• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8696 visningar
    103 svar
    103
    8696

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 9 Nov 11:31
    #11
    Anonym (lagar) skrev 2015-11-09 11:24:36 följande:

    Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Minst 3 månaders uppsägningstid har hon rätt till.


    Det är svårt att bevisa dessutom lär inte ts vilja ta det här vidare då hon med största sannorlikhet inte har betalat skatt på hyran, dvs hon åker dit själv. En vräkning på laglig väg är dessutom en lång och utdragen process.
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:33
    #12
    Anonym (a) skrev 2015-11-09 11:28:40 följande:

    Jag hade nog sagt till henne att det är dags att hon går vidare. Om hon är skriven på adressen så tror jag hon har 3 månader på sig, men då får du stå på dig nu och säga det till henne. Då kan hon vara borta från och med mars, för feb. kommer räknas som den tredje månaden.
    Om hon inte är skriven där så tror jag nog att du kan slänga ut henne, men snällt vore det nog att ge henne iaf 1-2 månader på sig att hitta nytt boende. Fast du får nog stå fast vid att hon blir utslängd efter sagd tid, annars finns det väl risk att hon bara säger "hittar inget, jag måste stanna längre".

    Att hennes kille är på väg är inget hinder, hon kan nog hitta nytt boende innan jul.


    Nej hon står inte skriven hos oss.


    Eftersom vi inte kommer sätta henne på gatan så kommer vi ge henne tid, vilket vi har gjort. Men hon skjuter på det med undanflykten att hon inte har någonstans att ta vägen. 
    Vi hoppas verkligen hon hittar någon inan jul för att det är ännu mer påfrestande med två "inneboende" när vi allra helst önskar få vara ifred nu.

  • Anonym (lagar­)
    Äldre 9 Nov 11:33
    #13
    Fröken Apelsin skrev 2015-11-09 11:31:00 följande:
    Det är svårt att bevisa dessutom lär inte ts vilja ta det här vidare då hon med största sannorlikhet inte har betalat skatt på hyran, dvs hon åker dit själv. En vräkning på laglig väg är dessutom en lång och utdragen process.
    Ts har ingen laglig rätt att slänga ut henne. Som du skriver så är det en fälla för Ts så hon gör bäst i att ge vännen 3 månaders uppsägningstid.
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 9 Nov 11:35
    #14
    +1

    Shit, vilken jobbig sits ni har hamnat i! Man vill såklart hjälpa en vän och inte vara taskig, men det låter lite som att ni blir utnyttjade?? Man kan väl inte som inneboende/gäst (tveksamt vilket hon är!!) bara ta för givet att man kan bjuda in ens pojkvän att komma och bo i en månad, när man saknar eget kök och badrum???

    Vilken ålder är det på vännen? Hur lång tid tar det att få sin ekonomi på fötter? Har hon någon inkomst?

    Sen kastar man såklart inte ut en vän på bar backe även om man skulle ha juridisk rätt att göra det. Ifall jag vore du skulle jag ta ett allvarligt snack med henne, förklara hur ni ser på saken, och sen faktiskt hjälpa henne att hitta ett annat boende. Att t ex annonsera efter ett rum att hyra. Kanske t o m prata med hennes föräldrar om de kan hjälpa till och ta över det ansvar som du känner.

  • Anonym (Coco)
    Äldre 9 Nov 11:39
    #15

    Jag tycker att ni självklart har rätt att säga att arrangemanget inte funkar för er längre!
    Det är ingen rättighet att vara inneboende och ni är inte ett hyresbolag.
    Däremot vore det väl schysst att ge henne tre månaders uppsägningstid.
    På så sätt hinner hon ta emot sin pojkvän och samtidigt hitta något annat.

    På sikt är kanske det här det mest vänfasta sättet att handskas med situationen, dvs att er kompis inte bara fastnar i nåt slags limbo som inneboende hos vänner utan faktiskt försöker styra upp sin situation. Att vara beroende av nån är inte så kul. Vad händer t ex om ni flyttar eller får andra ekonomiska förutsättningar?

    Nä, stå på dig TS! Ni har redan varit tillräckligt hjälpsamma och nu vill du ha lite lugn och ro som ny familj, det är helt förståeligt.

    Lycka till och försök vara så schysst och framför allt så TYDLIG som möjligt.
    Förmodligen kommer er inneboende att bli lite purken, men tro mig, det beror i så fall på henne, inte på er. Och hon kommer att komma över det.

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:41
    #16
    Anonym (lagar) skrev 2015-11-09 11:33:51 följande:
    Ts har ingen laglig rätt att slänga ut henne. Som du skriver så är det en fälla för Ts så hon gör bäst i att ge vännen 3 månaders uppsägningstid.
    Men hon står inte skriver hos oss, hur kan det då gälla? Hon får socialbidrag från en annan kommun så hon skulle aldrig hävda sin rätt. Vi skulle heller aldrig kasta ut henne som sagt.
  • Anonym (Ut!)
    Äldre 9 Nov 11:45
    #17
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 11:41:13 följande:
    Men hon står inte skriver hos oss, hur kan det då gälla? Hon får socialbidrag från en annan kommun så hon skulle aldrig hävda sin rätt. Vi skulle heller aldrig kasta ut henne som sagt.
    Då är de bara be henne packa och önska henne lycka till att hitta ett boende tills dess killen kommer.
    Vart står hon då? hon kan ju va hos en kompis, släkting?
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:45
    #18
    Anonym (ojoj) skrev 2015-11-09 11:35:12 följande:

    Shit, vilken jobbig sits ni har hamnat i! Man vill såklart hjälpa en vän och inte vara taskig, men det låter lite som att ni blir utnyttjade?? Man kan väl inte som inneboende/gäst (tveksamt vilket hon är!!) bara ta för givet att man kan bjuda in ens pojkvän att komma och bo i en månad, när man saknar eget kök och badrum???

    Vilken ålder är det på vännen? Hur lång tid tar det att få sin ekonomi på fötter? Har hon någon inkomst?

    Sen kastar man såklart inte ut en vän på bar backe även om man skulle ha juridisk rätt att göra det. Ifall jag vore du skulle jag ta ett allvarligt snack med henne, förklara hur ni ser på saken, och sen faktiskt hjälpa henne att hitta ett annat boende. Att t ex annonsera efter ett rum att hyra. Kanske t o m prata med hennes föräldrar om de kan hjälpa till och ta över det ansvar som du känner.


    Det är precis så vi känner. Jätte bra tips, att kolla efter ett rum att hyra (att jag inte tänkt på det). Vi är beredda att leta åt henne för att snabba på processen! 
    Jag vill gärna inte gå in på för mkt detaljer kring henne.

  • Äldre 9 Nov 11:46
    #19
    Huruvida privatuthyrningslagen gäller här vet jag inte, men i vilket fall som helst så har hon inget besittningsskydd eftersom det inte gått 2 år.
    Gör en formell uppsägning av henne så blir ni i alla all av med henne efter 3 månader (från nästa månadsskifte) vilket då blir sista februari nästa år.
    Om ni inte gör något så kommer hon med största sannolikhet fortsätta bo där.

    Sätt en hyra som är skälig. Om hon inte betalar den hyran så är det skäl till uppsägning.
  • Äldre 9 Nov 11:47
    #20
    +1

    Man får göra avdrag med 40 000 på skatt för hyresintäkter. Så TS behöver inte vara orolig för den sakens skull.

    Bestämde hon att hon skulle ta hit sin kille *efter* att ni bett henne flytta första gången?

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet