• Äldre 11 Nov 00:10
    1040 visningar
    2 svar
    2
    1040

    39,6 graders feber - hemma själv?

    39,6 graders feber - hemma själv?

    Hej!
    Min 13-åring och är oftast frisk, men när han är sjuk får han nästan alltid feber. Och ibland rätt hög feber. Brukar pendla mellan 38 och 40 grader om man inte ger febersänkande tillräckligt tätt. Idag gick han hem från skolan p.g.a. feber. Han hade 38,9 först när han tempade sig själv. Jag fick säga till flera gånger i telefon från jobbet att han måste ta panodil innan han gjorde det. För han orkar inte och glömmer och somnar ibland när han har hög feber.

    Sen var han hyfsat pigg när jag kom hem, men då glömde jag att han borde tempa!  Men han åt smörgås och mandarin och fick i sig ordentligt med dricka och var uppe en sväng. Sen vid läggdags kom jag på att vi verkligen borde tempa och då hade han 39,6! Han fick en panodil och sover nu.

    Skulle ni våga lämna er 13-åring ensam hemma och åka till jobbet nästa dag om det var erat barn? Saken är den att jag åker hemifrån före kl 6 och jobbet ligger 1 timma + 40 minuters resa bort. Och hur mycket och hur ofta skulle ni rekommendera febersänkande?

    Min sambo börjar senare på morgonen och kan kolla läget på morgonen, men kommer inte kunna vara hemma. Hon kan kanske åka hem från sitt jobb nån gång under dan eftersom det är närmare, men det är inte säkert att hon hinner. Och det är mitt barn, så det är mitt ansvar. Skulle ni åka till jobbet eller inte om ni var jag? Om inte - skulle ni ta ut semester eller hur skulle ni göra? Han är ju för hängig för att dra med till vårdcentralen, vilket man behöver om man ska ha VAB för en 13-åring.
  • Svar på tråden 39,6 graders feber - hemma själv?
  • Äldre 11 Nov 00:37
    #1

    Alltså, jag vet inte riktigt hur jag ska svara här, eftersom jag inte känner din son.


    Jag får själv feber varje gång jag är förkyld och så var det under min uppväxt också. När jag kom i 13-årsåldern så fick jag lära mig hantera febern, eller vad man nu skall säga. Min mamma såg till att jag visste vad som var viktigt att kunna när man har hög feber, men jag var också ett barn som klarade av att "ta hand" om mig själv. Hade det gällt min bror så vet jag inte om hon hade kunnat göra på samma vis som hon kunde göra med mig.


    Man blir ju ganska dimmig när man har feber, men jag fick trots det vara hemma ensam när hon jobbade. Min mamma såg till att det alltid låg två febernedsättande tabletter i en låda, bredvid sängen, och att det alltid fanns juice i kylen och något som gick supersnabbt att mikra (typ gorbys prioger) i frysen som fanns redo och som jag kunde ta när jag blev sjuk och fick feber. Hon är lärare så jag kunde inte ringa henne om hon hade lektion men hon hade alltid telefonen igång så att jag kunde ringa om jag kände mig värre. Jag kunde också ringa till min mormor som alltid kunde svara på jobbet.


    Jag åt väldigt dåligt när jag hade feber men jag drack typ en liter juice och åt de två alvedonen som var förberedda i en låda, eftersom mamma hade präntat in att det var viktigt med vätska (jag fick dricka ur juicepaketet och ha det bredvid sängen om jag inte orkade gå upp - bara jag sade till efteråt) sedan ringde mamma mellan sina lektioner för att se till så att jag mikrade mikromaten eller matlådan (ifall hon inte hade hunnit förbereda typ mackor i kylen - det här gällde om jag gick hem från skolan med feber) Om jag inte svarade eller lät alltför dimmig så åkte hon själv hem eller såg till att någon annan kunde göra det, men det inträffade bara ett par gånger.


    Jag fick också gå till vårdcentralen ett par gånger ensam när jag var 14 och hade halsfluss (för det fick jag ofta) men det var för att vårdcentralen faktiskt låg på gångavstånd. Mamma kollade alltid via telefon innan så att jag gick dit, och det var också hon som bokade tiden. Vid ett tillfälle blev läkaren upprörd över att jag inte hade mamma med mig, men då bad jag honom att ringa upp henne.


    Med det här, så vill jag säga, att om man tror att barnet klarar av det (min bror hade som sagt aldrig klarat av att vara hemma med feber när han var 13, men det var också för att han aldrig hade feber, så mamma tog tjänstledigt när han väl vid ett endaste tillfälle var sjuk) och man som barn är van vid feber så kan man lära sig ganska snabbt att hantera att vara hemma själv när föräldrarna jobbar, i alla fall om man har stöd från föräldrarna.

  • Äldre 11 Nov 00:38
    #2

    Man är aldrig för hängig för att ta barnet till vårdcentralen, skulle jag även vilja tillägga.

Svar på tråden 39,6 graders feber - hemma själv?