• AnnaForever

    Mäklare vill ha bud för att boka visning?

    Letar bostadsrätt i en av Sveriges storstäder. Det är inte en fröjd just nu precis. Jag har förlorar tre budgivningar redan, så nu tänkte jag vara på hugget och boka in en förhandsvisning. Lägenheten ligger ute för 1,1 miljon. När jag ringde mäklaren så sa han direkt att om jag vill boka in en förhandsvisning så måste jag lägga ett bud på 1,5 miljoner. Jag blev paff, får de lov att göra så? Om säljaren har ett pris de accepterar (1,5 miljoner) så är det väl det som ska stå som pris? Då är ju 1,1 ett lockpris utan dess like! Är det någon som vet vad som gäller?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-13 19:11
    Jag kanske var otydlig. Jag förstår självklart att man förväntas lägga ett bud på en förhandsvisning, och ett rejält sådant. Jag vet också att en mäklare inte är "skyldig" att ordna en visning innan de ordinarie.

    Vad jag inte var beredd på, och heller aldrig har hört talas om, är att mäklaren har ett fast pris för en förhandsvisning, 400 000 (nästan 50 procent) över accepterat pris. DET var det märkliga. Jag hade tänkt lägga 1,4 miljoner, 300 000 över, vilket jag tycker är rejält i den här prisklassen för en etta på 27 kvadrat.

  • Svar på tråden Mäklare vill ha bud för att boka visning?
  • Anonym (cc)
    AnnaForever skrev 2015-10-13 18:41:10 följande:

    Letar bostadsrätt i en av Sveriges storstäder. Det är inte en fröjd just nu precis. Jag har förlorar tre budgivningar redan, så nu tänkte jag vara på hugget och boka in en förhandsvisning. Lägenheten ligger ute för 1,1 miljon. När jag ringde mäklaren så sa han direkt att om jag vill boka in en förhandsvisning så måste jag lägga ett bud på 1,5 miljoner. Jag blev paff, får de lov att göra så? Om säljaren har ett pris de accepterar (1,5 miljoner) så är det väl det som ska stå som pris? Då är ju 1,1 ett lockpris utan dess like! Är det någon som vet vad som gäller?


    Då får du väl snällt vänta på den riktiga visningen? Klart man måste lägga ett högre bud än utgångspriset om man vill köpa innan visning. Dock kan ju inte mäklaren tvinga lägga dig 1,5 men han har heller ingen rättighet att han måste visa dig lägenheten innan visning. Det är säljaren som bestämmer det, om han vill ha förhandsvisningar / sälja innan visning eller inte. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (cc) skrev 2015-10-13 18:46:15 följande:
    Då får du väl snällt vänta på den riktiga visningen? Klart man måste lägga ett högre bud än utgångspriset om man vill köpa innan visning. Dock kan ju inte mäklaren tvinga lägga dig 1,5 men han har heller ingen rättighet att han måste visa dig lägenheten innan visning. Det är säljaren som bestämmer det, om han vill ha förhandsvisningar / sälja innan visning eller inte. 
    skyldighet skall det stå istället för rättighet givetvis. 
  • AnnaForever

    [quote=75872502][quote-nick]Anonym (cc) skrev 2015-10-13 18:46:15 följande:[/quote-nick]Då får du väl snällt vänta på den riktiga visningen? Klart man måste lägga ett högre bud än utgångspriset om man vill köpa innan visning. Dock kan ju inte mäklaren tvinga lägga dig 1,5 men han har heller ingen rättighet att han måste visa dig lägenheten innan visning. Det är säljaren som bestämmer det, om han vill ha förhandsvisningar / sälja innan visning eller inte. [/

    Haha jo tack så mycket förstod jag också. Jag hade givetvis tänkt lägga att rejält bud. Däremot blev jag paff av att han rakt på hade ett pris som jag måste lägga. Han har uppenbarligen fått den siffran från säljaren. Då det skiljer 400 000 mellan "accepterat pris" och det som säljaren faktiskt accepterar så är ju 1,1 ett lockpris? Jag kanske har fattat fel men trodde inte att lockpriser var tillåtna.

  • BuoBä

    Låter mysko att du ska lägga budet innan du ens har sett lägenheten, och att mäklaren talar om hur högt budet bör vara, men det är kutym att om man vill försöka köpa innan visningen så bjuder man mer än acceptpriset för att kompensera säljaren för en utebliven ev budgivning. Som det alltid blir i storstäder trots acceptpriser och jadajada.

  • glutten
    AnnaForever skrev 2015-10-13 18:51:48 följande:

    [quote=75872502][quote-nick]Anonym (cc) skrev 2015-10-13 18:46:15 följande:[/quote-nick]Då får du väl snällt vänta på den riktiga visningen? Klart man måste lägga ett högre bud än utgångspriset om man vill köpa innan visning. Dock kan ju inte mäklaren tvinga lägga dig 1,5 men han har heller ingen rättighet att han måste visa dig lägenheten innan visning. Det är säljaren som bestämmer det, om han vill ha förhandsvisningar / sälja innan visning eller inte. [/

    Haha jo tack så mycket förstod jag också. Jag hade givetvis tänkt lägga att rejält bud. Däremot blev jag paff av att han rakt på hade ett pris som jag måste lägga. Han har uppenbarligen fått den siffran från säljaren. Då det skiljer 400 000 mellan "accepterat pris" och det som säljaren faktiskt accepterar så är ju 1,1 ett lockpris? Jag kanske har fattat fel men trodde inte att lockpriser var tillåtna.


    Lockpris och lockpris. Säljaren hoppas ju på budgivning, och för att det ska vara värt för hen att sälja innan allmän visning vill hen ju känna att hen antagligen inte skulle fått mer om det istället blivit budgivning. Därav 1,4. Hen vet att budgivning kanske inte ger så mycket - men att det kanske också ger mer. Så är det bara.
  • AnnaForever

    Tack så mycket för alla lektioner i hur bostadsmarknaden fungerar. Kan meddela er att jag redan vet allt det ni så vänligt talar om för mig. Jag VET att man lägger ett bud efter en förhandsvisning. Jag VET att mäklaren inte är skyldig att ordna en sådan. Men om han nu gör det - är det tillåtet att begära om ett bud på 40 procent (eller vad det nu blir, kass på matte) innan visningen? Om säljaren vill ha budgivning är det väl bara att ha en budgivning eller? jag tycker det känns skumt.

  • Anonym (cc)
    AnnaForever skrev 2015-10-13 18:51:48 följande:

    [quote=75872502][quote-nick]Anonym (cc) skrev 2015-10-13 18:46:15 följande:[/quote-nick]Då får du väl snällt vänta på den riktiga visningen? Klart man måste lägga ett högre bud än utgångspriset om man vill köpa innan visning. Dock kan ju inte mäklaren tvinga lägga dig 1,5 men han har heller ingen rättighet att han måste visa dig lägenheten innan visning. Det är säljaren som bestämmer det, om han vill ha förhandsvisningar / sälja innan visning eller inte. [/

    Haha jo tack så mycket förstod jag också. Jag hade givetvis tänkt lägga att rejält bud. Däremot blev jag paff av att han rakt på hade ett pris som jag måste lägga. Han har uppenbarligen fått den siffran från säljaren. Då det skiljer 400 000 mellan "accepterat pris" och det som säljaren faktiskt accepterar så är ju 1,1 ett lockpris? Jag kanske har fattat fel men trodde inte att lockpriser var tillåtna.


    Fast ska han/hon springa å visa lägenheten för alla som säger att de vill komma innan visningen? Fast dom eg kan komma visningsdagen? 
  • BuoBä
    AnnaForever skrev 2015-10-13 19:18:53 följande:

    Tack så mycket för alla lektioner i hur bostadsmarknaden fungerar. Kan meddela er att jag redan vet allt det ni så vänligt talar om för mig. Jag VET att man lägger ett bud efter en förhandsvisning. Jag VET att mäklaren inte är skyldig att ordna en sådan. Men om han nu gör det - är det tillåtet att begära om ett bud på 40 procent (eller vad det nu blir, kass på matte) innan visningen? Om säljaren vill ha budgivning är det väl bara att ha en budgivning eller? jag tycker det känns skumt.


    Tja, säljaren skulle ju kunna vara villig att sälja för 1,1 miljoner efter ordinarie visning, men tycker att det är så jobbigt med förhandsvisningar att den då villkorat det med ett högre acceptpris. Du är säkert inte den enda som frågat och att ha folk springande i tid och otid i 2 veckor kan vara rätt slitsamt. Sen om det är 400 000 kr slitsamt är en annan fråga.
  • Anonym (cc)
    AnnaForever skrev 2015-10-13 19:18:53 följande:

    Tack så mycket för alla lektioner i hur bostadsmarknaden fungerar. Kan meddela er att jag redan vet allt det ni så vänligt talar om för mig. Jag VET att man lägger ett bud efter en förhandsvisning. Jag VET att mäklaren inte är skyldig att ordna en sådan. Men om han nu gör det - är det tillåtet att begära om ett bud på 40 procent (eller vad det nu blir, kass på matte) innan visningen? Om säljaren vill ha budgivning är det väl bara att ha en budgivning eller? jag tycker det känns skumt.


    Det är med största sannolikhet säljaren som sagt att han kan tänka sig sälja innan visning om han får 1,5 milj. Å d finns det ingen anledning för mäklaren att visa lägenheten innan om han inte får det budet. Båda gör en chansning, lägenheten kanske kan gå för mer än 1,5 i en budgivning? eller så gör den inte det, och då väntar du in visning och budgivning. Idag är det rätt svårt att säga exakt vad en lägenhet kommer landa på då bostadsmarknaden har förändrats fort på många ställen i landet, där det ökat betydligt fortare än vad mäklarna på marknaden hängt med, så de försäljningspriser de har att jämföra med bara 3-6 månader tillbaka kan vara inaktuella. Som sagt det är marknaden som styr slutpriset. Vad brukar en lägenhet i det området gå för? Hur stabil är bostadsrättsföreningen? Kolla det och jämför! 
Svar på tråden Mäklare vill ha bud för att boka visning?