• Anonym (Parfymfri!)

    SE HIT! En undran från en som lider av doftöverkänslighet!

    Jag har en undran till er där ute gällande parfymer, tex tvätt/sköljmedel parfymer schampon krämer osv..
    Många vet nog att det är väldigt vanligt med allergier nu förtiden, och folk uppmanas att vara doftfri på allmäna platser som sjukhus/ vårdcentraler, men ändå verkar inte detta budskap nå fram till folk ? hur kommer sig detta?
    Jag har sedan något år tillbaka lidit av doftöverkänslighet, dvs jag blir sjuk av starka dofter! 
    Jag är nyss hemkommen från bb där jag fick mitt 3e barn så jag är världens lyckligaste men sviterna efter vistelsen på bb gör sig påmind nu, jag går med en konstant huvudvärk och känner mig sjuk i hela kroppen, igår gick jag omkring med en tätt näsa och rinniga ögon, känns som alla dessa syntetiska dofter har tagit ifrån mig förmågan att ligga och snusa på mitt barn, att få känna denna underbara naturiga bebis doft, Nu har det som tur är gått tillbaka så jag kan känna min bebis underbara doft.
    Med tanke på alla nyblivna föräldrar jag stötte på där på bb så borde jag inte bli förvånad att jag blev som det blev efter vistelsen där, för varenda en hade starka parfymer på sig, antingen i form av sköljmedel parfym lr starkt doftande hudvårdsprodukter.
    Fy vad jag led när jag tittade på alla dessa små liv som nyss kommit till världen och som blir tvugna att ligga och lukta på dessa starka dofter istället för att så som det är menat från naturen "känna den riktiga doften från mamma och pappa"

    Jag tycker att det borde vara NOLL TOLERANS framförallt på bb/förlossning att såna här hemska produkter får användas. 
    Luften delas av alla kom ihåg det!!

    Livet skulle också vara så mycket lättare för många därute om fler drog ner på användandet av parfymer!

  • Svar på tråden SE HIT! En undran från en som lider av doftöverkänslighet!
  • Anonym (sebbe)

    Förstår dig fullständigt. Parfymer och deo-spray är bara störande tycker jag. Det blir ju stora spray-moln i omklädningsrummet som irriterar även mig som icke-överkänslig. Sedan förstår jag inte vitsen med att spraya sig klockan 23.30 efter träningen som många av mina träningskompisar gör. Ska du på date eller?? Nja, jag tror de bara ska hem, så jag fattar inte poängen... :)

  • klyban

    Folk saknar helt empati för sånt här, tragiskt för dig givetvis.
    Jag glömmer av mig ibland, sen har jag aldrig kletat på mig mycket.
    Mot vad en del andra kan.


     


    Själv hade jag ett extremt luktsinne innan, men blev typ 30% sämre efter gallblåsan togs bort.
    Varför vet jag inte, men jag är rätt glad ändå.
    Då det inte alls skoj att känna alla konstiga lukter  som finns runt om en.
    Dock fick jag inte fysiska reaktioner på lukter.
    Dock på morgonen var jag extremt känslig för lukter, kanske 1h efter man vaknat.

  • Anonym (Boris)

    Tror ni skulle må bra av att jobba utomhus! Så ni slipper oss andra som inte vill lukta svett!

    Har ni tänkt på dessa personer som har en förmåga att lukta mycket svett utan deo tex? Ska dom behöva finna sig i att gå runt som en stinkbomb bara för att ni är överkänsliga?

  • Anonym (Josefine)

    Jag älskar parfym och väldoftande produkter och har inga planer på att sluta använda det bara för att det finns överkänsliga personer där ute. Det är liksom inte mitt problem! Ni får lösa det på något annat sätt. Alla har sina problem.

  • klyban
    Anonym (Josefine) skrev 2015-10-13 16:25:44 följande:
    Jag älskar parfym och väldoftande produkter och har inga planer på att sluta använda det bara för att det finns överkänsliga personer där ute. Det är liksom inte mitt problem! Ni får lösa det på något annat sätt. Alla har sina problem.

    På sjukhus, så uppmanas du att vara parfymfri.
    På andra ställen så får man väl göra som man vill, kan jag tänka mig.

  • Anonym (Boris)
    Anonym (Josefine) skrev 2015-10-13 16:25:44 följande:

    Jag älskar parfym och väldoftande produkter och har inga planer på att sluta använda det bara för att det finns överkänsliga personer där ute. Det är liksom inte mitt problem! Ni får lösa det på något annat sätt. Alla har sina problem.


    Kunde inte ha sagt det bättre själv!

    Snart skall det väl bestämmas vad folk ska ha i matlådan "pizza, näe det får du inte ha. Det luktar alldeles för mycket!"
  • Anonym (skärp dig)

    Hur kan nån bli FYSISKT sjuk som TS, av DOFTER?

    Jag kan fatta typ snorig och h-värk, men känna sig "sjuk" i kroppen...??

    Låter lite dramaqueen......

  • Anonym (anonym)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-13 16:43:59 följande:
    Hur kan nån bli FYSISKT sjuk som TS, av DOFTER?

    Jag kan fatta typ snorig och h-värk, men känna sig "sjuk" i kroppen...??

    Låter lite dramaqueen......
    Jag blir också sjuk av dofter, innan jag förstod vad det var så trodde jag att jag höll på att få influensa. Jag får ont i halsen,ont i huvudet, nyser, får irriterade ögon och allmän sjukdomskänsla som om jag har hög feber.
  • nevermind

    Jah använder nästan aldrig parfym. Fattar inte varför folk gör det! Använder inte heller parfym i mitt tvättmedel. Det är bara mitt hårspray som innehåller parfym.
    Har en del kollegor i receptionen på jobbet som dränker sig i parfym. Idioter!

  • Anonym (Boris)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-13 16:48:16 följande:
    Jag blir också sjuk av dofter, innan jag förstod vad det var så trodde jag att jag höll på att få influensa. Jag får ont i halsen,ont i huvudet, nyser, får irriterade ögon och allmän sjukdomskänsla som om jag har hög feber.
    Måste du åka rullstol om någon har deo på sig i samma rum som dig eller?
Svar på tråden SE HIT! En undran från en som lider av doftöverkänslighet!