• anoonym

    Hur mycket lån har ni?

    Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

    Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

    Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

    Dela skulderna med totala årsinkomsten.

    Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

    3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

    500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

  • Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Fy)

    350 000, enbart CSN, ångrar en hel del av dessa kurser kan tilläggas

  • Anonym (xx)
    anoonym skrev 2015-10-14 12:42:10 följande:

    Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

    Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

    Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

    Dela skulderna med totala årsinkomsten.

    Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

    3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

    500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%


    Vi har lån på 4 350 000:- men det blir inte riktigt riktig att räkna som du vill då jag är hemma å är mammaledig och tar inte ut ngn fp alls. Dock har jag en egen verksamhet på fastigheten som drar in pengar, men vi återinvesterar allt, jag tar alltså inte ut någon lön, men det inbringar ca en halvtid av min inkomst innan fl som vi använder att hålla upp värdet/ öka värdet på fastigheten och verksamheten. 

    Innan jag gick på mammaledighet hade vi en årsinkomst på tillsammans (800.000 + 500.000) ca 1,3 milj.   
  • riboflavin

    190 % vilket känns tryggt jämfört med många bekanta, varav vissa ligger på de nämnda 7-800 % eller ännu mer för de där ena parten är föräldraledig. Vi kan dessutom sänka den siffran med kontanta medel om vi vill, men våra bostadslån är i dagsläget bundna.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (xx)
    Anonym (xx) skrev 2015-10-14 12:59:10 följande:
    Vi har lån på 4 350 000:- men det blir inte riktigt riktig att räkna som du vill då jag är hemma å är mammaledig och tar inte ut ngn fp alls. Dock har jag en egen verksamhet på fastigheten som drar in pengar, men vi återinvesterar allt, jag tar alltså inte ut någon lön, men det inbringar ca en halvtid av min inkomst innan fl som vi använder att hålla upp värdet/ öka värdet på fastigheten och verksamheten. 

    Innan jag gick på mammaledighet hade vi en årsinkomst på tillsammans (800.000 + 500.000) ca 1,3 milj.   
    Anonym (xx) skrev 2015-10-14 12:59:10 följande:
    Vi har lån på 4 350 000:- men det blir inte riktigt riktig att räkna som du vill då jag är hemma å är mammaledig och tar inte ut ngn fp alls. Dock har jag en egen verksamhet på fastigheten som drar in pengar, men vi återinvesterar allt, jag tar alltså inte ut någon lön, men det inbringar ca en halvtid av min inkomst innan fl som vi använder att hålla upp värdet/ öka värdet på fastigheten och verksamheten. 

    Innan jag gick på mammaledighet hade vi en årsinkomst på tillsammans (800.000 + 500.000) ca 1,3 milj.   
    Vill tillägga att vi enbart har bostadslån. 

  • jenny99

    Jag räknade lån 1,1 miljon.Årsinkomst 430 000.2,5 blev svaret.Är det fel räknat?

  • anoonym
    jenny99 skrev 2015-10-14 13:17:08 följande:

    Jag räknade lån 1,1 miljon.Årsinkomst 430 000.2,5 blev svaret.Är det fel räknat?


    Det stämmer! Ni har då 250% skulder i relation till inkomst
  • Anonym (xx)
    riboflavin skrev 2015-10-14 12:59:47 följande:

    190 % vilket känns tryggt jämfört med många bekanta, varav vissa ligger på de nämnda 7-800 % eller ännu mer för de där ena parten är föräldraledig. Vi kan dessutom sänka den siffran med kontanta medel om vi vill, men våra bostadslån är i dagsläget bundna.


    Och vi har inte bundit våra lån alls och 0.6 % i rabatt på räntan vilket gör att vi har extrem låg ränta, men amorterar desto mer. Det känns mycket tryggt. Vi amorterar minst 54.000 om året. 
  • anoonym
    jenny99 skrev 2015-10-14 13:22:31 följande:

    Är 250% mycket?tack för svar förresten


    Jag tycker inte att 250% är överdrivet mycket, men det beror på era förutsättningar också såklart. Och om det är bolån eller andra skulder?

    Vi har 310% i lån, men jag känner att det inte är någon större fara för oss. Skulle räntan gå upp så skulle vi klara det utan problem, och vi har även en stor sparbuffert att ta utav om det skulle krisa. Har ni sparpengar och klarar av en räntehöjning så skulle jag inte vara orolig. Men de som tar 700-800% borde verkligen vara oroliga. Speciellt då priserna på bostäder knappast är hållbara. Någon gång kommer det att gå ner, och då är det inte roligt att stå med så mycket lån, och kanske till och med behöva sälja och ha lån kvar för resten av livet.
  • Anonym (Liite)

    Har mycket lite lån. Kanske 25 000. Det är snart avbetalat. Vill inte ha hus och det grämer mig att vårt skattesystem är uppbyggt för att gynna de som tar lån och köper hus.

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?