• väx upp Sverige

    Jag är inte rasist men tullpolisen är...

    Okej från början alltså, jag var påväg hem från London då jag nu hemma igen i Sverige hämtar upp mitt bagage för att gå därifrån. Jag har själv ljus hy men det hade inte en man som satt bakom mig på planet. Han var en helt svensk medborgare, kunde faktisk väldigt bra svenska och bröt nästan inte alls... Honom stoppar de på väg ut från flygplatsen för att söka igenom honom och hans bagage. Alla (jag menar ALLA) andra som inte var mörkhyade fick gå vidare utan att tullpolisen brydde sig! Åh, vad arg jag blir! Ingen rasism på flygplatsen va? Tänk om!

    MvH/ en arg Ts

  • Svar på tråden Jag är inte rasist men tullpolisen är...
  • Gert

    Gör det dig till en kränkt medpassagerare?

    Det kanske är bättre att skippa tullpolisen och säkerheten på flygplatser helt och hållet då människor kan bli kränkta.


    Give ´em Hell!
  • Naylaa

    Hur kränkt är du själv Gert?

    Så ser tyvärr vardagen ut för många.Jag vet många exempelvis afrikaner som blir stoppade av polisen konsekvent med frågor som "Vart är du på väg?" "Vart ska du" "Är det din bil?". Det har då aldrig hänt mig som vit.

  • Yellow Cross

    "Mörkhyade" är ju faktiskt överrepresenterade inom brottslighet så nog finns det rationellla och icke-rasistiska anledningar till etnisk profilering.

  • Gert
    Naylaa skrev 2015-10-11 16:32:28 följande:

    Hur kränkt är du själv Gert?

    Så ser tyvärr vardagen ut för många.Jag vet många exempelvis afrikaner som blir stoppade av polisen konsekvent med frågor som "Vart är du på väg?" "Vart ska du" "Är det din bil?". Det har då aldrig hänt mig som vit.


    Jag är inte ett dugg kränkt och att det bara är mörkhyade som blir stoppade av polis stämmer inte.

    Jag har blivit stoppad flera gånger i poliskontroller. Jag har även blivit stoppad och visiterad av gränspoliser på flygplatser i USA. Kände mig inte kränkt då heller.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Yellow Cross skrev 2015-10-11 16:46:37 följande:

    "Mörkhyade" är ju faktiskt överrepresenterade inom brottslighet så nog finns det rationellla och icke-rasistiska anledningar till etnisk profilering.


    Speciellt när det kommer till islamistiska terrorister.
    Give ´em Hell!
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-10-11 17:00:31 följande:
    Jag är inte ett dugg kränkt och att det bara är mörkhyade som blir stoppade av polis stämmer inte.

    Jag har blivit stoppad flera gånger i poliskontroller. Jag har även blivit stoppad och visiterad av gränspoliser på flygplatser i USA. Kände mig inte kränkt då heller.
    Men i det här fallet som ts berättar om så var det bara en enda som blev stoppad.
    Som också råkade vara mörkhyad, om man nu faktiskt vill värna säkerheten borde man då inte leta lite bredare än enbart gå på hudfärg.
    Det händer ju trots allt att även vita begår brott vet du. 
  • Gert
    Speakers Corner skrev 2015-10-11 17:04:25 följande:
    Men i det här fallet som ts berättar om så var det bara en enda som blev stoppad.
    Som också råkade vara mörkhyad, om man nu faktiskt vill värna säkerheten borde man då inte leta lite bredare än enbart gå på hudfärg.
    Det händer ju trots allt att även vita begår brott vet du. 
    TS utgår från att mannen var oskyldig och jag vet inte vad för koppling TS har med mannen. Han kanske var efterlyst eller såg ut som en IS-krigare? Då är det fullt legitimt att stoppa en sån. 
    Give ´em Hell!
  • Naylaa
    Gert skrev 2015-10-11 17:00:31 följande:
    Jag är inte ett dugg kränkt och att det bara är mörkhyade som blir stoppade av polis stämmer inte.

    Jag har blivit stoppad flera gånger i poliskontroller. Jag har även blivit stoppad och visiterad av gränspoliser på flygplatser i USA. Kände mig inte kränkt då heller.
    Give ´em Hell!
    Som vanligt är inte läsförståelse din starka sida. Jag har aldrig påstått att det bara är svarta som blir stoppade av polisen, det hade ju varit väldigt märkligt.
  • Lady Blau
    väx upp Sverige skrev 2015-10-11 15:08:44 följande:

    Okej från början alltså, jag var påväg hem från London då jag nu hemma igen i Sverige hämtar upp mitt bagage för att gå därifrån. Jag har själv ljus hy men det hade inte en man som satt bakom mig på planet. Han var en helt svensk medborgare, kunde faktisk väldigt bra svenska och bröt nästan inte alls... Honom stoppar de på väg ut från flygplatsen för att söka igenom honom och hans bagage. Alla (jag menar ALLA) andra som inte var mörkhyade fick gå vidare utan att tullpolisen brydde sig! Åh, vad arg jag blir! Ingen rasism på flygplatsen va? Tänk om!

    MvH/ en arg Ts


    De kanske har en anledning. Statistiken talar väl för sig!
  • Lord Hans
    väx upp Sverige skrev 2015-10-11 15:08:44 följande:

    Okej från början alltså, jag var påväg hem från London då jag nu hemma igen i Sverige hämtar upp mitt bagage för att gå därifrån. Jag har själv ljus hy men det hade inte en man som satt bakom mig på planet. Han var en helt svensk medborgare, kunde faktisk väldigt bra svenska och bröt nästan inte alls... Honom stoppar de på väg ut från flygplatsen för att söka igenom honom och hans bagage. Alla (jag menar ALLA) andra som inte var mörkhyade fick gå vidare utan att tullpolisen brydde sig! Åh, vad arg jag blir! Ingen rasism på flygplatsen va? Tänk om!

    MvH/ en arg Ts


    Nu kan de ju hända att de stoppade honom på rasistiska grunder men det kan väl lika bra vara så att de misstänkte honom för någonting. Man kan ju inte släppa en misstänkt bara för att man är rädd för att bli kallad rasist?
Svar på tråden Jag är inte rasist men tullpolisen är...