• vantarpaettmirakel

    MF/MA - Följas åt till ny graviditet?!

    Hej på er därute!

    Lyckan var total när jag plussade den 4 september i år. En månad senare var jag på dateringsultraljud (borde då ha varit i vecka 9 (ca 8+0 till 8+3). Dessvärre syntes inget foster då, utan endast en fostersäck. En vecka senare gjordes ett till vul. Samma då. Remiss skickades till gyn för att jag skulle få cytotec behandling för att sätta igång missfallet. I måndags var jag hos gyn, även där gjordes ett vul. Samma även denna gång. Dock syntes en skugga som hon trodde var ett litet foster (givetvis inte levande). Jag fick med mig cytotec hem. Pillrena tog jag i omgångar i måndags. Nu sitter jag här och hoppas att det som ska ha kommit ut har gjort det. Hade väldigt ont i ca 4 timmar efter första tabletterna togs. Senare kom diverse klumpar ut. Nu blöder jag hyfsat lite. Ska på återkontroll hos gyn i nästa vecka. 

    Undrar om det är någon/några andra där ute som haft missfall eller missed abortion (som jag) som vill följas åt i väntan tills att vi plussar igen? Givetvis därefter också.

    Berätta gärna era tidigare erfarenheter osv. Kram på er!

  • Svar på tråden MF/MA - Följas åt till ny graviditet?!
  • Sommarmalva

    Beklagar ditt MA! Jag fick missfall den 24 sept, var då i v13. Kändes helt fruktansvärt! Hade ju sett fram emot vår lilla fyra nu har vi landat lite i detta och ska så smått försöka igen. Hade tänkt vänta en mens efter missfallet men vi "råkade" mysa lite en kväll
    Har ni tänkt ge er på det direkt eller har ni tänkt vänta? Har ni barn innan?

  • halfmoon

    Hej! Vad tråkigt att du fick MA! :( Jag plussade i början på augusti och var på ultraljud i slutet av augusti, då syntes också bara en tom hinnsäck. Var på flera ultraljud under 1,5 vecka då de oroade sig över utomkvedshavandeskap eftersom mina graviditetshormoner ökade. Det var som tur väl var inget utomkvedshavandeskap utan missfallet satte igång av sig själv (skulle då varit i v 9). Väntar nu på att få ägglossning så att vi kan försöka igen.

    Om du vill är du välkommen att hoppa in i tråden "någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?". Där är ert gäng som följs åt. :)

  • Avalon79

    Hej!

    Jag hänger på. Plussade den 20/8 och fick MF den 9/9 var i vecka 6 ungefär. Blödde väl ca 5-6 dagar. Det var som en mens. Vi har myst efter detta flera ggr. Väntar nu på min mens som inte kommit än. Funderar väl på att ta ett test snart om inget händer. Men att lyckas plussa igen nu känns osannolikt då vi försökte i 10 mån innan vi plussa. Har 2 barn sen tidigare och detta var mitt första MF och jag hoppas verkligen att det var det sista med.

  • vantarpaettmirakel
    Sommarmalva skrev 2015-10-15 15:06:51 följande:

    Beklagar ditt MA! Jag fick missfall den 24 sept, var då i v13. Kändes helt fruktansvärt! Hade ju sett fram emot vår lilla fyra nu har vi landat lite i detta och ska så smått försöka igen. Hade tänkt vänta en mens efter missfallet men vi "råkade" mysa lite en kväll
    Har ni tänkt ge er på det direkt eller har ni tänkt vänta? Har ni barn innan?


    Tack och jag säger verkligen detsamma! Det är så himla tungt när den lille var efterlängtad. Vad skönt att ni landet i det och känner er redo att försöka igen. Har du hunnit ha någon mens? Har du koll på din äl? Oj, oj, tänk om myset resulterar i en ny liten ;)
    Vi har tänkt att ge oss påt direkt. Har köpt clear blue äl test (digitala), men vet ej riktigt när jag ska börja ta dem. Fick mina cytotec i måndags så blöder fortfarande åså. Vet ej om det som ska komma ut gjort det. Ska på återbesök hos gyn på måndag. Har fortfarande spända och hårda bröst :/. När försvann dina symtom efter cytotecen? 
    Har inga barn sedan tidigare och har aldrig varit gravid innan mitt MA. Så hoppas verkligen så att vi inte ska ha fortsatta problem med MF eller MA :(. Har du tre små/stora? :)
  • vantarpaettmirakel
    halfmoon skrev 2015-10-15 15:38:31 följande:

    Hej! Vad tråkigt att du fick MA! :( Jag plussade i början på augusti och var på ultraljud i slutet av augusti, då syntes också bara en tom hinnsäck. Var på flera ultraljud under 1,5 vecka då de oroade sig över utomkvedshavandeskap eftersom mina graviditetshormoner ökade. Det var som tur väl var inget utomkvedshavandeskap utan missfallet satte igång av sig själv (skulle då varit i v 9). Väntar nu på att få ägglossning så att vi kan försöka igen.

    Om du vill är du välkommen att hoppa in i tråden "någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?". Där är ert gäng som följs åt. :)


    Detsamma! :( Det är tungt! Vilken tur att det inte var utomkveds. Ni känner er redo att köra på direkt? Har du koll på din äl? Hunnit få mens? 

    Åh, tack för tips. Ska hoppa in där också!
  • vantarpaettmirakel
    Avalon79 skrev 2015-10-15 16:33:18 följande:

    Hej!

    Jag hänger på. Plussade den 20/8 och fick MF den 9/9 var i vecka 6 ungefär. Blödde väl ca 5-6 dagar. Det var som en mens. Vi har myst efter detta flera ggr. Väntar nu på min mens som inte kommit än. Funderar väl på att ta ett test snart om inget händer. Men att lyckas plussa igen nu känns osannolikt då vi försökte i 10 mån innan vi plussa. Har 2 barn sen tidigare och detta var mitt första MF och jag hoppas verkligen att det var det sista med.


    Hej! Vad kul att du vill hänga på! :) Använder du äl-test eller så? Har du varit hos gyn för kontroll åså efter missfallet? Har du några symtom? Har hört flera som sagt att det går snabbare att bli gravid efter MA/MF. Hoppas att det är så!
  • halfmoon
    vantarpaettmirakel skrev 2015-10-17 10:25:27 följande:

    Detsamma! :( Det är tungt! Vilken tur att det inte var utomkveds. Ni känner er redo att köra på direkt? Har du koll på din äl? Hunnit få mens? 

    Åh, tack för tips. Ska hoppa in där också!


    Har haft min första mens och väntar på ägglossning nu... Tror det blir i slutet på nästa vecka. Vi gör insemination och fick då sagt att vi kunde försöka igen efter att första mensen kommit, så det ska vi! :) Är tvungen att hålla koll på ägglossning med tester så vi vet när det är dags, donatorsperman lever bara ca 24 timmar så det gäller att tajma. :) Hoppas att kroppen kommer fungera som innan.

    Känns som att det kommer bli deppigt om vi inte lyckas direkt och är lite orolig för det. Men fram till nu har väntan varit värst så det känns bra att komma igång igen.

    Hur går det för dig?
  • Sommarmalva
    vantarpaettmirakel skrev 2015-10-17 10:23:38 följande:
    Tack och jag säger verkligen detsamma! Det är så himla tungt när den lille var efterlängtad. Vad skönt att ni landet i det och känner er redo att försöka igen. Har du hunnit ha någon mens? Har du koll på din äl? Oj, oj, tänk om myset resulterar i en ny liten ;)
    Vi har tänkt att ge oss påt direkt. Har köpt clear blue äl test (digitala), men vet ej riktigt när jag ska börja ta dem. Fick mina cytotec i måndags så blöder fortfarande åså. Vet ej om det som ska komma ut gjort det. Ska på återbesök hos gyn på måndag. Har fortfarande spända och hårda bröst :/. När försvann dina symtom efter cytotecen? 
    Har inga barn sedan tidigare och har aldrig varit gravid innan mitt MA. Så hoppas verkligen så att vi inte ska ha fortsatta problem med MF eller MA :(. Har du tre små/stora? :)
    Nej jag har inte hunnit fått nån mens än, är nu tre veckor sedan missfallet. Har ingen koll alls på ÄL. Ja tänk om det myser vi hade resulterar i en liten! Tror inte vi har sån tur bara... Men idag har jag migrän och set brukar jag få någon dag innan mens så kanske är den på gång nu. Skulle kännas bra om den kom så jag har bättre koll på läget liksom.

    Mina symptom försvann ganska snart. Fast kaffesuget har först nu kommit tillbaka. Foglossningen har dragit sig tillbaka äntligen. Inte så kul med foglossning utan att vara gravid

    Ja jag har tre barn innan och detta var mitt första missfall. Hoppas att detta var det enda ma/missfall du kommer få! Nu kan det bara bli bättre!

    Blev ni lite avskräckta eller ser ni bara framåt nu?
  • jom01

    Hej!
    Jag blev gravid i juni, väldigt efterlängtat efter fyra års försök. Vi skulle påbörja ivf-behandling men så blev jag spontant gravid. Vid ul i vecka 10 syntes bara en hinnsäck och ett foster i storlek vecka 6 ca.. Tredje cykeln nu efter missfallet och jag har bim på lördag. Om mensen kommer blir det ivf trots allt!
    Lycka till alla!

  • vhn

    Hej
    Jag vill börja med o beklaga alla ers MF/MA! Är skit rent ut sagt att man ska behöva gå igenom det!
    Min historia..
    Två MA/MF och följande utredning som följde på det.. Visade inget förutom att mitt sköldkörtelvärde låg lire högt. Medicinerar nu för det o nu ligger det bra! Fortsatte försöka i drygt ett år till innan vi med hjälp av pergotime fick vår dotter som snart är ett och ett halvt. Fick under graviditetens första 20 veckor ta fragmin sprutor som förebyggande.

    I våras började vi försöka med nr två o det tog sig på första försöket. Men när vi va på vul i v ca 8 visade det sig att grav avstannat i v sex..
    Så nu försöker vi igen o är inne på typ försök fem-sex har inte riktigt koll.. Hade äl i helgen o nu börjar den långa väntan på bim..
    Jag följs gärna åt!

Svar på tråden MF/MA - Följas åt till ny graviditet?!