• Anonym (anonym)

    Öm svälld knöl

    Hej!

    Har ett helt ok stort område som är svällt, jätte ömt och som har ca 2 knölar vid på sig, sitter mellan yttre blygdläpp och ljumske, gör ont när jag gör vissa rörelser till exempel böjer mig..

    Har haft detta i 3 dagar nu, de är ett område på kanske 2cm i längd, någon som har en aning vad de är, vad man kan göra åt det osv??

  • Svar på tråden Öm svälld knöl
  • lupus solitarius

    Börja med 1177, sedan kontaktar du din läkare. Fråga inte om hjälp här. Visst kan man få råd här, men vänd dig till proffs först. Hälsa och tid är det viktigaste vi har.

  • Anonym (qwerty)

    talgproducerande cysta.
    Spruta in vatten på sidan om knölen och ta hål på den. Alternativt operera bort den om du har peanger och suturmaterial hemma.

  • lupus solitarius
    (qwert­y) , Hur i helvete kan du komma med den komentaren.
    När det gäller hälsa så finns det bara en väg. Du vill tydligen denna människa något ont. Vad har denna person gjort dig???
    Man gör inte något sådant hemma, man låter läkare ta hand om det.
    Jag har gått igenom 44 operationer under nästan 7 års tid, i helvete att jag skulle ta hand om saken skälv.
  • Anonym (anonym)

    Ska ska absolut inte leka doktor här hemma och göra som qwerty skrev, absolut inte själv! Är 17år, bör man gå till ungdomsmottagningen pga placeringen eller doktor? Är min talgproducerade cysta farlig?

  • lupus solitarius

    Jag kan inte svara på den frågan, kolla med läkare.
    Jag vill dock uppmuntra dig, var inte rädd att gå till läkare med intima saker.
    Dom är proffs. När det gäller mig så har dom sett allt, och det har inte gjort mig något alls. Fråga en gång för mycket än en gång för lite.

  • Anonym (qwerty)
    lupus solitarius skrev 2015-10-10 21:57:51 följande:
    (qwert­y) , Hur i helvete kan du komma med den komentaren.
    När det gäller hälsa så finns det bara en väg. Du vill tydligen denna människa något ont. Vad har denna person gjort dig???
    Man gör inte något sådant hemma, man låter läkare ta hand om det.
    Jag har gått igenom 44 operationer under nästan 7 års tid, i helvete att jag skulle ta hand om saken skälv.
    Antar att du är en sån som går till VC för att få stygnen borttagna också...

    Jag vill ingen något ont, fördömande av dig att säga något sådant. Det går alldeles utmärkt att sticka hål på en talgknöl själv. Det är inte farligare än att klämma en finne, som jag hoppas och antar att du inte går till läkaren med. Man tar bara upp resurser som skulle kunna gå till någon som är sjuk på riktigt ifall man går till läkaren med något sådant.

    Sedan är det väldigt skillnad på operation och operation. Inte fasen skulle jag rekommendera någon att göra en hjärtoperation själv, eller ens en blindtarmsoperation. Men nog fasen kan man ta och plocka bort en fettknöl själv om man besväras mycket av den. Förutsatt att man har rätt grejer hemma då självklart. Det är ju dock ganska få personer som har sterila peanger och suturer hemma dock.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-10 22:00:51 följande:

    Ska ska absolut inte leka doktor här hemma och göra som qwerty skrev, absolut inte själv! Är 17år, bör man gå till ungdomsmottagningen pga placeringen eller doktor? Är min talgproducerade cysta farlig?


    Det räcker med att gå till VC. Ett annat ord för det du har är fettknöl, så nej. Det är inte farligt. 
    Det kan vara en böld också och då försvinner den av sig själv (precis som en finne), det går snabbare om man tar antibiotika, vilket man får på VC.
  • lupus solitarius

    Vad som ser ut som en fettknöl kan vara något annat. Jag fick en feldiagnos från början, så ta inte för givet att det du tror är vad det är.

  • Anonym (qwerty)

    Och vi kan alla dö imorgon, speciellt om vi går i trappor och inte tar hissen.
    Ändå vet jag att jag inte kommer att dö i en trappa imorgon.

  • Anonym (haft-flera-stycken)

    Nej, de är inte farliga. Försök att hålla området så rent som möjligt. Jag brukar använda Klorhexidin som är bakteriedödande, annars så kan man badda området med sprit. Om det gör väldigt ont så kan is dämpa svullnaden lite. Vanligtvis så spricker de av sig själva inom ett par dagar.

  • Anonym (anonym)

    Vad kan jag mer göra åt den än is och badda med sprit? När bör jag uppsöka vård?

  • Anonym (Ungdomlig "tant)

    Jag får såna där bölder regelbundet runt underlivet. Det är inte farligt men obehagligt. Jag dränker bölden med alsolsprit, den försvinner efter 3 dagar typ. 

  • Anonym (Lelle)

    Kan vara bartolinit. Sambon hade det men det kommer mest vid upphetsning.

  • Anonym (anonym)

    Försökte spräcka hål på den idag, men det gick ej, håller på att badda den med sprit två gånger om dagen för att ta dö på den, ibland gör den så ont att jag har svårt att gå och ibland känns den knappt..

Svar på tråden Öm svälld knöl