärmad bodies
    4 st byxor med fötter
    18 st byxor
    4 st tröjor
    4 st tjocktröjor
    2 st overaller 
    7 st onepiece med fötter
    2 st onepiece utan fötter
    5 st mössor
    2 par vantar (ska köpa mer)
    7 par strumpor
    1 pyjamas (tveksam om jag ska köpa mer pyjamas eller inte. Kan inte bebisen sova i body/filt/täcke/tröja/blöja? Om bebisen somnar i det den har på sig ska jag då väcka för att byta till pyjamas.. tror inte det.) Vad tycker ni? 


     


    Nu framgår det ju inte om du räknar 2-3 månader som att du har en del i storlek 50 och en del i 56 för 62 brukar ju räknas som 2-4 månader, så din lista är ganska svår att greppa. Mest kläder brukar man ju få i present när bebisen är född i storlek 56 och kanske lite i 62. Jag föredrar absolut omlottbodies eller pyjamas med hel knäppning/dragkedja på framsidan och inte knäppning i grenen som en del pyjamasar har. Det dröjer innan bebisarna är starka i huvudet och det blir enklare att dra något över huvudet.

    Vi har fått en bebis i dagarna och fick rekommendationer på bb att antingen använda heltäckande kläder och mössa samt filt eller låta bebisen ligga hud mot hud för att inte bli kall. De dagarna vi har varit på bb har vi använt tunn mössa, pyjamas och tjocka strumpor då fötterna var kalla. Pyjamasen är smidigast att byta blöja i, då man slipper öppna knäppningen i grenen utan kan knäppa upp lite fram bara och kolla blöjan, då de inte luktar i början.

    Så tvätta storlek 50-56 först eller lite i taget och se om du ev kan byta plagg som inte känns bra. Det är bättre du kompletterar när bebisen är född om du skulle sakna något. En del långväxta barn kan knappt ha storlek 50, vår son som var 52 cm drunknar i 56 om de inte är små i storlekarna. Bästa sättet är att jämföra plaggen mot varandra. På en liten och stor 50 kan det skilja flera cm. Våra barn har bytt storlek när de varit nästan lika många cm som nästa storlek motsvarar.

    I storlek 50 har vi inga tjocka tröjor eller tröjor alls utan klarar oss med några få koftor med dragkedja eller knappar i 56. Tröjor i t-shirtsmodell är bättre på sommaren. Fler vantar måste ni inte ha om du har ett par tunna och om fleeceoverallen har vikning över händer och fötter.

    Vad ni ska med alla kortärmade bodies mitt i vintern vet jag inte, om ni inte har en väldigt varm lägenhet eller väldigt varm bebis

    Mössor förutsätter jag att du har både en tjockare och någon tunn för inomhusbruk.

    Så mängdmässigt låter det mycket, men delar du upp det i storlek för storlek genom att jämföra kläderna kanske det ser annorlunda ut. Har ni fått ärvda kläder kan de ha krympt en storlek eller blivit väldigt breda om en tjock bebis haft kläderna länge. I storlek 50 hade vi 2 nya bodies, 2 byxor med uppvik och 4 pyjamasar plus lite ärvt innan bebisen var född, sedan kompletterade vi när vi insåg att storleken behövdes.

    Det behövs ju mer kläder om man har gemensam tvättstuga och/eller kräkbebis än om man har egen maskin och en bebis som inte kräks, då kanske man mer byter kläder för att hinna använda allt.

  • polken
    Sarita skrev 2015-10-10 16:31:33 följande:

    Kommer du inte att kunna tvätta emellanåt? ????


    vad menar du? Jag kommer tvätta kläderna jo, har egen tvättmaskin hemma.
  • polken
    Poppymonkey skrev 2015-10-10 16:32:35 följande:

    Oj, tycker det låter som ganska mycket kläder om det bara är 2-3 månader. En bebis växer väldigt snabbt.

    Men alltid bra att vara förberedd ;)

    Jag skulle satsa på mycket omlottbodys första månaderna. Det är sjukt praktiskt att slippa dra över det känsliga huvudet.

    Dregglisar och tvättlappar i bomull är ett annat tips!

    Ett barn kan spy mycket och det går att rädda bodyn med en dregglis.

    Jag har ett decemberbarn och använde aldrig kortärmade bodys (men vår lägenhet var lite småkall).

    Pyjamas med dragkedja är ganska tacksamt när man byter blöja på natten. Nja ett barn i den åldern brukar däcka ganska fort det får bröstet och du kommer behöva amma flera gånger nattetid så barnet kommer nog vakna oavsett. Klä barnet i det som blir smidigast för er!


    Ja precis, de bodies jag har köpt är bara omlottbodys. Men det jag har fått i present är mer sånna som man drar över huvudet. Det gör väl inget eller??


     

  • mammalovis
    polken skrev 2015-10-10 18:06:00 följande:

    Ja precis, de bodies jag har köpt är bara omlottbodys. Men det jag har fått i present är mer sånna som man drar över huvudet. Det gör väl inget eller??


     


    Det är lättare att dra bodies över huvudet när de blivit minst en månad eller två, så från 56 använde vi båda sorterna regelbundet. Sedan varierar styrkan i nacken. Mina två första har varit starka i nacken redan på bb och den här ligger lätt som en ostbåge, så här kommer det bli svårare att dra över huvudet, då min hand måste få följa med i hålet.

    Jag kollade sedan igenom vad vi hade i storlek 50 med första barnet. Då hade vi 12 bodies, 4 byxor och 4 pyjamasar plus en luvtröja med dragkedja i 56 till en kräkis så vi tvättade varannan var tredje dag och jag tyckte vi hade ont om bodies trots 20 haklappar. I nästa storlek fick vi en massa kläder, så där hade vi snarare mer än vi behövde. Likaså i 62 där vi fick ärva mer kläder, så säg att vi hade drygt 20 bodies.

    Men allt beror ju på vilket barn du får, kräkis eller inte. När de sedan börjar äta lite gör man åt mer kläder, då de lätt blir smutsiga trots haklapp. Vilken storlek som används beror ju på barnets tillväxt och när man vill börja med smakisar.
  • Sous

    Tossor med dragsko, alltså såna man drar åt ovanför foten. Vi fick ett par från joha i ull med första barnet (också vinterbarn) och herregud vad bra de var! De små fötterna blir så lätt kalla och strumpor/sockor åker lätt av. Inte räcker byxor med fötter heller och de drar lätt upp benen så att fötterna hamnar uppe i byxan. Mitt bästa tips.

Svar på tråden Kläder till bebisen