• Oroliga själen

    Äta var fjärde timma?

    Min lilla pojke är två veckor på måndag och igår och idag har han sovit så mycket och gott... Nästan så jag får väcka till honom lite var fjärde timma för att äta. Är orolig att han inte får i sig. När han var en vecka gammal hade han ökat 70 gram sedan födseln... Men ja det är nu de sista dagarna han sovit i längre perioder. Kissar och bajsar gör han

  • Svar på tråden Äta var fjärde timma?
  • Mälaröbo

    Ett friskt barn behöver man inte väcka för att äta. Nuförtiden rekommenderas det bara av medicinska skäl.

  • Dockan

    Kissar han 5-6 fulla blöjor och bajsar dagligen (det bör de göra när de är så små) ser jag inget problem.

    Ring 1177 och rådgör om du är orolig.

  • mammalovis

    Det bästa är väl att du rådgör med bvc som vet hur ditt barns kurva ser ut nu.

    Vi släppte timhetsen med första barnet efter första hembesöket av bvc då vikten hade vänt som den skulle, vilket bvc tyckte var helt okej.

    Nu i början med nästa barn skulle vi köra på var3-4:e timme, så amningen kommer igång.

  • Oroliga själen

    Han har ju vänt och gått upp fint sen han föddes. Var på BVC i måndags och då var hon nöjd, är det enda besöket vi hunnit med... Kissar gör han flera rättså tunga blöjor varje dag och bajsar flera gånger om dagen.

  • Luna82

    Min lilla tjej sov 7 timmar i stöten då hon var två veckor. Lätt att säga "bara att njuta", för man oroar sig ju lätt. Men de styr bra själv. BVC brukar veta bäst, men följer de sin viktkurva och som tidigare sagts 5-6 blöta blöjor och är pigga emellanåt så låt bebisen sova. Jag vaknade ofta på natten och tänkte "ska hon inte vakna snart". För oss har det under utvecklingsfaserna varit mycket sämre sömn hos Lill-gumman, så bra att de få sova då de sover.

Svar på tråden Äta var fjärde timma?