• Anonym (Villrådig)

    Välja bort relation med någon man älskar? (ny)

    Som rubriken lyder ? kan man välja bort någon som man verkligen älskar, i detta fall pga. omständigheter som gör det svårt att förena två liv?


     


    Låt mig summera situationen så kortfattat jag kan?


     


    Jag är en man i mina bästa år (med två barn 9,11) och har sedan 5 mån tillbaka träffat en kvinna som jag älskar av hela mitt hjärta (också med två barn, lite äldre än mina). Jag hade inte vågat hoppas på att få känna såhär igen men hon är verkligen helt underbar och när vi är tillsammans känner jag mig fullständig ? som om inget annat behövs eller spelar roll. Hon är min drömkvinna i mångt o mycket och jag vet att våra känslor för varandra är ömsesidiga.


     


    När man har kommit en bit in i livet och träffar någon som man vill dela sin vardag med kan utmaningen ofta ligga i att få ihop pusslet med jobb, boende och respektive barn från tidigare. Det är mycket som förtjänas att ta hänsyn till. Så även i vårt fall. Men även om det får lov att ta tid att integrera våra liv så vill jag ju känna från början att det är möjligt, liksom se en väg framåt och kunna drömma om det på vägen dit. Och det är väl det som denna tråd går ut på.


     


    För ca: 7 år sedan gjorde jag ett medvetet val för att ändra min livssituation då mitt arbete var mycket krävande där det inte fanns någon tydlig gräns mellan jobb, fritid och tid med familjen. Jag jobbade när det behövdes, vardagar/kvällar/helger och tog mig ledig tid när det fanns utrymme för det. Plötsligt en dag hade jag fått nog, avvecklade mina verksamheter och tog anställning för att finna en balans i tillvaron och kunna spendera mer tid ihop med mina barn. Jag brinner fortfarande för mitt arbete, men idag är detta i huvudsak förlagt mellan 8-17 på vardagar med lediga kvällar och helger ? även om det kan förekomma extra insatser ibland. Och det är såhär jag föredrar att leva mitt liv idag. Tid med familjen är prio 1 för mig.


     


    Kvinnan jag har träffat är egen och driver konsultverksamhet. Hon har sitt kontor i hemmet (köket/sängen/soffan), reser mycket och är borta ganska frekvent några dagar i följd vardagar som helger. För hennes del tycks det inte spela så stor roll om det är söndag eller tisdag, utan hon jobbar när det behövs och vardagar/helger flyter ihop. Ganska likt det liv som jag själv levt tidigare. Hon förverkligar en dröm och har äntligen fått möjlighet att arbeta med det hon brinner för vilket ju är väldigt kul. Hon har ett härligt driv och ett engagemang som är beundransvärt. Fantastiskt vilken inspiratör hon är ur det perspektivet.


     


    Men, det är också här våra liv skiljer sig åt. Hon lever ett liv idag som jag har valt att lämna bakom mig för att istället prioritera familjen. Summa summarum känner jag mig tveksam till om jag skulle vara lycklig i en relation där hennes kalender och inplanerade frånvaro skulle styra i för hög utsträckning. Jag känner redan hur jag undviker att göra egna planer under de dagar som jag vet att hon är hemma för att vi snart kommer att vara ifrån varandra igen.


     


    Ibland ger hon uttryck för att hon saknar att umgås mer med sina barn o vänner ? och att göra det tillsammans med mig. Hon säger att hon inte vill arbeta så mycket kvällar och helger men kan samtidigt inte tala om vad alternativet skulle vara. Eller ja? Hon säger att hon delvis känner sig tvingad att jobba som hon gör för att få ihop till hyran ? och att man även som kassabiträde skulle behöva arbeta vissa helger. Jag får ingen klar bild av vad hon vill eller hur hon skulle ta sig dit ? och jag vet inte om hon vet det själv.


     


    För min del handlar det inte om att det ena eller andra sättet att leva skulle vara rätt eller fel, utan bara lika eller olika.


     


    Jag vill absolut inte vara anledningen till att hon ger upp sin dröm och tar sig ett arbete hon egentligen inte vill ha. Då är jag rädd att hon skulle bli olycklig och inte fortsätta vara den sprudlande kvinnan som jag älskar. Det vill jag ju såklart inte.


     


    Så vad fasen gör man?? Löser man alltid situationer som denna när/om man verkligen älskar varandra ? eller finns det tillfällen då man får ?ta sin Mats ur skolan? och ge upp relationen trots att man egentligen inte vill?? Vad säger ni??


     


    Eller är jag rent av egoistisk som tänker att jag vill leva ett familjeliv med kvinnan jag älskar, att få leva i en relation där man är hyfsat synkade när det gäller tid för arbete kontra fritid och därmed kunna ha mycket tid tillsammans ? både själva och ihop med våra barn och vänner?? Borde jag rent av försöka anpassa mig och ge efter på denna punkt för att jag älskar henne??


     


     


     


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Välja bort relation med någon man älskar? (ny)
  • Anonym (Ida)

    Nej det finns nog tillfällen där man faktiskt får fatta beslutet att nej, det här kommer inte gå att jämka. Inte utan att någon ger så pass mycket av sig själv eller ger kall på så pass mycket som betyder något för en, att man riskerar bitterhet eller ilska längre fram.

    Mycket kan man lösa. Men din nya partner känns ganska ofärdig i sitt sätt att tänka kring sin situation.

    Nu vet jag inte hur det är för henne men jag har flera vänner som lyckats som egna företagare som de första 1-2 åren har njutit av sin frihet att kunna sköta sin business när som helst och var som helst. Och som på sociala medier gett sken av att leva värsta lyxlivet. Men de flesta har helt ärligt fått jobba väldigt mycket med att skapa hårda ramar för sin vardag så småningom då familj och annat har blivit lidande av detta med att alltid finnas "online" och tillgänglig. Man har vant sin kundkrets vid en snabb återkoppling och har svårt att backa till det som är inom ramen för det normala och vad man kan förvänta sig.

  • Fjäril kär

    Sen måste man ju inte ha ett traditionellt förhållande. Ingen tvingar er att bli sambo.

    Man kan vara särbo. Man kan vara gift och särbo.

  • Anonym (Villrådig)
    Fjäril kär skrev 2015-11-09 12:50:56 följande:

    Sen måste man ju inte ha ett traditionellt förhållande. Ingen tvingar er att bli sambo.

    Man kan vara särbo. Man kan vara gift och särbo.


    Klart man inte måste, men att "dela ett liv" med någon skulle jag ha svårt för i längden utan att också skapa ett hem tillsammans... Att vara gift och särbo låter väldigt konstigt i mina öron, men dömer såklart inte dem som väljer att leva så, det skulle bara inte funka för mig...
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Ida) skrev 2015-11-09 12:46:43 följande:

    Nej det finns nog tillfällen där man faktiskt får fatta beslutet att nej, det här kommer inte gå att jämka. Inte utan att någon ger så pass mycket av sig själv eller ger kall på så pass mycket som betyder något för en, att man riskerar bitterhet eller ilska längre fram.

    Mycket kan man lösa. Men din nya partner känns ganska ofärdig i sitt sätt att tänka kring sin situation.

    Nu vet jag inte hur det är för henne men jag har flera vänner som lyckats som egna företagare som de första 1-2 åren har njutit av sin frihet att kunna sköta sin business när som helst och var som helst. Och som på sociala medier gett sken av att leva värsta lyxlivet. Men de flesta har helt ärligt fått jobba väldigt mycket med att skapa hårda ramar för sin vardag så småningom då familj och annat har blivit lidande av detta med att alltid finnas "online" och tillgänglig. Man har vant sin kundkrets vid en snabb återkoppling och har svårt att backa till det som är inom ramen för det normala och vad man kan förvänta sig.


    Känns bara så fel att ge upp en människa jag verkligen älskar pga att vardagen inte går att få ihop... Det är ju henne jag väntat på och saknat liksom... Men inser att jag nog inte skulle vara lycklig på sikt med den praktiska situationen som den är... Det är det som är mitt stora dilemma...
  • Anonym (Ida)

    Låter tufft, jag är inte avundsjuk på din situation.
    Du kanske kan njuta av det så länge du "orkar"?
    För det känns som att du inte kan ändra något direkt på hur du lever.
    Utan de handlar mer om hennes val och hennes ovilja (medvetet eller omedvetet) att ta hänsyn till dig och vad du känner.
    Om jag uppfattat dig rätt.

    Sen vet man aldrig om kärleken dyker upp igen runt hörnet. Det behöver inte vara kört!

  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Ida) skrev 2015-11-09 14:02:43 följande:

    Låter tufft, jag är inte avundsjuk på din situation.
    Du kanske kan njuta av det så länge du "orkar"?
    För det känns som att du inte kan ändra något direkt på hur du lever.
    Utan de handlar mer om hennes val och hennes ovilja (medvetet eller omedvetet) att ta hänsyn till dig och vad du känner.
    Om jag uppfattat dig rätt.

    Sen vet man aldrig om kärleken dyker upp igen runt hörnet. Det behöver inte vara kört!


    Ja, det är också en tanke jag har, att vara i nuet och njuta av tiden vi får tillsammans utan att blicka så mycket framåt och hoppas att en lösning uppenbarar sig med tiden...

    Jag har i alla fall varit ärlig och öppen med vad jag känner och hur jag tänker. Funderar på hur/om vi kan mötas i detta utan att göra för stora avkall på det som är viktigt...

    Vore ju förskräckligt om vi nu älskar varandra så mycket som vi gör, men ändå måste kapitulera för att vi inte kan få ihop våra liv...

    Men faktum kvarstår, jag tycker det är skitjobbigt att vara ifrån varandra så mycket som vi är. Särskilt då hon också verkar ha ett starkt behov av att höras flera gånger om dagen per sms som nåt slags substitut för att träffas, för att hålla igång dialogen liksom och känna att jag är där - och det är väl mysigt i sig om det inte vore för att hon tolkar in så mycket negativt i det som skrivs, typ om jag inte skickar nåt hjärta eller skriver att jag älskar henne tillräckligt ofta etc.

    Det är inte så jag vill ha det i min vardag...

    Men i övrigt är hon ju allt jag har drömt om... Vacker, sensuell, smart, omtänksam, rolig, mysig, generös, fin mot sina barn (och mina)... Ja, listan med superlativ kan göras hur lång som helst...

    Skall jag välja bort henne då och söka hennes kvalitéer i en annan kvinna? Verkar ju inte klokt det heller...

    Hon är bortrest nu och kommer hem imorgon, så vi får möjligt att prata då... Vet bara inte hur jag skall förhålla mig...
  • Anonym (hm..)

    Jag tänker såhär, det är många arbeten idag som man arbetar obekväm arbetstid. kvällar, helger, nätter. Att få ett dagsarbete är inte helt lätt idag. Vet många som arbetar om varandra.

  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (hm..) skrev 2015-11-09 15:24:31 följande:

    Jag tänker såhär, det är många arbeten idag som man arbetar obekväm arbetstid. kvällar, helger, nätter. Att få ett dagsarbete är inte helt lätt idag. Vet många som arbetar om varandra.


    Ja, det har du rätt i... Och kanske borde jag inte gapa efter för mycket nu när jag har träffat min drömtjej... Kanske är det värt att "leva i skift" med en hel del tid ifrån varann så länge jag får ha henne i mitt liv...? 

    Som det känns nu är det ju henne jag vill ha, inte "någon". Kanske tvingas jag inse att jag får ta det onda med det goda... 

    Vet ju inte om det är här jag gör en tankevurpa eller inte... Om jag vill mer än vad som är möjligt...
  • Anonym (hm..)
    Anonym (Villrådig) skrev 2015-11-09 15:41:00 följande:
    Ja, det har du rätt i... Och kanske borde jag inte gapa efter för mycket nu när jag har träffat min drömtjej... Kanske är det värt att "leva i skift" med en hel del tid ifrån varann så länge jag får ha henne i mitt liv...? 

    Som det känns nu är det ju henne jag vill ha, inte "någon". Kanske tvingas jag inse att jag får ta det onda med det goda... 

    Vet ju inte om det är här jag gör en tankevurpa eller inte... Om jag vill mer än vad som är möjligt...
    Det är en svår fråga, och det är ju viktigt att du är i en relation som du mår bra i också. Samtidigt har ni bara träffats i fem månader, det är ju superkort tid egentligen så varför inte försöka njuta och inte tänka så mycket? Saker och ting kan ju förändrats också. Samtidigt blir det nog svårt om du bara ska dejta någon som arbetar samma tider som dig som du samtidigt är kär i.

    Jag arbetade dagar, kvällar, helger och nätter förut men kan tycka att jag hade mycket mer fritid då än vad jag har nu när jag jobbar dagtid. Kvällarna går super fort och helgerna säger bara poff sen är det måndag igen. Så beror nog lite på hur man ser på saken :)
  • Fjäril kär

    vad jag menar med min kommentar om särbo i början av tråden är att vi är många som inte lever traditionella familjeliv - fast vi faktiskt gör just det.  Allting är ju inte svart eller vitt . 

    Jag är förvisso inte särbo men jag har en man som både skiftarbetar och har jourgång var fjärde vecka då han är låst till sin hemort (brandman)  Så vissa veckor ses vi inte alls , jag märker att han sover brevid mig men det är typ allt. 

    Vi lyckas ändå fostra 6 barn tillsammans och får Familje AB att funka utmärkt. Det ställer en del krav på oss båda givetvis men vi är båda medvetna om vad som krävs av oss och det funkar väldigt bra. 

    Jag har många aktiviteter för mig själv och min man likaså på sitt håll  och när min man och jag träffas och hittar på något så är det ju verkligen kvalitetstid tillsammans och vi bokar ofta hotellnätter och weekendresor och verkligen tar tillvara på den lediga tid vi får ihop. 

    Jag tror inte vi hade hittat på ens hälften av det vi gör nu om vi haft ett mer synkat familjeliv ihop, då hade nog vi också fastnat i soffträsket med fredagsmys och jympabrallor och förmodligen tråkat ut varandra rejält med att helt enkelt bara vara tråkiga ihop. Vi hade inte orkat vara påhittiga och ambitiösa om båda två fått slita i Familjen AB och sen bara haft en helt ledig lördag tillsammans och sen rullas det igång igen.  Det hade inte funkat. 

    Så med det sagt så måste inte hennes arbetstider vara något negativt. Allt blir ju vad man gör det till. 

    Däremot måste ni ju givetvis ha diskussionen igång och verkligen vara synkade i hur ni vill ha det och att ni är överens om att detta är bådas ansvar och bådas jobb att lösa. 

    Jag ställer ju mig frågan om hon faktiskt vill göra det som krävs av henne för att få ihop er tid som sambos och kunna leva tillsammans eller om hon anser att karriären går först och resten är ditt problem?   är hon villig att diskutera saken eller tycker hon bara att "det löser sig"?  Inser hon att detta är ett problem? 

Svar på tråden Välja bort relation med någon man älskar? (ny)