• Anonym (hopplöst)

    en mor som vill ha kontroll på allt!

    Nu är vår bägare full, nu är vi så less på all kontroll!

    Jag lever med en man som har barn ifrån ett tidigare förhållande. I det tidigare förhållande levde min man med en mycket manipulerande och kontrollerande kvinna. Allt skulle vara på hennes sätt och hon var väldigt snabb med att trycka ner min sambo och manipulerade honom till att inte vara någonting värt. Efter en tid så fick min sambo kraft och samlade mod till att lämna denna kvinna ( som säkerligen har stora problem med sig själv) han träffade mig och hon träffade också en ny. Men samarbetet mellan dessa föräldrar har inte gått över huvud taget. Hon har svårt att släppa på kontrollen och vill fortfarande kontrollera min man och tycker det är jätte jobbigt att min sambo inte låter sig kontrolleras gre, då använder hon tyvärr barnet emot honom och säger vad vi får göra och inte göra och vad vi SKA göra när barnet är hos oss. De har gemensam vårdnad och inte ska väl bara den ena föräldern bestämma över barnet. Detta är så klart super jobbigt för oss då vi bara känner att vi passar barnet den tid vi har barnet, min sambo har ingenting att säga till om medan mamman bara kör över honom. Väljer han att försvara sig och säga emot så hotar hon med allt möjligt och vänder och vrider på minsta lilla sten som finns! Man förstör alltså för sig själv då man startar ett stort krig som aldrig leder någon vart vid minsta lilla. Det är otroligt men det går inte att prata med mamman. Hon kallar oss två för både det ena och det andra helt utan anledning, hon skapar en egen veration som inte är verkligheten och vägrar att se förbi den. Det går helt enkelt inte att nå fram till mamman. Kort sagt så har mamman stora problem med sig själv och nu går även deras gemensamma barn för utredning hos BUP, utredning för adhd. Mamman ser inte att barnet har sådana enorma svårigheter medan förskola och vi samt alla i vår omkrets bara står och gapar och undrar hur mamman inte kan se!! Det är här och nu som de behöver hjälp att samarbeta men min sambo vill inte ha någonting med henne o göra då han efter alla dessa år märkt att det inte lönar sig och att det aldrig kommer att kunna leda till något samarbete med denna kvinnan. Kan man på något sätt nå fram till henne? Någonsin? Detta leder ju aldrig mot sitt Slut och gör det helt upp och ner för oss då man inte ska behöva känna att man " passar" sitt egna barn bara för att mamman ska kontrollera allt vad vi får och inte får göra. Kan man på lågt sätt säga till att nu är det nog med ditt kontroll behov! Du får bara kontakta mig saker gällande barnet, när barnet är hos oss så får du helt enkelt lita på att vi tar hand om barnet på bästa tänkbara sätt, precis som vi förlitar oss på att du gör när barnet är hos dig.eller hur når man fram till dessa människor???

  • Svar på tråden en mor som vill ha kontroll på allt!
  • Ego Lovers

    Jag vet nu inte hur barnet är i sitt sätt men detta som ni tror är adhd kan det bero på mamman att barnet får adhd liknande symtom?

  • Anonym (hopplöst)

    Beteendet hos barnet blir säkerligen värre då mamman är som hon är men också för att mamman inte uppmärksammar barnets problem visar ju bara tydligt att hon inte är närvarande. Vi vet att hon är otroligt överbeskyddande mot sitt barn, vilket härstammar från mammans egna rädsla och som naturligtvis smittar av sig till barnet, både mor och barn är båda väldigt manipulatva. Barnet i sig är väldigt bossigt och får barnet inte som den vill så blir barnet mycket utåtagerande i form av slagit, sparkar, spottas, skriker, kastar saker osv. Barnet har svårt att sitta still, alltid någon kroppsdel i rörelse, biter på saker t.ex möbler, sina kläder, leksaker osv för att hålla energinivån uppe, farliga och snabba impulser vilket kan leda till att djur eller människor far illa, pratar ö erdrivet högt och snabbt, pendlar mellan flera aktiviteter och avslutar aldrig någon, svårt att somna om kvällarna, problem med maten, vill bara ha på ett speciellt sätt och speciella ingredienser t.ex bara pasta och korv, ej blandad mat men äter väldigt dåligt och var gjort sedan liten. Problem med toalettbesök, svår att få blöjor och glömmer hela tiden att gå på toaletten då det är tråkigt att behöva avbryta det man är uppe i vilket leder till många olyckor per dag. Förskolan har jätte stora problem med barnet och har kallat till akut möten flera gånger. Men nu har vi iallafall fått igång en utredning hos BUP med hjälp av förskolan. Barnet är 5 år och svårigheterna har vi sett redan från 2 års ålder men agresiviteten har ökat samt svårigheterna i takt med alla krav barnet ställs inför ju äldre barnet blir. Klarar av vissa saker som man bör kunna i sin ålder medan andra saker inte alls går och där man får backa tillbaka med 3 år. Uppenbarligen så har ju både mamman och barnet stora svårigheter och kan man inte uppmärksamma sina egna problem och svårigheter och jämför barnet med en själv så är det kanske inte så konstigt att hon inte ser barnets svårigheter Heller. För det är rätt uppenbart att där är något

    Bör kanske medge att mamman har adhd i släkten på både sin mammas och pappas sida.

  • Anonym (skilda saker)

    Pappan kan naturligtvis sätta gränser och informera om att all kontakt från och med nu får ske via mejl/sms om det inte är en riktig nödsituation. Han kan även säga att allt de talar om ska röra barnet och deras vårdnad/omsorg om barnet för allt annat är oviktigt.

    Men att anklaga mamman för att ha NPF och att barnet har ärvt det från hennes sida är inte speciellt smart. Det hjälper inte barnet på något sätt att säga till mamman att hon inte klarar av att se barnets behov pga sin ADHD. Lite smidigare än så får han nog vara.

  • Anonym (Lisa)

    Jag förstår inte alls. Varför låter ni mamman bestämma vad ni får och inte får göra i pappans hem?

    Hur KAN hon ens ha kontroll över det? Bor ni tillsammans allihop?

    Min bonusdotters mamma har i flera års tid velat utreda dottern för adhd. Vi (jag och pappan) har inte sett några tendenser till det hos oss.

    Utredningen gjordes för nåt år sedan och hon har inte adhd.

    Så det kan se olika ut i olika hem.

    Jag tycker inte du ska lyssna så mkt på din sambos ord om mamman, hennes version är garanterat helt annorlunda - tänk på det.

    Jag gissar att din sambo var en flat och oengagerad pappa när de levde ihop och att hon därav inte känner sig trygg när barnet är i hans omsorg. Brukar tyvärr ofta vara så.

Svar på tråden en mor som vill ha kontroll på allt!