• Anonym (Mona)

    Skänker du pengar, saker eller din tid av altruistiska skäl?

    Du som skänker pengar, saker eller din tid till goda ändamål gör du det av altruistiska skäl eller gör du det för att kunna visa dig duktig, god osv?

    Varför lägger du tex ut en screen shot på att du har skänkt pengar om du gör det av altruistiska skäl?

  • Svar på tråden Skänker du pengar, saker eller din tid av altruistiska skäl?
  • Anonym (***)

    Jag gör det, men jag lägger inte ut det på sociala medier. Använder inte sociala medier.

  • Sandra8978

    Skänker 2 hundra per månad till Läkare utan gränsern.

    Av egoistiska skäl så klart, jag mår bra av att hjälpa lite.

    Enda gången jag skulle nämna det är på en direkt fråga, som din.

  • CarinaL26

    Skänker 7-8000 per år till olika organisationer. Bara min kille känner till det. Skulle aldrig skylta med det. Det är en privat sak och jag ger för att behov finns och jag har råd att hjälpa.

  • Anonym (K)

    Jag är läxhjälpare, framförallt för barnens skull, för att jag vill hjälpa, men också för att jag känner att det ger mig något. Skriver dock inte om det på sociala medier eller liknande. Jag har bara berättat det för en handfull närstående.

  • Spagettimonstret
    Anonym (Mona) skrev 2015-10-10 20:20:37 följande:

    Du som skänker pengar, saker eller din tid till goda ändamål gör du det av altruistiska skäl eller gör du det för att kunna visa dig duktig, god osv?

    Varför lägger du tex ut en screen shot på att du har skänkt pengar om du gör det av altruistiska skäl?


    Jag gör det väl av altruistiska skäl, samtidigt som man förstås mår bra av att känna att man hjälper till. Tycker inte det spelar så stor roll vilket egentligen, bara de som behöver får hjälp är det ju bra oavsett.
    Jag kan dela med mig av skänkandet i sociala medier, särskilt om det är till projekt som inte är så välkända. Detta i ett försök att inspirera andra och upplysa om att det finns (fler) saker att engagera sig i, ifall man vill.
  • Anonym (titti)

    Jag skänker nån el några hundralappar till unchr per sms ibland. Brukar få förfrågningar vid ex jordbävningar eller nu senast till flyktingarna. Det brukar kännas bra att så enkelt kunna bidra lite iaf. Nu senast med flyktingarna la många ut på fb deras kassar de rensat ut och skulle skänka. Jag tror de ville manifestera att vi visar att flyktingarna är välkomna. Jag som inte har möjlighet till den sortens välgörenhet är glad att jag kunde ge lite pengar iaf.

  • seriösanvändare

    Nej, jag ägnar mig inte åt välgörenhet för min skull. När jag gör det, gör jag det för att jag anser att jag kan och för att någon annan behöver det. Däremot skulle jag inte ge pengar, saker eller av min tid om det inte kändes okej, om jag inte trivdes med det. Aldrig heller mer än vad jag mäktade med. Men mitt välmående när jag gör det, är en bonus och inget självändamål. Det är viktigare att det jag gör kommer till nytta. Och jag "skryter" aldrig om det. Berättar jag om det, eller skriver på FB om det, har det oftast andra orsaker, t ex att jag vill tipsa andra eller illustrera en poäng.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • lövet2

    Jag gör det för att det känns rätt. När jag följer mitt samvete, så mår jag bra. På så sätt kan man kanske säga att det är lite för min egen skull. Men nej, jag lägger inte ut det på några sociala medier.

  • Anonym (plupp)

    Jag donerar blod och donerar den ersättningen jag får till barncancerfonden.

    Jag har en av de ovanligare blodgrupperna, så det känns bättre att donera. Då vet jag att i alla fall jag gett blod om det händer något med mig eller närstående. 

    Pengarna jag får i ersättning kan jag lika gärna donera till bättre ändamål.

    Inget jag varesig pratar om eller visar mot andra. Så ja, jag gör det för min egen skull.

Svar på tråden Skänker du pengar, saker eller din tid av altruistiska skäl?