• SebastianJakobsson

    Gravid flickvän som gör det ohållbart

    En fråga till er:


    Vi är nu i sista tiden innan förlossningen. Min flickvän har haft lite problem med sitt humör och enligt henne att känna sig trygg sedan tidigare. Det spelar nästan ingen roll vad jag gör och de enda gångerna saker och ting är okej är när jag är engagerad till 100% mot bara henne och hushållssysslor.


    Hon har haft det jobbigt hela graviditeten och jag har försökt ta hand om det som det bästa stöd jag kan vara. Problemet är att jag inte fixar med mitt jobb om jag ska finnas där när hon än önskar. Hon gör inget för att låta mig sova, utan tvärtom, hör jag inte så gör hon sig hörd, oftast i gråt.


    På senaste har det blivit mycket värre. Nu vet sig hennes utfall ingen hejd. Hon går till attack om hon är förbannad. Kastar mina saker och skriker i panikångest. Hon har samtalskontakt sedan ett tag tillbaka och jag har nog tyvärr funnits kvar för henne länge då jag både tyckt om henne och känt dåligt samvete för henne.


    Nu ska ju vårat barn komma snart och det ser jag framemot. Samtidigt känns det trist att jag är den självklara att dra mig undan (då jag inte ammar) och jag känner att första perioden är viktig.


    Jag undrar om det är någon som känner igen sig i en sådan här situation och skulle kunna dela med sig av hur ni gjorde. Jag gissar att det som vanligt blir till att vara stark och göra de väsentliga förändringarna. Då kommer det ljusna för både mig och det ger en bra plats för vårt barn också. Men det är klart. Med hennes sätt att vara så känner jag mig berövad på viktig tid.


    Sebastian


  • Svar på tråden Gravid flickvän som gör det ohållbart
  • karu96

    Jag kanske inte ska svara på detta som tjej. Men jag är i alla fall gravid och har haft otroliga humörsvängningar hittills. Min sambo har verkligen ställt upp till 110%, han har legat uppe sent på natten och försökt att trösta mig samtidigt som det är JAG som skällt på han hela kvällen.. osvosv.


    Jag är bara i vecka 12 men har redan förstått att dessa bråk osv inte hänger på min sambo utan på mig själv.
    Hade jag vart du så hade jag inte ställt upp tröstat och försöka lugna ner henne varje gång, då tar hon det för givet och kan även utnyttja detta.

    Självklart är det tufft för oss tjejer att gå igenom en graviditet, men att skälla och gorma för mycket funkar liksom inte för relationen i längden.

    Prata med henne om det, om det nu går. Säg att du förstår att det är jobbigt för henne, men att du börjar tröttna på hennes beteende.


     

  • jonsi

    Kan kanske vara svårt ibland att skilja på graviditetsgalenskaper och vanliga galenskaper. Men du vet väl om din sambo var stabil innan graviditeten?

    Annars är det väl bara bita i. Gå ut och hugg lite ved :D

  • Fnutte

    Generellt är det nog en dålig idé att hela tiden göra som hon vill eftersom det sannolikt föder ett sådant beteende ännu mer. Tydliggör var dina gränser går och ställ inte upp på allt. Tror du gör henne en otjänst för hon behöver komma till insikt om att beteendet inte är ok. Jag är i v 14 och har inget ändrat humör, men tycker inte man kan skylla allt på en graviditet. Man har ett ansvar för sitt beteende oavsett.

Svar på tråden Gravid flickvän som gör det ohållbart