• SmalaSussie

    Hjälp, snart 10 år och tror på tomten, allt blir förstört

    Jag har målat in mig i ett hörn! Borde sagt sanningen för längesen men jag har inte kunnat med att ?förstöra? julen för mina barn.  Men nu har det gått för långt. Känner mig skitdum och ångrar att jag ljugit för min äldsta pojke (fyller 10) för ett par år sen när han frågade om tomten. Jag envisades att tomten fanns. (VARFÖR?!) Nu börjar vi gå mot jul igen och det känns helt fel att en 10-åring går och tror på tomten! Att hans bonussyskon (5 och 7) gör det känns också fel (min sambo vill berätta för dem) men framförallt borde jag sagt något till min stora kille för länge sen. Men jag trodde att det skulle komma automatiskt genom kompisar och så. Han måste självklart ha hört andra säga att det är pappor som klär ut sig han känns som en kristen som envisas tro på Jesus fast andra påstår att det är hittepå.


    Samtidigt ? Varför är det konstigare att tro på tomten än på Jesus. Det borde inte vara mera skämmigt. Men det är det ju. Jag mår dåligt jag vill inte bli ?bad guy? genom att vara den som avslöjar ljuget.


    Hela situationen är sjuk från början, varför måste vi försöka få ungarna att tro på tomten för? Det är taskigt från början och nu har det drabbat inte bara min son utan även vår relation om jag ska berätta.


     


    Någon mer som sitter i samma situation?


    När och hur ska man berätta?

  • Svar på tråden Hjälp, snart 10 år och tror på tomten, allt blir förstört
  • ninasord

    Säg som det är, att snälla män är som tomtar. Dom bara ger och ger och ger, därför kallas mannen som gör så en tomte.


    I'm not your driver
  • Aikido

    Hyr in en fyllegubbe på julafton som ramlar, river granen och tappar skägget. Då får de lära sig den hårda vägen.

  • fluu

    Varför berätta? Antingen fattar de själva, väljer att sluta tro eller så fortsätter de. Låt honom behålla magin så länge som möjligt. Jag är 22 år och tror fortfarande på tomten, för att jag vill göra de.t


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • scanmia

    Skulle du kanske kunna lite mer allmänt diskutera att olika människor och familjer tror på olika saker? Religion, seder, skrock, huskurer, sagor, traditioner... Ta upp tomten som en i mängden utan att speciellt lägga någon tyngd på honom. Diskutera hur man kan visa respekt för andras övertygelser och världsåskådningar. Och kanske lite extra om hur man håller magin och fantasin levande för just barn?

    Plantera lite idéer i hans huvud så att han redan har  verktyg och tankesätt omkring det när han är redo att själv ta ställning till vad han väljer att tro på.

  • Anonym (herr G)

    Detta är väl ändå veckans fredagstråd. Lika tidig som julen.

  • SmalaSussie

    Ja, fluu, jag är bara rädd att han ska bli retad i skolan till slut om han inte agerar sin ålder. Men visst det är såklart ett sätt att tackla det. Tack.
    Och scanmania - Tack för ditt svar också. Jag funderar på (lite barnsligt kanske) att visa ungarna filmen Trolltyg i tomteskogen, och försöka ha det som diskussionsöppnare.

  • Tow2Mater
    SmalaSussie skrev 2015-11-02 16:29:31 följande:

    Samtidigt ? Varför är det konstigare att tro på tomten än på Jesus. Det borde inte vara mera skämmigt. Men det är det ju. Jag mår dåligt jag vill inte bli ?bad guy? genom att vara den som avslöjar ljuget.


    Hela situationen är sjuk från början, varför måste vi försöka få ungarna att tro på tomten för? Det är taskigt från början


    Fredagstråd, men iallafall. Vet inte hur föräldrar rättfärdigar att förmana sina barn att inte ljuga men samtidigt ljuger de själva om nåt de helt klart inte tror på for sina barn i flera år.

    Skillnaden med att tro på Gud och Jesus är inte ens jämförbar om du inte faktist tror på tomten. Få ljuger för sina barn om att Jesus är Guds son och människors frälsare om de inte faktist tror det.
  • Anonym (Japp!)

    Min son är 9 år och i år frågade han om tomten verkligen fanns på riktigt. Jag sa som det var, just också för att jag inte vill att han ska bli retad i skolan m.m. Men han sa att han nästan fattat det tidigare. Jag förklarade för honom att jag ville han skulle få tro så länge som möjligt och det köpte han.. Ser inget "fel" i att ljugit när man gjort det för en bra sak.

  • inte lätt att vara kund

    Tror inte det är någon fara. Varför göra små saker till stora.

    Ingen berättade för mig och visst ville jag tro länge . Visst förstod jag, men "magin blev kvar ett tag längre.

    Din pojke kanske vill tro på tomten, kanske väljer. Varför är det så viktigt att ni måste ta bort det?

  • Tow2Mater
    Anonym (Japp!) skrev 2015-11-03 17:37:42 följande:

     Ser inget "fel" i att ljugit när man gjort det för en bra sak.


    Vad är den "bra saken" i det hela?
  • Anonym (Japp!)
    Tow2Mater skrev 2015-11-03 17:51:43 följande:
    Vad är den "bra saken" i det hela?
    Mysigt och spännande att tro på tomten? Tycker jag i alla fall. :)
  • Dixie
    SmalaSussie skrev 2015-11-02 16:29:31 följande:

     


    När och hur ska man berätta?


    låt bli att ha en utkläd tomte på julafton så löser ni ju problemet!
    men hade jag haft en 10åring som trodde på tomten, så hade jag varit orolig generellt för detta barn - som tror på allt som sägs utan att på något sätt själv fundera eller reflektera över om det är troligt......
  • fluu
    SmalaSussie skrev 2015-11-02 20:45:36 följande:
    Ja, fluu, jag är bara rädd att han ska bli retad i skolan till slut om han inte agerar sin ålder. Men visst det är såklart ett sätt att tackla det. Tack.
    Och scanmania - Tack för ditt svar också. Jag funderar på (lite barnsligt kanske) att visa ungarna filmen Trolltyg i tomteskogen, och försöka ha det som diskussionsöppnare.
    Stärk ungen då istället. Man kan bli mobbad för vad som helst och att ta hänsyn till mobbarna känns sådär alltså. Jag har för övrigt aldrig blivit mobbad för min tro. Antagligen trodde mina vänner under högstadiet att jag skämtade och sedan har de flesta bara tyckt att det är roligt med någon som är lite knasig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp, snart 10 år och tror på tomten, allt blir förstört