• Anonym (Jobbi­g innebo­ende)
    Äldre 4 Nov 16:00
    2442 visningar
    6 svar
    6
    2442

    Jobbig inneboende.

    Kort: Behöver tips på hur jag kan få min pappas inneboende att flytta ut eller få honom att slänga ut henne. Det går inte att prata med honom då han blir riktigt förbannad och säger att hon är hur snäll och trevlig som helst. En lista på varför finns under.

    1. Hon tar av vår mat och nekar sedan att hon har gjort det.
    2. Hon låter hennes utekatter vara i hela huset även om vi har bestämt att de ska bara vara på hennes rum eller ute. (Hon stänger aldrig sin dörr och bryr sig inte om de går ut).
    3. Hennes katter kissar på våra kläder när de hänger på tork inne på badrummet.
    4. Hon är en ögontjänare och är hur trevlig som helst när min pappa ser på men så fort han inte är där så har hon en hemsk och elak ton mot mig och flyttar inte sig när jag frågar vänligt.
    5. Hon stjäler av min dricka och mina chips varje helg även om jag har sagt till henne och hon nekar om min pappa frågar och han tror såklart på henne.
    6. Jag får ångest varje dag av att behöva mötas av henne på morgonen och när jag kommer hem från skolan.
    7. Hon är arbetslös och står ALLTID i köket och dricker te och hon flyttar inte på sig när man behöver använda micron eller spisen. 
    8. Jag är HELT säker på att hon har rotat igenom både mitt och min pappas rum eftersom vissa saker har varit borta och sen kommit tillbaka en dag efter att vi har nämnt det. 
    9. På morgonen använder hon toan från 06:00-07:00 utan att duscha eller gå på toaletten. Detta är ett problem då min buss går 07:10 och den går bara en gång i timmen så jag kommer försent nästan varje dag. Hon lyssnar inte när jag säger till henne heller. 
    10. Varje gång min pappa frågar om hon har hittat något jobb ljuger hon för att byta ämne och säger t.ex. att hennes vän har svikit henne eller att hennnes fodervärd till hennes häst vill ha pengar till mat. Ibland slänger hon även in ett gråt så han ska få skuldkänslor och inte ta upp det igen.
    11. Hon klagar på allting. 
    12. Hon sätter sig vid köksbordet när vi håller på att göra mat så vi antingen får sitta vid vardagsrumsbordet eller på våra rum. (Hon flyttar inte sig och säger att det är viktiga räkningar hon håller på med) 
    13. Ibland när jag bakar så står hon vid ugnen och öppnar den hela tiden och säger att hon hjälper mig även om jag har sagt att man ska hålla ugnen stäng och att jag själv vet hur man gör. (Jag har berättat för pappa att jag inte tycker om att hon gör så och då blir han arg på mig och säger att hon bara är trevlig.) Jag har slutat baka nu pga detta och det är inte alls kul för min bakning hjälper mig mot min ångest.
    14. När hon har använt våra köksredskap så diskar hon inte de. 
    15. Ibland försvinner hon bara mitt i natten och ''Ska göra ärenden''.
    16. Hennes katter är blyga mot oss och är jätte rädda som om någon har slagit de. 
    17. När min pappa inte hör skäller hon på vår hund utan att han har gjort något fel och när pappa är där beter hon sig jättesnällt mot hunden.

    Detta är bara några exempel på hur omoget hon kan bete sig även om hon är 40+.
    Behöver verkligen råd då det absolut inte går att prata med min pappa. Och ja, Jag har VERKLIGEN försökt att se förbi allt men det går inte. 

  • Svar på tråden Jobbig inneboende.
  • Äldre 4 Nov 17:05
    #1

    Är hon en "inneboende" eller din pappas flickvän?

  • Äldre 4 Nov 17:05
    #1

    Är hon en "inneboende" eller din pappas flickvän?

  • Anonym (Jobbi­g innebo­ende) Trådstartaren
    Äldre 4 Nov 19:05
    #2
    Snövits skrev 2015-11-04 17:05:07 följande:

    Är hon en "inneboende" eller din pappas flickvän?


    Hon är en inneboende. 
  • Äldre 4 Nov 19:24
    #3
    +1

    Känns som dom troligen har förhållande bakom ryggen på dig.. Men oavsett så där kan du inte ha det! När man som förälder tar in en inneboende så måste man tänka på att den personen tar man även in i sitt barns liv. Försök beskriva för honom hur du känner eller skriv ett brev till honom. Vet inte hur gammal du är men om du är i skolåldern så kan du be om ett möte med kuratorn tillsammans med din pappa för att få hjälp att få den röst/känslor hörda.
    En jobbig och kränkande familjemedlem måste man tyvärr stå ut med men aldrig en inneboende!
    Lycka till!

  • Anonym (Jobbi­g innebo­ende) Trådstartaren
    Äldre 4 Nov 21:49
    #4
    firebird skrev 2015-11-04 19:24:08 följande:

    Känns som dom troligen har förhållande bakom ryggen på dig.. Men oavsett så där kan du inte ha det! När man som förälder tar in en inneboende så måste man tänka på att den personen tar man även in i sitt barns liv. Försök beskriva för honom hur du känner eller skriv ett brev till honom. Vet inte hur gammal du är men om du är i skolåldern så kan du be om ett möte med kuratorn tillsammans med din pappa för att få hjälp att få den röst/känslor hörda.
    En jobbig och kränkande familjemedlem måste man tyvärr stå ut med men aldrig en inneboende!
    Lycka till!


    Nej de har inte ett förhållande. Min pappa är mycket yngre och han är inte alls intressead av henne så. Tack så mycket för tipsen. Kan inte prata med honom om det men ska gå till min kurator! Glad
  • Gunill­a1957
    Äldre 4 Nov 22:00
    #5

    Men vad är det för konstig situation med en arbetslös inneboende som är över 40 år? Varför har din pappa tagit in en inneboende som är arbetslös, och dessutom gått med på katter? Är han i så stort behov av den hyra hon betalar? Vissa saker du skriver låter lite väl otroliga. Om hon nu är arbetslös behöver hon väl inte gå upp klockan 06 och även om hon nu gillar att gå upp då kan hon ju inte ockupera badrummet i en timme. Då får du väl banka på dörren tills hon öppnar. Du kan ju inte acceptera att komma för sent för att hon är där inne och gör vadå? Sminkar sig?

  • Anonym (Jobbi­g innebo­ende) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 10:44
    #6
    Gunilla1957 skrev 2015-11-04 22:00:12 följande:

    Men vad är det för konstig situation med en arbetslös inneboende som är över 40 år? Varför har din pappa tagit in en inneboende som är arbetslös, och dessutom gått med på katter? Är han i så stort behov av den hyra hon betalar? Vissa saker du skriver låter lite väl otroliga. Om hon nu är arbetslös behöver hon väl inte gå upp klockan 06 och även om hon nu gillar att gå upp då kan hon ju inte ockupera badrummet i en timme. Då får du väl banka på dörren tills hon öppnar. Du kan ju inte acceptera att komma för sent för att hon är där inne och gör vadå? Sminkar sig?


    Det är ju det jag menar... Hon beter sig jätte skumt. Han är inte i behov av pengarna längre men han var när jag och min syster inte bodde där. Tycker det är jätte konstigt att hon är arbetslös och har tydligen inte haft något jobb även om hon är över 40. Min pappa gick med på 2 katter för att han fick skuldkänslor men sen så ljög hon till sig någon historia om att en av hennes gamla katter blev sjuka och då kunde han inte säga nej när hon frågade om hon fick ta dit den. Katten verkar hur frisk som helst förutom att den är väldigt blyg. Jag förstår inte varför hon går upp klockan 6 och vad jag vet så sminkar hon inte sig. Hon går bara upp, är på toan i 1 timme sen ställer hon sig i köket och dricker te eller kaffe. Jag har försökt prata med henne men hon lyssnar inte och min pappa är för feg för att säga till henne.. Jag tror hon får A-kassa och hon betalar 3500 i månaden till min pappa.
Svar på tråden Jobbig inneboende.