• janniahlholm

    Autism men social?

    Hej!

    Jag är lite fundersam över min dotter, 6 år, hon har ännu ingen diagnos men är under utredning. Mitt problem är att jag (trots mina försök i 5 år) inte kan sluta fundera på vad de kommer att komma fram till. Jag är lycklig så länge min dotter är lycklig och jag inväntar snällt att utredningen ska bli klar.

    Min dotter faller inte under några typiska symptombilder. Hon är egentligen ganska typisk i autismspektrum om det inte var så att hon är så extremt social. På ett sätt undrar jag om de sociala problemen vid autism kan vara olika? Min dotter har nämligen ingen koll alls på sociala koder. Hon går fram till alla människor som hon har lust med och pratar (fast ingen förstår henne pga hennes språkstörning). Hon är duktig på turtagning men har inget begrepp om "koderna" så att säga.

    Hon är just nu under den generella "utvecklingsförsening" och grav språkstörning (antar jag även om det inte är diagnosticerat. hon pratar med sitt eget språk blandat med ca 100 ord som även de är omgjorda till hennes egna)

    Jag undrar om det nu kan röra sig om en autism, atypisk autism eller om det är en utvecklingsstörning?

    Hon har haft problem grovmotoriskt också men har nu börjat komma ikapp där. Hon använder fortfarande blöja. 

    Hon har sina små egenheter, saker måste ske på hennes villkor, går något utanför rutiner blir det helt kaos. Hon staplar t.ex. memorybilder i exakta högar i en specifik form. Men vissa andra saker kan hon lämna i kaos. T.ex. pennor och ritpapper. Hon pratar med sina händer när hon blir ledsen. Händerna blir liksom hennes kompis att berätta för att hon är arg eller ledsen.

    Min tjej är absolut fantastisk på alla sätt och vis och vi jobbar stenhårt hemma med TAKK och bildstöd i vardagen. Jag har otaliga språkövningar och gymnastikträning vi gör hemma, hon dansar även en gång i veckan.

    Jag förstår såklart att ingen av er kan ge mig ett klart svar, men är det någon som känner igen sitt barn i detta eller någon som har någon information jag kanske kan ta nytta av? Vi har haft habkontakt sedan hon var ett år. 

    Vi klarar av vardagen helt okej med våra anpassningar. Hon klarar inte heltid på dagis utan att bli dödstrött så jag jobbar halvtid och har haft vårdbidrag.

    Någon som vill bolla tankar med mig?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Autism men social?
  • viseversa

    När vår son var under utredning sa dom att autister både kan vara gränslösa eller avståndstagande mot andra eller så kan dom skifta från dag till dag. Det finns ingen "rätt mall" för hur autism "ska" vara utan det kan vara extremt olika. Har både egna barn med autism och autismliknande tillstånd/adhd. Har även flera års erfarenhet genom jobbet med autism i olika "grad" och det är så extremt olika faktiskt. Vissa är uppe i ansiktet på en medan andra är väldigt avståndstagande och tar lång tid på sig att släppa in nya människor.

  • janniahlholm

    Tack för svaret! :) Vad tror du om det jag skrivit? Skulle du kunna tro att det rör sig om autism eller skulle du spontant känna att det inte är så? 

    Jag ber dig inte diagnosticera min dotter, haha, men det är så skönt att kunna bolla tankar med någon som har erfarenhet av autism.

  • pyssel

    Ja, det stämmer att det är väldigt olika - att barn med autism också kan vara mkt aktiva i det sociala samspelet. Tror det är en gammal föreställning som lever kvar att alla med autism verkar avskärmade i olika grad. Begränsningarna behöver alltså inte ligga i bristen på exempelvis initiativ, minspel eller intresse för samspel, utan precis som du skrev, i själva färdigheterna i samspelet.


    Alla hästar hemma
  • janniahlholm

    Alltså TACK så otroligt mycket :) Så skönt att få höra att jag inte är helt galen som har tankarna i autismspektum.

  • viseversa
    janniahlholm skrev 2015-11-11 20:13:01 följande:

    Tack för svaret! :) Vad tror du om det jag skrivit? Skulle du kunna tro att det rör sig om autism eller skulle du spontant känna att det inte är så? 

    Jag ber dig inte diagnosticera min dotter, haha, men det är så skönt att kunna bolla tankar med någon som har erfarenhet av autism.


    Det låter som autism ja. Men jag kan inte sätta diagnoser. Har inte den utbildningen men något är det juh med dottern din.
  • Anonym (Sär)

    Jag är socionom på en grundsärskola, har arbetat många år med elever med olika slags diagnoser. Det finns lika många varianter på personligheter med autism som personer utan diagnos.

    Autism är en funktionsnedsättning som tar sig i uttryck socialt och beteendemässigt, visst finns det vissa drag som är något typiska. Men alls symtom kan ta sig i uttryck på olika vis.

    Min erfarenhet är att en person med bara en lätt utvecklingsstörning inte, om det inte finns psykologiska faktorer, har särskilt utmärkande svårigheter förutom i den teoretisk förståelsen och en social omognad. Men finns det påtagliga sociala beteendeproblem så finns ofta något inom autismspektrat.

  • janniahlholm
    Anonym (Sär) skrev 2015-11-11 22:53:26 följande:

    Jag är socionom på en grundsärskola, har arbetat många år med elever med olika slags diagnoser. Det finns lika många varianter på personligheter med autism som personer utan diagnos.

    Autism är en funktionsnedsättning som tar sig i uttryck socialt och beteendemässigt, visst finns det vissa drag som är något typiska. Men alls symtom kan ta sig i uttryck på olika vis.

    Min erfarenhet är att en person med bara en lätt utvecklingsstörning inte, om det inte finns psykologiska faktorer, har särskilt utmärkande svårigheter förutom i den teoretisk förståelsen och en social omognad. Men finns det påtagliga sociala beteendeproblem så finns ofta något inom autismspektrat.


    Detta är så svårt, påtagliga sociala beteendeproblem. Jag menar, jag har en dotter som är helt fantastisk, pratar (på sitt eget vis), skrattar och leker. Leker dock gärna bredvid och har svårt att ta del av andras lekar. Det som är svårt är att förstå om hon leker för att hon inte förstår vad de andra gör och deras instruktioner eller om det är något annat. 

    Hon kan leka "springa runt"-lekar med alla barn. Men har svårt att ta instruktioner. Hon härmar ALLT men förstår inte riktigt den djupare innebörden.

    Hon har en väldigt rutinmässig vardag. Jag vet inte om detta är ett vanligt problem om det skulle röra sig om en utvecklingsstörning?

    Senast idag blev det kalabalik och gråt och skrik för att jag tog på mig min mans skor när jag skulle springa över till affären. "NEEEJ INTEEEEE!!!" och sprang till dörren, pekade på mina skor och var helt förstörd tills jag bytte skor.. 

    Hon måste ha lång förberedelsefas för vad som ska hända och är något INTE som rutinerna blir allt fel för henne. Till exempel åker vi buss till dagis, en morgon åkte vi istället morgonbussen till hab (hade förberett henne på detta men hon verkar glömt bort eller inte riktigt förstått att det skulle bli annorlunda), bussen åkte en annan väg och hon blev otröstlig. 
    Såna små jobbiga stunder har min tjej varje dag när något inte går som hon tänkt.
      
    Som sagt, jag vet att otroligt många svårigheter hon går igenom stämmer in i autismspektra men jag vet inte om dessa kan te sig likadant om det rör sig om utvecklingsstörning?

    Som sagt, egentligen så spelar det ingen roll för mig vad läkarna kommer att säga, hon är min underbara tjej ändå och den finaste i världen på alla sätt. Men det är onekligen skönt att kunna få ett framtidsperspektiv eller börja fundera hur skolan kommer funka (OM det kommer funka) eller om vi borde flytta till en språkskola eller så?

    Förlåt för den långa utläggningen. Hoppas du känner att du har ork att svara.

    Tack!
  • Anonym (Sär)
    janniahlholm skrev 2015-11-12 19:11:13 följande:

    Detta är så svårt, påtagliga sociala beteendeproblem. Jag menar, jag har en dotter som är helt fantastisk, pratar (på sitt eget vis), skrattar och leker. Leker dock gärna bredvid och har svårt att ta del av andras lekar. Det som är svårt är att förstå om hon leker för att hon inte förstår vad de andra gör och deras instruktioner eller om det är något annat. 

    Hon kan leka "springa runt"-lekar med alla barn. Men har svårt att ta instruktioner. Hon härmar ALLT men förstår inte riktigt den djupare innebörden.

    Hon har en väldigt rutinmässig vardag. Jag vet inte om detta är ett vanligt problem om det skulle röra sig om en utvecklingsstörning?

    Senast idag blev det kalabalik och gråt och skrik för att jag tog på mig min mans skor när jag skulle springa över till affären. "NEEEJ INTEEEEE!!!" och sprang till dörren, pekade på mina skor och var helt förstörd tills jag bytte skor.. 

    Hon måste ha lång förberedelsefas för vad som ska hända och är något INTE som rutinerna blir allt fel för henne. Till exempel åker vi buss till dagis, en morgon åkte vi istället morgonbussen till hab (hade förberett henne på detta men hon verkar glömt bort eller inte riktigt förstått att det skulle bli annorlunda), bussen åkte en annan väg och hon blev otröstlig. 

    Såna små jobbiga stunder har min tjej varje dag när något inte går som hon tänkt.

      

    Som sagt, jag vet att otroligt många svårigheter hon går igenom stämmer in i autismspektra men jag vet inte om dessa kan te sig likadant om det rör sig om utvecklingsstörning?

    Som sagt, egentligen så spelar det ingen roll för mig vad läkarna kommer att säga, hon är min underbara tjej ändå och den finaste i världen på alla sätt. Men det är onekligen skönt att kunna få ett framtidsperspektiv eller börja fundera hur skolan kommer funka (OM det kommer funka) eller om vi borde flytta till en språkskola eller så?

    Förlåt för den långa utläggningen. Hoppas du känner att du har ork att svara.

    Tack!


    Självklart kan det vara svårt att skilja på en utvecklingsstörning och symtom på autism. Ju grövre grad av utvecklingsstörning ett barn har desto större är naturligtvis de sociala färdigheterna. Har hon diagnos utvecklingsstörning? Vilken grad rör det sig om i sånt fall?

    Det du beskriver låter ju som om det kan röra sig om autism . Men oavsett behöver hon, som det låter, den typ av pedagogik och kommunikationssystem som fungerar för barn med autism. Tydliga shceman, bilder, stödtecken , tidshjälpmedel etc
  • Anonym (Sär)

    Sociala svårigheterna, skulle det stå. ( inte färdigheter) Din dotter är underbar som hon är som du skriver, jag är oerhört imponerad av föräldrar till barn med diagnoser. Ni är kämpar! Jag avgudar mina elever, tycker på riktigt att de är de finaste ungarna på jorden( förutom mina egna). Men jag lämnar tillbaka dem till föräldrar som får leva med ovissheten och oron.

  • janniahlholm
    Anonym (Sär) skrev 2015-11-12 20:15:38 följande:
    Självklart kan det vara svårt att skilja på en utvecklingsstörning och symtom på autism. Ju grövre grad av utvecklingsstörning ett barn har desto större är naturligtvis de sociala färdigheterna. Har hon diagnos utvecklingsstörning? Vilken grad rör det sig om i sånt fall?

    Det du beskriver låter ju som om det kan röra sig om autism . Men oavsett behöver hon, som det låter, den typ av pedagogik och kommunikationssystem som fungerar för barn med autism. Tydliga shceman, bilder, stödtecken , tidshjälpmedel etc
    Hon har ingen diagnosticerad utvecklingsstörning i dagsläget, vi befinner oss mitt i psykologens utredning.

    Vi har bildscheman överallt hemma och ibland när jag städar hittar jag bilder som jag knappt vet vilken låda dom hör hemma i. Haha. "Jaha här låg det en bild på en tröja, är det påklädningströjan? eller vilket väder är det-tröjan? eller checklista tröjan? haha :) 

    Hon är onekligen helt fantastisk och vi kämpar på. Ska uppdatera tråden när jag vet mer :)

    Har du någon erfarenhet av språkskola? Funkar detta med autism eller är det för barn med enbart grav språkstörning? Har fått för mig att den diagnosen oftast kommer med en följeslagare.
  • Anonym (Sär)
    janniahlholm skrev 2015-11-12 21:14:51 följande:

    Hon har ingen diagnosticerad utvecklingsstörning i dagsläget, vi befinner oss mitt i psykologens utredning.

    Vi har bildscheman överallt hemma och ibland när jag städar hittar jag bilder som jag knappt vet vilken låda dom hör hemma i. Haha. "Jaha här låg det en bild på en tröja, är det påklädningströjan? eller vilket väder är det-tröjan? eller checklista tröjan? haha :) 

    Hon är onekligen helt fantastisk och vi kämpar på. Ska uppdatera tråden när jag vet mer :)

    Har du någon erfarenhet av språkskola? Funkar detta med autism eller är det för barn med enbart grav språkstörning? Har fått för mig att den diagnosen oftast kommer med en följeslagare.


    Har ingen koll på språkskolor tyvärr. Barn med autism har ju ofta sen språkutveckling och språkstörningar. Ja,uppdatera gärna! Ni verkar göra ett väldigt bra jobb med eran dotter.
  • Magdalena03

    Hur skolor kring språkstörning fungerar är olika i olika kommuner, du bör kola vad som gäller i din kommun. Ofta är det så att "språkskolorna" riktar in sig på barn vars största problem är just språkstörningen. Sen brukar det finnas andra varianter för barn som tex har diagnosen autism , Asperger (högfungerande autism) och liknande. Särskola finns ju också för dem som behöver det. Jag vet inte riktigt till vem man vänder sig till i kommunen, ett sätt kan ju vara att ringa till kommunens växel och helt enkelt fråga. När det gäller "språkspåren" tror jag det kan vara vettigt att tala med behandlande logoped.

  • janniahlholm

    Tack allihop! Vill meddela att min dotter nu fått diagnosen utvecklingsstörning och skall gå i särskola :) Vet ännu ej om hon har med medföljande autism-diagnos men just nu är det utvecklingsstörning.

    Tack för alla svar.

Svar på tråden Autism men social?