• Halloj

    Hur ska jag tänka kring graviditet och jobb?

    Hej,
    Jag är gravid i vecka 7 och vi har inte sagt till det till någon än så vänder mig hit för att få råd.

    Jag har arbetat på ett företag i drygt 2 år och med de uppgifter jag har nu sen i början av året. Nyligen kom chefen och ville diskutera mina arbetsuppgifter, om jag ville ta mig an nya som leder till den roll jag gärna vill ha i företaget. Han pratade om att det behövs kontinuitet på dessa uppgifter och då fick jag en klump i magen.

    Jag vill gärna ha dessa arbetsuppgifter men kommer knappt hinna börja arbeta med dem innan en vikarie måste anställas och ha dem i cirka 1 år tills jag kommer tillbaka. Beslutet kring detta kommer tas om ca 4 veckor tror jag och dem påbörjas i april/maj (jag går hem i juni).

    Ska man säga till chefen att jag gärna vill ha arbetsuppgifterna men att jag är gravid eller inte säga något om graviditeten förrän efter v 12?

    Jag är väldigt ärlig som person och kommer troligtvis känna skuldkänslor om jag inte säger något förrän beslutet är taget.

    Vad skulle ni ha gjort?

    PS. Denna problematik utgår från att allt går bra med graviditeten...

  • Svar på tråden Hur ska jag tänka kring graviditet och jobb?
  • Blomsterbitch

    Hej!


    Jag hade nog också sagt det till min chef. det låter ju som om du har en god kontakt med henne/honom. Säg att du är väldigt intresserad och tacksam för att de tänkte på dig men att de inte skulle kännas rätt att ta de när du vet att du kanske kommer gå på mammaledighet.
    =)

  • amalie79

    Jag hade sagt att jag vill ha det, men sagt som det är. Är det ett bra företag satsar de på dig ändå. Sen kan ju du och din partner diskutera upplägg av föräldraledigheten, var han befinner sig karriärmässigt osv, kanske kan du börja jobba deltid tidigare än efter ett år osv.

Svar på tråden Hur ska jag tänka kring graviditet och jobb?