• Anonym (Orkar inte skämmas mer)

    Varför får jag inte ordentliga blöjor?

    Finns det någon distriktssköterska/inkontinenssköterska som kan hjälpa mig? Orkar inte bråka mer med min vårdcentral.

    Jag fick diagnosen lumbal spinal stenos i februari. Nerver är i kläm i en för trång ryggradskanal. Det kan göra extremt ont, men det påverkar också mitt kissande. Ibland känner jag inte alls att jag behöver kissa, då kan det plötsligt komma floder. Ibland är jag jättekissnödig men kan inte få ut en droppe. Sen kommer allt på en gång.

    Ortopeden vill inte operera. Risk för att jag blir ännu sämre säger han.

    Tog till slut mod till mig och gick till VC, fick träffa en dsk. Hon skrev ut blöjor, men alldeles för små. Det kan läcka rakt igenom vid en störtkissning. Jag har bett om större blöjor, men fått svaret att "det vill jag inte ha". Det vill jag visst. Vad som helst är bättre än att kissa ner sig på jobbet eller på stan. Men så mycket är det inte säger hon. Hon menar att jag överdriver. Jag känner mig så misstrodd.

    Nu har jag beställt blöjor själv via internet, men det blir jättedyrt, typ 1000 kronor i månaden minst. Dessutom ska jag smyga hem blöjpaketen så inte grannarna ser.

    Känns som om livet är slut. Hur ska jag göra för att bli lyssnad på?

  • Svar på tråden Varför får jag inte ordentliga blöjor?
  • Ruter

    Konstigt att hon inte lyssnar på dig.. Dom som du beställt hem själv funkar dom? Isåfall tycker jag du ringer och säger som det är att du nu testad den sorten och att det är den du vill ha och inget annat. Och vägrar lägga på/gå hem förens du får deb sorten du önskar få utskriven.

  • Ruter

    Eller så ber du att få prata med någon annan om det finns flera. Du har rätt att byta utan att behöva säga anledning så du ber att få träffa någon annan.

  • Anonym (Orkar inte skämmas mer)
    Ruter skrev 2015-11-12 16:03:07 följande:

    Eller så ber du att få prata med någon annan om det finns flera. Du har rätt att byta utan att behöva säga anledning så du ber att få träffa någon annan.


    Svårt att vara så envis för mig. Jag vågade ju knappt inte gå dit.
  • Anonym (Orkar inte skämmas mer)
    Ruter skrev 2015-11-12 16:01:52 följande:

    Konstigt att hon inte lyssnar på dig.. Dom som du beställt hem själv funkar dom? Isåfall tycker jag du ringer och säger som det är att du nu testad den sorten och att det är den du vill ha och inget annat. Och vägrar lägga på/gå hem förens du får deb sorten du önskar få utskriven.


    Ja dom funkar. Dom är otympliga, men hellre det.
  • Ruter
    Anonym (Orkar inte skämmas mer) skrev 2015-11-12 16:06:15 följande:

    Ja dom funkar. Dom är otympliga, men hellre det.


    Är tyvärr svårt att göra något om du inte vill bli "upprörd" och säga hur du vill ha det och inte ge med sig. Du har tagit ett stort steg att över huvudtaget söka hjälp och det visar att du är stark som gjorde det valet, så jag vet att du skulle klara av att säga ifrån på riktigt så att hon förstår vad ditt behov är och du får det som känns bäst för dig.

    Fpr jag fråga vad det är för några du använder nu? Jobbar en hel del med inkontinensskydd.
  • Anonym (Orkar inte skämmas mer)
    Ruter skrev 2015-11-12 16:15:24 följande:

    Är tyvärr svårt att göra något om du inte vill bli "upprörd" och säga hur du vill ha det och inte ge med sig. Du har tagit ett stort steg att över huvudtaget söka hjälp och det visar att du är stark som gjorde det valet, så jag vet att du skulle klara av att säga ifrån på riktigt så att hon förstår vad ditt behov är och du får det som känns bäst för dig.

    Fpr jag fråga vad det är för några du använder nu? Jobbar en hel del med inkontinensskydd.


    Jag har försökt säga ifrån. Flera gånger. Hon har skrivit ut Tena Comfort som man har med nätbyxa och en byxblöja, tena pants. Jag har köpt en "tejpblöja" som heter confidry 24/7 som jag har på natten och om jag ska ut på resa typ. Sen en som heter Attends slip regular plus. Bägge är bra.
  • Harmagedon

    Men säg att du har köpt själv och att det funkade bra för dig. Då kan hon ju inte säga att du inte vill ha dem.

  • Anonym (lolsverige)

    Misstänker att dom helt enkelt inte har råd med större, pengarna gick till flyktingboenden :D

  • Anonym (Orkar inte skämmas mer)
    Anonym (lolsverige) skrev 2015-11-12 18:52:00 följande:

    Misstänker att dom helt enkelt inte har råd med större, pengarna gick till flyktingboenden :D


    Tänk, det tror inte jag har med saken att göra ett dugg.
  • Anonym (Orkar inte skämmas mer)
    Harmagedon skrev 2015-11-12 18:48:22 följande:

    Men säg att du har köpt själv och att det funkade bra för dig. Då kan hon ju inte säga att du inte vill ha dem.


    Harmagedon skrev 2015-11-12 18:48:22 följande:

    Men säg att du har köpt själv och att det funkade bra för dig. Då kan hon ju inte säga att du inte vill ha dem.


    Jag förstår inte utgångspunkten "mindre är bättre" när mindre garanterat läcker. Det tror jag alla håller med om som stått där med kiss rinnande mellan benen.
Svar på tråden Varför får jag inte ordentliga blöjor?