• Smulan1985

    Dumma ångest!

    Jag lider av ångestsjukdom.... I somras när jag va ensam hemma o skulle ta min medicin hände en hemsk sak. Jag satte ett piller i halsen. Fick ingen luft och paniken va enorm! Rusa upp och snubbla till o tabletten flög ut. Efter det är jag livrädd när jag ska ta den medicinen. Tar den morgon o kväll. Och satt i halsen flera gånger men inte lika mkt. Nu har jag haft hemsk panikångest i en månad. Så går på oxascand. Vilket man inte ska äta en längre tid. Men nu sätter jag i halsen jätte ofta. Nu hände det igen... Lite. Men är ensam inatt o nu vågar jag inte äta o ångesten är hemsk! Är så rädd o dö ????

  • Svar på tråden Dumma ångest!
  • Anonym (maaja)

    Men prata med den läkare om det då. Du kanske kan få andra tabletter eller så delar du dom du har.

  • Anonym (Tablettdelare)

    Det finns delare man kan köpa.

    Ät tabletten med mat om det funkar?

  • Andrew fairless

    Svälj ner med en bit banan. Börja tugga bananen tills den är mosig och ta tabletten precis när du ska sälja. Funkar för mig

  • Anonym (vätska?)

    Du försöker väl inte svälja tabletten utan vätska, t.ex vatten?

    Drick först en klunk för att "smörja" halsen. Stoppa sedan in tabletten i munnen och svälj ner den med ytterligare en klunk vätska.
    Efter det kan man dricka fler klunkar om det känns bättre.

  • Anonym (panica)

    Tugga sönder tabletterna och svälj ner med vatten/juice/cola etc
    så gör jag

  • Anonym (panica)
    Anonym (panica) skrev 2015-10-14 19:49:06 följande:

    Tugga sönder tabletterna och svälj ner med vatten/juice/cola etc
    så gör jag


    smakar inte så där jätte gott dock bör tilläggas ^^
  • Anonym (sjuksköterskestudenten)
    Anonym (panica) skrev 2015-10-14 19:49:06 följande:

    Tugga sönder tabletterna och svälj ner med vatten/juice/cola etc
    så gör jag


    Vissa tabletter bör inte tuggas, delas eller söndersmulas på grund av upptaget. Dessutom så har många tabletter en väldigt skadlig effekt på tänderna om man tuggar dem. Ett tips är att kolla FASS eller fråga läkaren om delbarheten av tabletten.

    Känner man ändå att tabletten måste sönderdelas, krossa den då hellre i en mortel eller med hjälp av en matsked för att skona tänderna.


    (En grundregel brukar vara att tabletter med skåror är delbara. Kapslar och tabletter utan skåra bör man kolla upp först.)

Svar på tråden Dumma ångest!