• Anonym (TS)

    kan man ha 'bara' koncentrationsvårigheter?

    Var igår på utvecklingsamtal med sonen som går i trean. Det kom fram att han har lite svårt att koncentrera sig/fokusera och få sin uppgifter gjorda på lektionerna. Han ligger dock ändå inte efter i skolarbetet och har lätt att lära och minns allt han hört. Så problemet ligger mer i när det 'ska ner på papper' liksom. Som ex hade han i uppgift att skriva en fakta text. På 15 min hade han fått ihop EN mening.

    Utöver detta så babblar han oavbrutet. Det har han alltid gjort sen han började prata men nu har det börjat bli ett problem när han stör i klassrummet och under lunchen ex.

    Detta är ju givetvis ett problem som vi måste jobba med. MEN borde man utreda honom för typ ADHD? Eller kan man ha 'bara koncentrationsproblem'? Och hur hjälper man honom?

  • Svar på tråden kan man ha 'bara' koncentrationsvårigheter?
  • HäckHäxan

    Fråga honom om vad han tror skulle kunna hjälpa? Hörselkåpor? Sitta mer ifred? Göra klart jobbet hemma?

    Nej man måste inte ha adhd.

    Men man kan ha det. Jag hatade att skriva saker i skolan, allas pennor suddande och sånt störde min ro. Men hemma kunde jag skriva klart saker fort och enkelt. Jag har adhd därmed inte sagt att din son måste ha adhd.

    Folk är olika. Min räddning i skolan var dock att jag var som du beskriver din son förklarade läraren bra så kom jag ihåg allt ordagrant typ.

  • Anonym (TS)
    HäckHäxan skrev 2015-10-13 14:52:23 följande:

    Fråga honom om vad han tror skulle kunna hjälpa? Hörselkåpor? Sitta mer ifred? Göra klart jobbet hemma?

    Nej man måste inte ha adhd.

    Men man kan ha det. Jag hatade att skriva saker i skolan, allas pennor suddande och sånt störde min ro. Men hemma kunde jag skriva klart saker fort och enkelt. Jag har adhd därmed inte sagt att din son måste ha adhd.

    Folk är olika. Min räddning i skolan var dock att jag var som du beskriver din son förklarade läraren bra så kom jag ihåg allt ordagrant typ.


    Tack för svar!

    Han vet inte riktigt själv vad som är problemet tror jag och därmed inte heller vad som kan hjälpa honom.
  • HäckHäxan
    Anonym (TS) skrev 2015-10-13 15:05:01 följande:
    Tack för svar!

    Han vet inte riktigt själv vad som är problemet tror jag och därmed inte heller vad som kan hjälpa honom.
    Föreslå hörselkåpor för att stänga ute ljud. Se om han upplever någon skillnad. De har skaffat såna i mitt barns klass för alla som vill och känner att de behöver det. Så ingen blir liksom speciellt utsatt så att säga.

    För mig var de guld när jag blev äldre för de lärare där jag fick ha musik i öronen under lektionen och bara lyssna på genomgången då slapp jag de störande ljuden och för vissa fick jag sätta mig i ett annat mindre rum i anslutning till klassrummet fungerade bra det med.
  • M r a u

    ADD är ju adhd utan hyperaktivitet. Men det måste ju inte vara det som ligger bakom.

  • Anonym (TS)
    M r a u skrev 2015-10-13 15:09:22 följande:

    ADD är ju adhd utan hyperaktivitet. Men det måste ju inte vara det som ligger bakom.


    Är väl det som är den stora frågan. MÅSTE det ligga nått bakom
  • Anonym (TS)
    HäckHäxan skrev 2015-10-13 15:08:55 följande:

    Föreslå hörselkåpor för att stänga ute ljud. Se om han upplever någon skillnad. De har skaffat såna i mitt barns klass för alla som vill och känner att de behöver det. Så ingen blir liksom speciellt utsatt så att säga.

    För mig var de guld när jag blev äldre för de lärare där jag fick ha musik i öronen under lektionen och bara lyssna på genomgången då slapp jag de störande ljuden och för vissa fick jag sätta mig i ett annat mindre rum i anslutning till klassrummet fungerade bra det med.


    Tack för bra tips!
  • Nonym

    Jag har Asperger och adhd och var ungefär likadan i skolan. Sen som häckhäxan säger så var det svårt med allt som störde min ro så att jag kunde samla ihop det jag kunde och få det på papper.

  • Anonym (TS)

    Alltså detta är en pojke som är väldigt välfungerande på alla sätt och vis förutom att han har svårt att fokusera ibland och pratar för mycket. Han har hittills inte haft problem med själva inlärningen så jag vill inte dra på högsta växeln direkt men mycket bra med enklare tips som kan hjälpa honom!

  • HäckHäxan
    Anonym (TS) skrev 2015-10-13 16:13:40 följande:

    Alltså detta är en pojke som är väldigt välfungerande på alla sätt och vis förutom att han har svårt att fokusera ibland och pratar för mycket. Han har hittills inte haft problem med själva inlärningen så jag vill inte dra på högsta växeln direkt men mycket bra med enklare tips som kan hjälpa honom!


    Jag var också välfungerande. Som någon skrev längre upp så har även jag Asperger.

    För övrigt fick jag mina diagnoser för lite mer än ett år sedan så jag var som sagt ingen bråkstake. Förstår om du vill dra på högsta växeln är försiktig jag med trots att jag vet att det kan vara ärftligt.
Svar på tråden kan man ha 'bara' koncentrationsvårigheter?