• Äldre 13 Oct 23:27
    2277 visningar
    7 svar
    7
    2277

    Kan min son tvingas till dagis?

    Hej!

    Jag har en son på snart tre år som har konstaterat nedsatt talförmåga. Det ligger i enbart i uttalet (fonolog). Vi har varit på ett logoped besök där han fick en god prognos "mild" variant av svårigheter med uttal. Logopeden trodde att talet kommer att komma av sig självt och med lite övning.

    Han har haft tendenser till mycket puttande, väldigt impulsiv och rörlig. Han fungerar annars mycket bra med andra barn och har uppvisat hög intelligens på andra områden.

    Han går hemma med mig och sin lillasyster, med fyra dagar på öppna förskolan/vecka. Vi har ett berikat socialt liv och har min egna lilla mammagrupp - med respektive barn.

    Har hört mig för med olika pedagoger och alla verkar ha uppfattningen om att barn hemma utvecklas i samma mån som barn på dagis.

    BVC var dock skeptiska till logopedens bedömning då dom ansåg att hon var "gammal" och borde gå i pension (åldersdiskriminering?)

    Därför föreslog dom om en utvecklingsbedömning gjord av barnpsykolog. Remissen som gjordes grundades på följande :

    *haft tendenser till mycket puttande

    * vill ej följa instruktioner (följer alltid alla andras instruktioner?)

    * impulsiv

    * nedsatt tal

    . Jag har läst att de enda anledningarna bakom nedsatt talförmåga beror på bla. Neurobiologiska faktorer och etiska faktorer. Alltså inget nämnt om avsaknaden av dagis. BVC har varit på om dagis sedan sonen var två år och nu pressar dom på desto mer. Trots att logopeden tyckte att öppna förskolan räckte. Om psykologen skulle finna någon avvikelse och rekommendation om dagis ges, är det ert frivilligt ställningstagande eller är jag bunden till detta? Behövs dagis för att barn med exempelvis adhd ska kunna utvecklas? Öppna förskolan räcker ej? Jag lever med. Uppfattningen att om man har möjlighet vara hemma med barnen så länge som möjligt. Har fått olika utlåtanden och jag väljer att tro på det sistnämnda. Någon som vet om man kan bli tvingad till inskolning. Tar hellre till andra hjälp insatser om det skulle bli aktuellt.

  • Svar på tråden Kan min son tvingas till dagis?
  • mliten
    Äldre 13 Oct 23:33
    #1

    Vi har ingen förskoleplikt utan det är helt frivilligt. Skolplikt dock med det är ju ett tag kvar tills dess.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Äldre 13 Oct 23:49
    #2

    Om du har möjlighet, så bör du byta BVC. En del BVC-sköterskor försöker bestämma sådant de inte ska lägga sig i.
    Jag hade ett mycket irriterat samtal med min sköterska, när min yngsta var 3 år. Sköterskan ansåg att det var mitt fel att dottern talade dåligt, eftersom jag inte "lät" henne gå på dagis. Nu var ju det här inte mitt första barn, så jag vek mig inte ett dugg. En del barn är helt enkelt lite långsammare med talet än andra. Jag körde över sköterskan och hon fick ge sig. Dottern lärde sig tala rent med tiden - självklart.

    Min fosterdotter blev också rekommenderad att sätta sitt barn på dagis, av samma anledning. Pojken började dagis, och nu 3 år efteråt pratar han inte bättre än då. Hans problem berodde på att tungbandet är för kort och hade ingenting med dagis att göra.

  • Äldre 13 Oct 23:53
    #3

    Det finns nog inte svart eller vitt angående om barn utvecklas bättre på förskola vs hemma, förmodligen är det olika från barn till barn.

    I ditt barns fall tänker jag så här; om nu någon vill att din son ska gå på förskola istället för hemma/öppna förskolan, har de tänkt på att tiden på förskola förmodligen blir ungefär densamma som nu, på öppna förskolan? Eftersom du är föräldraledig så kommer väl sonen bara få vara där 15 h/vecka? Och ni är på öppna förskolan 4ggr/vecka?

    Å andra sidan är det ju oftast skillnad på förskola och öppen förskola. Om du inte skolar in din son kan det kanske ses som att du inte vill din sons bästa, i deras tycke. Tror inte (vet dock inte) att de kan tvinga.

    Till sist; det är nog inte jättekonstigt att din son är impulsiv och puttas om han har svårt att göra sig förstådd.

    Bara några tankar..... Hoppas att det löser sig!

  • Ego Lovers
    Äldre 14 Oct 01:00
    #4

    Vår Bvc psykolog tyckte min son börja nollan i år med de som är ett år äldre alt skulle byta förskola eller gå hemma med mig på heltid. Hon hade rätt, nu kissar min femåring på sig varje dag på förskolan och det har inte hänt tidigare. Hon tyckte han borde börjat i förskoleklassen denna terminen egentligen än att gå med sina åldershomogena kompisar då min son är mer intellektuell än de jämnåriga, har ett helt annat tankesätt än de jämnåriga och ett mer utvecklad fantasi än de jämnåriga så han får svårt att leka med de som är fem år och ännu svårare med de som är fyra år där det skiljer extremt mycket i det intellektuella. Han har en helt annan tankeförmåga helt enkelt.

    Jag utläser att er Bvc sköterska tror att talet blir bättre om han får vara med jämngamla barn och får använda språket men då gäller det att dessa barn verkligen är välartikulerade så din son får den stimulansen han behöver än att höra barnspråk som inte alltid är korrekt. Logopeden brukar ha väldigt många bra knep på hur man får till det med fonitiken. Min äldsta hade också problem med det och han har Add. Min ena dotter hade problem med att säga R och K. Då fick hon i uppgift att klippa ut alla R i tex dagens nyheter och för varje R hon klippte ut skulle hon säga R, veckan efter fick hon K. Det var jäkla mycket utklipp ska jag säga men på en vecka lärde hon sig både R och K perfekt.

    Det finns ett bra arbetsmaterial som heter bornholmsmodellen som de arbetar med i förskoleklasserna som handlar om fonetik och barn ska inte behöva kunna fonetik förrän de börjat i ettan egentligen så det som de övar på i förskoleklassen är inför starten i ettan. Att ställa krav på att ett barn ska kunna fonetik korrekt i förskolan är lite tidigt. Men som sagt er logoped har mängder med material som ni kan använda er av hemma där du har tid för din son för pedagogerna på förskolan kommer aldrig ha tid att hjälpa din son. Där kommer han bara få lära sig genom de andra barnen och det kan då bli fel.

  • Äldre 14 Oct 01:03
    #5

    Lyssna inte på den okunniga människan. Fråga henne om hon har någon aning om andra länder där mammorna är hemma med sina ungar och dom inte har dagis. Eller om hon har någon aning om förr i tiden då det också inte fanns dagis och ungarna var hemma.

    Jag begriper seriöst mig inte på dom korkade människor som lever här och nu under 2000-talet som inte verket fatta att vi har en tid bakom oss också.

  • Äldre 25 Oct 00:12
    #6

    Det BVC funderar över tror jag handlar om att pedagoger tillsammans med barnpsykolog kan göra den bästa bedömningen av ditt barn för att sedan ge barnet den hjälp det förtjänar för att ha möjlighet att utvecklas efter bästa egna förmåga.

    Som förälder är man tyvärr en dålig uppgiftslämnare om sitt barn eftersom att barnet för det mesta fungerar på topp med föräldern. Men det som är intressant i utredning är ju hur barnet fungerar utan föräldern. Och finns det problem där är det ju till stor hjälp om man vet det så tidigt som möjligt.

    För jag gissar med tanke på det du skriver om remissen att BVC inte finner din sons talsvårigheter som hans största bekymmer.

    Huruvida BVC tanten sen har rätt eller fel lägger jag mig inte i, men detta är iaf hur jag tror hon tänker.

  • Äldre 25 Oct 07:12
    #7

    Jag rekommenderar att du går med ed i en facebookgrupp som heter "Hemmaföräldrar". Om du ställer frågan där så kommer du säkert att få jättebra svar med hänvisningar till vetenskapliga undersökningar som du kan använda som argument när du träffar BVC.

    Jag hade bytt BVC, de kan gör övrigt inte tvinga dig att sätta ditt barn på förskola.

Svar på tråden Kan min son tvingas till dagis?