• saris78

    Min dotter har något problem med magen

    Jag har en dotter på fyra år som jag är lite orolig för. Hon har i stort sett haft problem med magen sen hon började sluta med blöja för ungefär ett år sen.
    Problemet är att hon aldrig verkar känna att hon är bajsnödig men när hon sitter på toa och trycker på lite så kommer det ofta bajs ändå.
    Jag börjar bli rädd att hon har något medfött fel på sin tarmreflex som gör att signalerna om att hon behöver gå på toa inte kopplas i hjärnan som de borde. 
    Hon säger ju aldrig någonsin att hon känner sig nödig och behöver bajsa trots att hon uppenbarligen har avföring stående i tarmen.
    Detta har lett till problem med förstoppning innan vi kom på att vi måste börja "tvinga" henne på toa.
     Sedan några månader tillbaka får hon Movicol varje morgon och nu är hon absolut inte hård i magen, och inte för lös heller.
    Någon som hört talas om barn som har såna här problem med magen? Jag känner mig så handfallen och vet inte när det är läge att dra igång en utredning..

  • Svar på tråden Min dotter har något problem med magen
  • Fru Ve

    Många barn har ju inte riktigt tålamodet att sitta på toa utan de struntar hellre i om de känner sig lite nödiga och fortsätter leka istället. Det leder ju lätt till förstoppning precis som för din flicka TS. Jag tror ni gör helt rätt som är hårda med att hon måste på toa med jämna mellanrum. Det är säkert det att hon tidigare varit väldigt förstoppad som gjort att hon har svårare att känna om hon behöver bajsa. Men om hon går på toa varje dag så blir det en vana för henne. Gör det lustfyllt, kanske sätt en äggklocka på 5-10 minuter och läs en bok för henne på toa. Klistra upp guldstjärnor då hon varit på toa.

  • Fru Ve
    Jenita659 skrev 2015-11-08 19:54:53 följande:

    Guldstjärnor för att man sköter magen ? Hur naturligt blir det för barnet då att gå på toaletten?


    Nej guldstjärna för att man går på toa en stund och sitter där såklart. Inte kopplat till om man bajsar eller ej. Mer för att motivera barnet att sitta en stund.
  • saris78

    Tack för tipsen.

    Känner dock mer och mer att jag faktiskt på riktigt börjar bli rädd för att något är på tok. Hon har inte varit hård i magen på länge nu men det blir ingen skillnad. Jag vet inte hur jag går till väga nu men vi måste nog få till en utredning,hur det nu går till. Detta börjar bli jobbigt då hon inte kan vara hos kompisar och hon skäms på dagis.

  • Grävling 75

    Har haft exakt samma problem med mitt barn! Vi har löst det med att ge hela linfrön i frukosten på morgonen och sätta barnet på toa 10-15 min direkt efter kvällsmaten. Då får man ta med sig ipad och spela spel (inte tillåtet i övrigt). Funkar! Vi har gjort så i två år. Jag är själv en person som kan hålla mig huuuuur länge som helst. Man får helt enkelt sätta en rutin för att bajsa varje dag.

Svar på tråden Min dotter har något problem med magen