• Anonym (ndraNgheta)

    Varför är ni inte i kyrkan med era barn? Ta er samma nu och kom!

    Den senaste tiden har jag börjat gå i kyrkan oftare. Jag upplever det som något väldigt fint, en vacker och fridfull miljö där man i gemenskap sprider godhetens budskap. Det blir ett avbrott från den uppkopplade, stressiga och på olika sätt krävande vardagen. 

    Jag är troende idag, men kanske inte bokstavstroende och fanatisk på det sättet. Jag väl medveten om hur folk resonerar kring det här med gud, jag förstår att folk är skeptiska och att man kanske inte tror. Folk anser sig vara upplysta i det  sekulära vetenskapssamhället där saker och ting ska vara evidensbaserade. Men om vi struntar i den debatten lite, låt oss inte förvandla den tråd till en "gubbe på moln" tråd. Jag är lika inmatad med allt det där som ni är, allt tvivel. Men när jag går där så känns det så rätt, min intuition säger att det är något bra. Jag skulle inte kalla mig själv frälst, det är en bit bort innan dess. Det är en sak att kalla sig frälst och en annan sak att verkligen vara det. Men jag har ibland kunnat känna mindre vågor över hur det är att vara frälst och vara en Jesu lärjunge. Det som sker när du känner de här vibbarna är att du blir en del av något större än det vi upplever på jorden, du blir ett med det större, du förstår dig på Jesus och du behöver inga bevis på ett papper, du får inblickar av himmelriket.

    DU SKA TA MED DIG DINA BARN OCH GÅ TILL KYRKAN! 
    Även om du inte är troende idag så gå ändå. Låt dig själv och inte minst dina barn få känna på gemenskapen, den LEVANDE fridfullheten. Även om du inte tror så gå dit för att hylla Jesus värderingar, för att hylla gemenskapen, för att kärleken. Låt dina barn bli en del av detta fina, tron är något som kommer efterhand. Jag tror inte att gudstron kan inte påtvingas och du kan framför allt inte finna gud med hjälp av diverse bevis. Det är någonting som kommer till dig utan bevis och som du sedan begriper dig på när det väl har kommit. Det är så underbart att ställa sig i kyrkan och sjunga med i psalmerna, det är så underbart att se olika körer(inte mins barnkörer) sjunga pslamer till vacker instrumentell musik.

    Så ärligt talat, varför berövar du ditt barn denna möjlighet? 
    Ta dig samman och gå till kyrkan. Låt dina barn bli en del av allt det vackra, varför inte låta de ansluta sig till en barnkör? Kyrkan utesluter inte annat. Kyrkan utesluter inte övriga nöjen så som idrott, musik, festande eller vad de nu må vara. 
        

             

  • Svar på tråden Varför är ni inte i kyrkan med era barn? Ta er samma nu och kom!
  • Anonym (Pappa)

    För det första så undrar jag samma som regndamen.

    För det andra så har vi sagoböcker hemma.

  • sextiotalist

    Jag föredrog att vara ute i naturen när mitt barn var liten.

  • Anonym (ndraNgheta)

    För att i kyrkan har jag Jesus, där får jag 100% Jesus!
    Jesus är som en drog fast utan bieffekter. När du träffats av 0,0001% Jesukraft och den helige ande så vill du bara ha mer. Då behöver du inte något annat. Just därför. 

     

  • Anonym (ndraNgheta)
    Anonym (Pappa) skrev 2015-10-12 18:37:02 följande:

    För det första så undrar jag samma som regndamen.

    För det andra så har vi sagoböcker hemma.


    Gå ändå. Gå för det jag beskrev i texten, strunta i religionen inledningsvis. Det är något som kommer efterhand.
  • Regndamen
    Anonym (ndraNgheta) skrev 2015-10-12 18:37:31 följande:

    För att i kyrkan har jag Jesus, där får jag 100% Jesus!

    Jesus är som en drog fast utan bieffekter. När du träffats av 0,0001% Jesukraft och den helige ande så vill du bara ha mer. Då behöver du inte något annat. Just därför. 

     


    Jag tror du missuppfattat. Det är vinet, inte Jesus som är drogen.
  • Anonym (ndraNgheta)
    Regndamen skrev 2015-10-12 18:45:20 följande:
    Jag tror du missuppfattat. Det är vinet, inte Jesus som är drogen.
    Jag tycker du ska ta dig samman och börja gå till kyrkan. Börja med att gå på de större evenemangen, ta med dina barn. Börja att gå nu jul, sedan kan du besöka kyrkan under gudstjänster någon gång i månaden. Gå gärna till en större kyrka med mycket folk där saker och ting är välorganiserade. Beröva inte dina barn på kyrkan, låt de bli en del av den. Sedan kommer förhoppningsvis tro efterhand, när du och dina barn får det till er. Man kan inte påtvinga tron, det kommer genom den heliga ande.    
  • Regndamen
    Anonym (ndraNgheta) skrev 2015-10-12 18:50:11 följande:

    Jag tycker du ska ta dig samman och börja gå till kyrkan. Börja med att gå på de större evenemangen, ta med dina barn. Börja att gå nu jul, sedan kan du besöka kyrkan under gudstjänster någon gång i månaden. Gå gärna till en större kyrka med mycket folk där saker och ting är välorganiserade. Beröva inte dina barn på kyrkan, låt de bli en del av den. Sedan kommer förhoppningsvis tro efterhand, när du och dina barn får det till er. Man kan inte påtvinga tron, det kommer genom den heliga ande.    


    Eller inte.
  • Anonym (Därför)

    För att jag är ateist.

    Och så har jag inga barn, men jag skulle inte gå till kyrkan med dem ändå.

  • Anonym (Vill ej pracka på)

    Av samma anledning som jag inte går på new age-sammanställningar med mina barn. Eller till synagogan. Eller till ett buddhisttempel. Eller till moské. Eller... Och det gör jag för att inte pracka på mina barn några som helst värderingar som JAG anser är de rätta. Jag lämnar det till dom själva att utforska och finna det de väljer att tro på

    //en som själv varit mycket på kyrkans ungdom som tonåring

Svar på tråden Varför är ni inte i kyrkan med era barn? Ta er samma nu och kom!