• Anonym (Chock­ad)
    Äldre 11 Oct 00:51
    1281 visningar
    6 svar
    6
    1281

    Upptäckten/Diagnosen Av Diabetes Blev Mardrömmen Från Helvetet

    Som rubriken säger så började mardrömmen för ca en månad sen , då allt började med att jag börja dricka stora mängder vätska ca 2-4 Liter om dagen och jag sov extremt mycket , klara bara av att vara vaken ca 2-3 tim om dagen innan jag blev mycket trött och yr i huvudet dom sista veckorna. Jag mådde så här ett tag och jag tänkte att det var något virus eller nåt liknande som skulle försvinna med tiden.

    Men det gjorde det inte utan blev värre och värre med tiden tills det hade gått nästan 4 veckor då en kompis skicka en beskrivning av vad det kunde vara och det var en bild med massa symptomer på diabetes. Som jag såg då så stämde mycket in på mig och vad jag hade. Och två dagar efter så blev jag så yr i huvudet och snurrig att jag ramla i hopp i köket och slog i huvudet lite , Så då bestämde jag mig att jag skulle åka till VC dagen efter och det gjorde jag.

    Jag visste från erfarenhet att så fort jag vakna så hade jag ca 2-3 timmar innan jag skulle bli så extremt trött och yr / snurrig att jag skulle somna eller nästan ramla i hopp var jag än var eller gjorde. Så när jag väl kom till VC så träffade jag en läkare och jag fick då ge blod från armen och ett stick i fingret och sen ett urin prov.
    Jag fick sen vänta i väntrummet och hon kom rätt så fort tillbaka och sa att jag skulle komma in på hennes rum och prata.

    Jag såg på hennes kroppsspråk och ögonen att hon var nervös/rädd/ skrämd på något set och annorlunda från innan jag tog mina prover. Och då kom domen , Då hon sa att jag har extrema höga värden och att hon inte hade varit med om så här högt blodsockervärde förut . Då mitt blodsockervärde var 58.

    Hon sa att jag måste åka in till akuten på en gång och att hon hade ringt en ambulans. Då började verkligen allt gå ner för , av olika anledningar men två av dom var att jag var på gränsen vid 2-3 timmar och jag började må rickigt dåligt och sen fick jag lite panik när jag träffade min läkare igen och hon  var så annorlunda och lite panik slagen kan man säga. I ambulansen fick jag sprutor och det ena och det andra men sen när jag kom till akuten så började verkligen helvetet då dom stack mig med sprutor om och om igen och på olika ställen på min kropp och gjorde massa tester m.m.

    Men det som kom senare när jag låg på akuten var att jag börja tappa känseln och rörligheten i mina händer/ fingrar och sen blev det samma sak med mina fötter och det blev så att jag tappa känsel och rörligheten från knäna och neråt. Och som om det inte var nog så fick jag svårt att prata också, Så till slut kunde jag inte röra min händer/fingrar och jag kunde inte röra mina fötter eller ens gå. Det blev så illa ett tag att jag inte ens kunde använda mina händer eller fötter alls. Så jag fick använda mina handleder och armar ett tag och någon fick rulla mig i rullstol ett tag.

    Jag låg inne på sjukhuset i 2 veckor men skulle behöva varit där minst 1-2 veckor till tyckte läkarna men jag ville verkligen hem. Under dom veckorna så fick jag träna varje dag tills jag kunde först gå med en sorts gå stol på hjul för att sen klara av att gå med en rullator. Och sen fick jag träna mina händer/fingrar för att få tillbaka min styrka och motoriken igen som jag hade nästan förlorat helt.

    I dag så har jag varit hemma i ca 2 veckor och har fått diagnosen att jag har diabetes och går på olika medicin. Men jag har precis fått diagnosen fastställd och det är verkligen mycket att lära sig och en helt ny livsstil att lära sig. Och jag vet verkligen inte vart jag ska börja med allt. Plus så har jag allt med mina händer och fötter att träna upp igen , för just nu så känns det i alla fall att för varje dag börjar det bli lite bättre då jag har fått tillbaka ca 90 % av min känsel i mina händer men har en del kvar när det gäller styrka och motriken i mina händer. Men mina fötter så kan jag nu röra på mina tår bra och jag kan lyfta min fötter lite i alla fall men känseln är inte så bra. Kan inte gå än eller gå i trappor men jag har min rullator som jag med mig överallt. En jobbig sak jag har märkt av också är att jag nu känner verkligen inte av värme eller kalt lika bra alls i mina händer och speciellt fötterna då dom kan bli jätte kalla och jag känner knappt något alls.
    4
    Och nu kommer vi till den stora frågan , är det någon annan här som har varit med om något liknade eller hört det här hända någon annan ?? Önskar verkligen all information ni kan ge mig , så jag kanske kan få lite hopp igen =).

    OBS: Jag skrev också det här för jag hoppas det kan kanske hjälpa någon annan nu eller framtiden och lärdomen att diabetes är verkligen inget att leka med eller ta lätt då jag fick lära mig den hårda vägen.

  • Svar på tråden Upptäckten/Diagnosen Av Diabetes Blev Mardrömmen Från Helvetet
  • Anonym (Diabe­tesför­bundet­)
    Äldre 12 Oct 10:41
    #1

    Ser att du inte fått några svar. Föreslår att du kontaktar Diabetesförbundet (diabetes.se).

  • Anonym (Chock­ad) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 20:01
    #2

    Tack för tipset , ska göra det nu.

  • Anonym (V)
    Äldre 12 Oct 20:32
    #3

    Usch så jobbigt du måste ha haft det. Se till att ta hand om dig och ät rätt så kan du få bra livskvalitet trots sjukdomen.

  • Anonym (Chock­ad) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 05:25
    #4

    Ska försöka göra så gott jag kan men det känns som en lång väg dit.

  • Presen­s
    Äldre 14 Oct 13:20
    #5

    Använder du Facebook så finns det många grupper för diabetiker där med olika inriktning.

  • Anonym (Chock­ad) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 12:25
    #6

    ska söka och se vad jag lyckas hitta , tack igen för tipset.

Svar på tråden Upptäckten/Diagnosen Av Diabetes Blev Mardrömmen Från Helvetet