• Liliana

    Personlig assistans UTAN bolag!

    Jag vill komma i kontakt med personer/familjer som Anställer sina personliga assistenter DIREKT utan en assistanssamordnare.!!!

  • Svar på tråden Personlig assistans UTAN bolag!
  • Sneeze

    Vi har haft enskilt bolag och numera AB. Vi har, utan egentlig avsikt, fått flera brukare. Vi har inga planer på att expandera mera. Det skulle försämra servicen för våra brukare. Och förhållandena för assistenterna.

    Jag är inte längre insatt i företagets drift, jag är enbart styrelseledamot. Däremot så har vi inget intresse av "vinst". Det är maken som sköter det administrativa.

    Jag kan rekommendera att sköta assistansen själva, men stöd av revisor eller liknande. Det är bra om man är insatt i fackliga- och arbetsmiljöfrågor. Det svåra med att vara förälder och arbetsgivare är att man måste se hela bilden. Man kan inte enbart utgå från brukaren (barnets) perspektiv. Assistenterna måste ha en fungerande arbetsmiljö. Det kan vara svårt att skilja på rollern som förälder och som arbetsgivare.

    Prata med FK. Vår erfarenhet av FK är att de är väldigt hjälpsamma och lyhörda.

    Jag rekommenderar att du startar eget istället för att välja ett etablerat assistansbolag. Ju större bolag, desto värre är det. Jag har sett och hört hur det går till och man blir mörkrädd.

    Men det innebär mycket jobb.

  • Liliana

    Tack för att du tog dig tid att skriva. idag har vi brukarkooperativet JAG och det har gått sådärbra, det funkade kanon när tösen var mindre, nu när hon börjar krypa upp i skolålder har sakerna blivit sämmre och sämmre .... så vi står här och funderar på om vi inte skall bara starta eget och driva assistansen helt själva... 


     


    hur är det med IVO ?? och med alla nya propositioner som det pratas om?? 


    jag har en väldigt grundläggande förståelse av företag, men inte tillräckligt för att driva ... men vi vill för assistansen som den är idag, blir bara värre och  värre och värre...vet bara inte vart jag ska vända mig för att få hjälp med att komma igång och bli lärd för att få en verksamhet att gå runt... 

  • Pajama

    Jag startade eget när brukaren med make, precis som du inte ville ha dåvarande bolag mer, men jag var assistenten! Enskild firma, så - vi hade ju ett bolag, så sett.


    Du har grundläggande kunskaper om att driva företag, det är bra. Läs på Arbetsmiljölagen, Lagen om anställningsskydd, LSS, Skatteverket, bolagsverket och allt du kan komma över.  Ställ in dig på att ha ansvaret dygnet runt och att ha dubbla roller. Brukaren ska ha sina rättigheter men det ska assistenterna också.


    En fördel är att du slipper söka tillstånd!

  • Blomma73

    Tycker sneeze har ett bra inlägg. Särskilt gällande rollen som förälder och arbetsgivare.

    Har för 15 år sedan arbetat som personlig assistent och även träffat många senare som haft detta yrke.

    Tyvärr blir det lätt ett genomgångsyrke då arbetsmiljön ofta är väldigt dålig. Särskilt när det drivs privat, av bolag eller privatpersoner. Har hört skräckexempel på personer som fått arbeta 7-21 sju dagar i veckan tre månader i rad (inte funnits annan personal). Vet folk som slitit ut ryggar för att föräldrar eller brukare inte vill ha en anpassad säng pga att det syns utåt att personen behöver hjälp. Vet folk som börjat få luftvägsbesvär pga att brukare röker två paket cigg inomhus varje dag, för att denne inte har lust att gå ut. En extrem obalans när det gäller inflytande och arbetsmiljö.

    Så mitt råd är att ha en öppen dialog med med assistenterna en gång i månaden där ni visar att ni verkligen lyssnar och kan göra förändringar för deras skull också. Skapa en trygg miljö för dem så att de inte tror att de förlorar jobbet om något kritiskt framförs någon enstaka gång. Då kommer ni behålla assistenterna längre. Det måste bli ett samspel som fungerar för alla parter.

    För det är ju ett väldigt otryggt jobb för den anställde att veta att man kan få gå på dagen om något blir fel. Då håller man tyst, blir stressad inombords och till slut börjat många känna agg mot personerna de jobbar mot/för. Många slutar att jobba som assistenter för all framtid.Så du måste kunna se bådas perspektiv. Hur skulle du vilja ha det om det var din kontinuerliga arbetsplats och det var en okänd person du jobbade med?

    Ville bara dela med mig lite från andra sidan, hoppas det var ok.

  • anne h
    Blomma73 skrev 2016-04-12 09:09:18 följande:

    Tycker sneeze har ett bra inlägg. Särskilt gällande rollen som förälder och arbetsgivare.

    Har för 15 år sedan arbetat som personlig assistent och även träffat många senare som haft detta yrke.

    Tyvärr blir det lätt ett genomgångsyrke då arbetsmiljön ofta är väldigt dålig. Särskilt när det drivs privat, av bolag eller privatpersoner. Har hört skräckexempel på personer som fått arbeta 7-21 sju dagar i veckan tre månader i rad (inte funnits annan personal). Vet folk som slitit ut ryggar för att föräldrar eller brukare inte vill ha en anpassad säng pga att det syns utåt att personen behöver hjälp. Vet folk som börjat få luftvägsbesvär pga att brukare röker två paket cigg inomhus varje dag, för att denne inte har lust att gå ut. En extrem obalans när det gäller inflytande och arbetsmiljö.

    Så mitt råd är att ha en öppen dialog med med assistenterna en gång i månaden där ni visar att ni verkligen lyssnar och kan göra förändringar för deras skull också. Skapa en trygg miljö för dem så att de inte tror att de förlorar jobbet om något kritiskt framförs någon enstaka gång. Då kommer ni behålla assistenterna längre. Det måste bli ett samspel som fungerar för alla parter.

    För det är ju ett väldigt otryggt jobb för den anställde att veta att man kan få gå på dagen om något blir fel. Då håller man tyst, blir stressad inombords och till slut börjat många känna agg mot personerna de jobbar mot/för. Många slutar att jobba som assistenter för all framtid.Så du måste kunna se bådas perspektiv. Hur skulle du vilja ha det om det var din kontinuerliga arbetsplats och det var en okänd person du jobbade med?

    Ville bara dela med mig lite från andra sidan, hoppas det var ok.


    Skulle någon jobba 7-21 varje dag i 3 mån så kommer FK inte betala ut ersättning. De går strikt på 206/213 h/mån, allt över det betalas inte ut helt enkelt.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sneeze
    Liliana skrev 2016-02-07 21:37:47 följande:

    Tack för att du tog dig tid att skriva. idag har vi brukarkooperativet JAG och det har gått sådärbra, det funkade kanon när tösen var mindre, nu när hon börjar krypa upp i skolålder har sakerna blivit sämmre och sämmre .... så vi står här och funderar på om vi inte skall bara starta eget och driva assistansen helt själva... 


     


    hur är det med IVO ?? och med alla nya propositioner som det pratas om?? 


    jag har en väldigt grundläggande förståelse av företag, men inte tillräckligt för att driva ... men vi vill för assistansen som den är idag, blir bara värre och  värre och värre...vet bara inte vart jag ska vända mig för att få hjälp med att komma igång och bli lärd för att få en verksamhet att gå runt... 


    Du kan driva assistansbolag som enskild firma med F-skattsedel. Nackdelen är att du blir personligt ekonomiskt ansvarig vid en eventuell konkurs.
    Ska du driva bolaget som AB måste du har tillstånd från socialstyrelsen (ta kontakt och fråga dem vad som krävs).

    Jag tycker att du ska ta kontakt med din hemkommuns starta eget-rådgivare. De kan berätta om företagande, redovisning, kollektivavtal osv.
    Prata med FK också.
    Tänkt dig för innan du börjar, ha inte bråttom med att bestämma dig.


Svar på tråden Personlig assistans UTAN bolag!