• Farfallos

    Var går gränsen för tokfeministerna?

    Hittade denna länk i en annan tråd, och det är lite för allvarligt för att bara passera tycker jag.

    vid.me/hZ1s

    Det värsta är kanske inte Gunilla Boëthius sexistiska personangrepp, utan publikens reaktion. Det är från ett seminarium på bokmässan, och publiken består kanske till 90% av intellektuella feminister som jag kan tänka mig hade gått i taket om t.ex Jan Guillou hade sagt något liknande om en kvinna i övre medelåldern. Varför passerar sexism dessa genusmedvetna och jämlikhetssträvande kvinnor så lätt när den riktas åt detta håll?

  • Svar på tråden Var går gränsen för tokfeministerna?
  • Farfallos
    Palestrina skrev 2015-10-14 10:43:15 följande:
    Vad är det hon säger? Det går inte att förstå. Inte vet jag vad publiken skrattar åt heller.
    Jag förutsätter att du hör och kan läsa vad hon säger till att börja med, så jag tar det publiken skrattar åt. Hon säger att det är "svårt att tänka sig Stefan Löfven"... (och sedan underförstått och outtalat) "...i en erotisk situation". Och det är detta som publiken skrattar åt. Hon gör sig lustig på bekostnad av Stefans "sex appeal". Hade en man (t.ex Jan Guillou) gjort något liknande, dvs reducerat en kvinna till sexobjekt och därefter tagit allt värde från henne som sexobjekt så hade han fått det jävligt hett om öronen. Men när en kvinnlig författare sitter på bokmässan och drar sexistiska skämt, då skrattar bara kvinnorna i publiken.
  • Palestrina
    Farfallos skrev 2015-10-15 10:10:06 följande:
    Jag förutsätter att du hör och kan läsa vad hon säger till att börja med, så jag tar det publiken skrattar åt. Hon säger att det är "svårt att tänka sig Stefan Löfven"... (och sedan underförstått och outtalat) "...i en erotisk situation". Och det är detta som publiken skrattar åt. Hon gör sig lustig på bekostnad av Stefans "sex appeal". Hade en man (t.ex Jan Guillou) gjort något liknande, dvs reducerat en kvinna till sexobjekt och därefter tagit allt värde från henne som sexobjekt så hade han fått det jävligt hett om öronen. Men när en kvinnlig författare sitter på bokmässan och drar sexistiska skämt, då skrattar bara kvinnorna i publiken.
    Aha, det är alltså det hon faktiskt inte säger som gör dig upprörd? Det outtalade, som du hör i din fantasi? De skrattar åt vad mannen hon pratar med säger, för övrigt.
  • Farfallos
    Palestrina skrev 2015-10-15 10:28:40 följande:
    Aha, det är alltså det hon faktiskt inte säger som gör dig upprörd? Det outtalade, som du hör i din fantasi? De skrattar åt vad mannen hon pratar med säger, för övrigt.
    OK, du får gärna tro att det är hans kommentar som river ner skrattsalvor innan han ens är färdig med frasen (dumt...) men jag är övertygad om att de skrattar åt hennes kommentar om Stefan. Nu kanske det inte spelar så stor roll, för hon säger ju ändå vad hon säger. Och vad tänker du att hon (med tanke på vad hon just pratar om) syftar på när hon säger "man tänker ju sig inte Stefan Löfven..."? 
  • Palestrina
    Farfallos skrev 2015-10-15 10:46:28 följande:
    OK, du får gärna tro att det är hans kommentar som river ner skrattsalvor innan han ens är färdig med frasen (dumt...) men jag är övertygad om att de skrattar åt hennes kommentar om Stefan. Nu kanske det inte spelar så stor roll, för hon säger ju ändå vad hon säger. Och vad tänker du att hon (med tanke på vad hon just pratar om) syftar på när hon säger "man tänker ju sig inte Stefan Löfven..."? 
    Jag tycker fortfarande att det är mannens kommentar som publiken skrattar åt.

    Men det kan vara hur det vill med den saken, ingen har påstått att sexism bara riktas åt ett håll och jag vet inte varför du tycker att just denna är så upprörande. För att det är en kvinna som är underförstått sexistisk?

    Jag vet inte heller vilka "tokfeministerna" i sammanhanget är.
  • Farfallos

    Angående publikens blixtsnabba skratt så har du nog extremt dålig känsla för när folk skratta i förhållande till poängen. Till denna monolog

    (Claes Ericsson - Galenskaparna) så skrattas det en hel del, och notera avstånd från poäng till skratt...

    ...och nej, det kanske inte någon har påstått, men feminister är förbannat snabba i att kritisera män när det förekommer, men när den mest medvetna kulturelitens kvinnliga företrädare gör det mot män så är det tyst. Det där med jämställdhet och respekt för individen (att inte objektifiera eller se som endast kön) finns det inte ett spår av. 

    En annan sak som jag kommer ihåg är denna www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article16171068.ab som jag tror hade varit omöjlig att överleva för rubriksättaren om Danny hade varit en kvinna.

    ...och sedan så är väl alla feminister tokfeminister tycker jag. Mycket tyckande och nessliga generaliseringar av män, utan att vara konkret.

  • Gert

    Hörde en tokfeminist på radion idag som bakade surdegsbröd och använde bakterier från sin svampinfektion i slidan. 


    Give ´em Hell!
  • Palestrina
    Gert skrev 2015-11-25 18:30:35 följande:

    Hörde en tokfeminist på radion idag som bakade surdegsbröd och använde bakterier från sin svampinfektion i slidan. 


    Haha! Skrattande Länk tack, jag vill gärna lyssna. Jag tänker satir, men tokstollar finns förstås inom alla grupperingar.
  • Gert
    Palestrina skrev 2015-11-25 18:51:57 följande:
    Haha! Skrattande Länk tack, jag vill gärna lyssna. Jag tänker satir, men tokstollar finns förstås inom alla grupperingar.
    tinyurl.com/qhtzjby

    1:20:00 in.
    Give ´em Hell!
  • Palestrina
    Gert skrev 2015-11-25 19:08:45 följande:
    tinyurl.com/qhtzjby

    1:20:00 in.
    Hahaha! Nu har jag lyssnat, och jag får lov att rätta dig lite, du hörde inte en feminist, du hörde OM en feminist. En enda, knappast representativ för någon större skara. Jag googlade fram detta för att kontrollera att det inte bara var en råttan i pizzan-historia, men det verkar vara sant. Så här skriver hon på sin blogg:

    "It all started with a fatal combination of a slightly perverse sense of humour, a keenly scientific mind, and touch of the thrush."

    Hon verkar långt ifrån vara någon tokstolle, bara lite... okonventionell. Och det är ju något bra? Jag skulle inte vilja äta hennes bröd, dock.

    stavvers.wordpress.com/2015/11/23/im-making-sourdough-with-my-vaginal-yeast/
Svar på tråden Var går gränsen för tokfeministerna?