• Äldre 13 Oct 10:04
    4743 visningar
    14 svar
    14
    4743

    Angående min brors dotter

    Jag är så ledsen över brorsans dotter, visste inte vart jag skulle posta Denna tråd men lägger upp den här. Min bror har ett handikapp som gör att han är upptagen med sig själv, aldrig har han rört sitt barn och barneta mor fick ensam vårdnad pga mamman sågs lämpligast. Så är inte fallet, de som anses mest som lämplig är mina föräldrar men dem kommer som farföräldrar och ingen av dem får lägga sig i enligt soc. Nu har det hänt flera ggr att mamman misshandlat dottern ett antal ggr, barnet är trots allt 11år gammalt så hon förstår allt. Barnet har hela tiden sagt, pappa är snällast men mamman fick. Mamman har hittat sig nya killar och inte skött barnets skolgång så bra heller. Mamman har varit upptagen med sitt liv, rest runt och skickat dottern till mina föräldrar utan att ngn visste om detta. Ny har dottern fått så mycket stryk att hon tagit kontakt med skolan som i sin tur anmält mamman. Hon har synliga skador, jag är skitförbannad, ledsen över detta. Vad kommer soc göra med mamman nu? Hon maste väl ngn gång få sitt straff tänkte jag, nu ligger hon väl i Skiten???? Vad ska hända med mamman o med barnet? Detta får min bror bara inte höra...

  • Svar på tråden Angående min brors dotter
  • Birgit­ta02
    Äldre 13 Oct 10:54
    #1

    Är ju svårt att säga. Men socialförvaltningen har skyldighet att utreda. Polisen kommer också att utreda, då jag förutsätter att en anmälan hamnar hos polisen. Sen handlar det mycket om hur allvarligt myndigheterna tar det. Ett scenario är att att barnet får stanna hos mamman.
    Ett annat scenario är att barnet omedelbart omplaceras till familjehem i avvaktan att man undersöker om pappan är lämplig. Därefter sker kanske olika saker: Man placerar barnet hos pappan. Är han inte lämplig kanske mormor och morfar eller farmor och farfar anses lämpliga och placeras hos dom. Annars kanske de anser att familjehem är bättre.

    Du ställer en ganska omöjlig fråga. Men jättebra att detta är anmält så nåt händer. Ingen unge ska växa upp med stryk, misshandel och oro!

  • Äldre 13 Oct 15:59
    #2

    Det låter inte som om någon av föräldrarna är lämplig. De borde gå in och låta barnet få ett riktigt hem.

  • Äldre 13 Oct 20:08
    #3

    En svår fråga och svårt svar. Jag vet att mina föräldrar skulle bli familjehemmet. Tror inte att man placerar barnet hos ngn främmande när det redan finns någon nära. Ja så himla bra att det finns soc, ännu bättre om det skulle börja hända saker nu. Mamman är bara upptagen med sig själv. Har inte tid med mig säger flickan..

  • Äldre 13 Oct 20:11
    #4

    Stackars lilla tjej. :(


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Äldre 14 Oct 09:41
    #5
    Vestra skrev 2015-10-13 20:11:24 följande:

    Stackars lilla tjej. :(


    Jag tycker så synd om henne, hon undrar varför hon ens föddes. Varför hon inte kan leva ett bra liv precis som alla andra barn, nu ska soc hoppas vi agera. Det har hänt flera ggr då hon sagt till dottern att ta sig till farmor o farfar på egen hand med spårvagn, då var hon trots allt ca 6år. Mamma ska plötsligt åka till Stockholm eller Danmark för att festa, bara tid med sig själv och sina vänner men inte sin dotter. Ok om hon ska festa osv, men vi accepterar inte att hon lämnar henne utan att hon ens frågat om hon får vara här. Det är självklart att dottern ska komma, men vi måste veta och dialog händer aldrig liksom, ingen kommunikation. Hon har kraftig störning mamman och det ska inte barnet lida för. Stackars henne, fick tårar igår då jag såg hur illa hon mådde och direkt tänker man på sina egna barn. Inget barn ska vara utsatt. :(
  • Äldre 14 Oct 09:45
    #6
    Leonel skrev 2015-10-13 10:04:59 följande:

    Så är inte fallet, de som anses mest som lämplig är mina föräldrar men dem kommer som farföräldrar och ingen av dem får lägga sig i enligt soc. 


    hur menar du att farmor och farfar anses mest lämpliga? av vem? 
  • Äldre 14 Oct 12:54
    #7
    Dixie skrev 2015-10-14 09:45:33 följande:
    hur menar du att farmor och farfar anses mest lämpliga? av vem? 
    Menar att soc kanske placerar barnet hos lämpligaste o det blir farmor farfar.
  • Äldre 14 Oct 16:22
    #8

    Soc borde ordna ett tryggt och permanent boende. Är farföräldrarna säg max 55-60 år, så är de fullt lämpliga (om de är godkända i övrigt) att ha hand om ett så stort barn.

    Personligen tycker jag att de är för gamla, men nu för tiden så skaffar ju vissa barn när de är mellan 45-55 år. De anses ju lämpliga.

    Har en kusin som skaffade barn när han var 56 år och hans tjej var 45 år. Han är 70 år idag och deras dotter är 14 år.

  • Äldre 15 Oct 14:41
    #9
    Sommarviol skrev 2015-10-14 16:22:54 följande:

    Soc borde ordna ett tryggt och permanent boende. Är farföräldrarna säg max 55-60 år, så är de fullt lämpliga (om de är godkända i övrigt) att ha hand om ett så stort barn.

    Personligen tycker jag att de är för gamla, men nu för tiden så skaffar ju vissa barn när de är mellan 45-55 år. De anses ju lämpliga.

    Har en kusin som skaffade barn när han var 56 år och hans tjej var 45 år. Han är 70 år idag och deras dotter är 14 år.


    Mina föräldrar är 56 och 69 år gamla. Men aldrig har dem hamnat hos soc eller ngnstans. Det här svinet (dotterns mamma) har alltid fått stryk själv. Finns väl inget ord som är värre än hata, inte kapabel till att ta hand om sig själv ens, idiot!!!
  • Äldre 20 Oct 21:55
    #10
    Leonel skrev 2015-10-14 12:54:49 följande:
    Menar att soc kanske placerar barnet hos lämpligaste o det blir farmor farfar.
    men är farmor och farfar de lämpligaste enligt soc eller enligt dig? 
  • Äldre 21 Oct 08:44
    #11
    Dixie skrev 2015-10-20 21:55:29 följande:
    men är farmor och farfar de lämpligaste enligt soc eller enligt dig? 
    Enligt soc, om man tittar på närmaste behörig personal för barnet. 
  • neverp­reggo
    Äldre 25 Oct 01:12
    #12

    Mamman kan uppenbarligen inte ta hand om dottern men på vad du skriver så verkar det inte vara en nyhet?


    Har soc sagt att de är bäst lämpade eller går du efter vad du tror att soc tror?
    Hoppas allt ordnar sig bra för tjejen och att mamman får hjälp :)

  • Äldre 25 Oct 12:55
    #13
    +1
    Leonel skrev 2015-10-14 09:41:19 följande:

    Jag tycker så synd om henne, hon undrar varför hon ens föddes. Varför hon inte kan leva ett bra liv precis som alla andra barn, nu ska soc hoppas vi agera. Det har hänt flera ggr då hon sagt till dottern att ta sig till farmor o farfar på egen hand med spårvagn, då var hon trots allt ca 6år. Mamma ska plötsligt åka till Stockholm eller Danmark för att festa, bara tid med sig själv och sina vänner men inte sin dotter. Ok om hon ska festa osv, men vi accepterar inte att hon lämnar henne utan att hon ens frågat om hon får vara här. Det är självklart att dottern ska komma, men vi måste veta och dialog händer aldrig liksom, ingen kommunikation. Hon har kraftig störning mamman och det ska inte barnet lida för. Stackars henne, fick tårar igår då jag såg hur illa hon mådde och direkt tänker man på sina egna barn. Inget barn ska vara utsatt. :(


    Vad gör ni om hon bara dumpar ungen och drar då? Det här barnet borde få en riktig familj. Och inte behöva träffa varken pappan eller mamman mer. Risken är väl att hon träffar pappan om hon ska bo hos farmor och farfar.
  • Äldre 27 Oct 08:09
    #14
    Regndamen skrev 2015-10-25 12:55:41 följande:

    Vad gör ni om hon bara dumpar ungen och drar då? Det här barnet borde få en riktig familj. Och inte behöva träffa varken pappan eller mamman mer. Risken är väl att hon träffar pappan om hon ska bo hos farmor och farfar.


    Du har så rätt. Pappan är inte kapabel till att ta hand om sig själv ens, så går han o skaffar fler barn med en annan. Inte mycket träff hos farmor och farfar eftersom han inte bor där och inte är han ofta på besök heller. Men soc har ej gjort ngt åt detta, nu är mamman utomlands utan att fråga om hon kan bi hos mina föräldrar. Problemet är att soc inte gör ngt. Det är inget nytt detta med att mamman gör som hon vill. Far o mor är lika sjuka...
Svar på tråden Angående min brors dotter