• leocan

    19 år och planerar barn

    Hej.
    Som rubriken säger: jag är 19 år och planerar barn med min partner. Egentlgien har vi inte alls bråttom med barn men nånting har fått oss att vilja ha det så mycket. Min partner är 20 år, båda pluggar sitt första år och jobbar extra på fritiden. Till våren kommer vi förmodligen ha flyttat ihop. Det är många saker som gör mig så osäker på om vi gör rätt när vi planerar ett barn eftersom vi bor inte ihop, vi har inte fast inkomst och vi har inte utbildat oss färdigt. Men vi vill verkligen det här. Vi har tidigare haft två missfall nu under loppet av 9 månader och känner annat nått kanske är fel och därför vill ta emot ett barn om vi skulle få det, när vi än får det. Jag blir galen av att tro att jag är gravid varje månad. Kan liksom inte släppa tanken att jag ska bli en mamma och det känns som att jag bara letar efter symtom. Jag känner mig inte ung som är 19 år men kanske är jag bara naiv. Alla tjejer har ju en mamma inom sig och min mamma var 16 år när hon fick mig jag känner att jag vill bli som hon, min största förebild. Är rädd för vad mina nära och kära ska säga och tycka. Men vet att dom skulle bli glada för mig. Är det någon annan ung tjej som planerar barn med sin partner? Förmodligen har jag BIM om en vecka, men känner nu att allt inte är som det ska i kroppen så hoppas på ett plus. Om någon vill dela med sig så kan du gärna göra det av egna erfarenheter :) ville bara lätta på mina tankar lite för det känns som att man inte har någon att prata med detta om när man är 19 år. Barnmorskan frågade första hon gjorde vilket preventiv medel jag skulle använda mig av hädan efter när jag tog ut min spiral. Hon tapp hakan när jag sa att vi planerar barn. Man kände sig helt påhoppad och kränkt.

  • Svar på tråden 19 år och planerar barn
  • Sommarmalva

    Dålig reaktion av en bm tycker jag! Du är väl vuxen och kan ta eget ansvar! Stå på dig! Klart det kan bli lite bökigt med studier och bebis... Har du plan för hur du löser det? Sen är klart det bästa är om ni bor ihop när bebis kommit. Trots allt låter det som om det kommer bli ett älskat och välkommet barn. Lycka till!

  • leocan

    Ja alltså vi väntar svar på en hyresrätt denna vecka om vi får den och då är det inflyttning den 1/2 2016 och annars så har vi lånelöfte om vi hittar en bra lägenhet att köpa så boende kommer att lösa sig. I värsta värsta fall kan vi bo hos min pojkväns familj då han inte har några syskon och dom bor i en 4a så tills vi hittar något eget har vi ett boende iaf. Jag har haft en bra inkomst under senaste året eftersom jag jobbat mycket trots studier så har jag en årsinkomst på 250 000kr ungefär så antar att jag kan få ganska bra fp då? Min kille kommer fortsätta jobba som han gör så jag antar att vi kommer lösa det. Känns bara så overkligt att man ska bli förälder. Egentlgien ska man inte vara rädd för det är ju typ det naturligaste man kan bli. Men trots det så har man vell en oro över hur saker kommer bli...:/

  • Santine

    inget borde stoppa en från att skaffa barn! Knr många unga som kunnats tänka vara bra förälder redan som unga, men som iofs inte skaffat då! Men jag tycker så här att även om man anser sig vara vuxen när man e 25 så kanske du e förståndigare än denne! Iaf, njut av tiden och lycka till :)

  • leocan

    Håller med! Förstår inte varför jag skulle vara en sämre förälder än nån annan bara för jag väljer att skaffa det när jag är ung och har "sämre" förutsättningar. Känner mig redo liksom, har växt upp som stora syster åt 6 syskon och alltid velat ta hand om dom och vara med dom. Jag tycker inte att folk ska döma mitt val av livstil bara för jag väljer att ta den "hårda vägen" enligt dom. "Att mitt liv hade kunnat vart så mycket enklare". Ja kanske hade det varit det men då hade jag ju inte fått leva med min familj och för mig känns det värt att kämpa extra hårt för att få det som är extra bra. Blir så sjukt less på att så fort det gäller just att skaffa barn då är man UNG om man är 19 snart 20. Men ALLT annat är man vuxen för och får lov att ta hand om själv och betala själv osv osv. Både jag och min kille är liite smått rädda för att berätta för hans mamma, som förmodligen kommer få ett utbrott ???? (mina föräldrar kommer inte säga nått speciellt, dom tycker jag är vuxen så dom blir bara glada)

  • Stårschan

    Är man vuxen och kan ta ansvar om man inte har en fast inkomst så att man kan försörja ett barn? Jag förstår att barnlängtan är stark, men om ni ändå vet att ni älskar varandra och kommer att leva ihop - vad är det som gör att ni inte kan avvakta ett år till? Ha kul, umgås med folk och med varandra, så att ni inte bygger ert förhållande enbart kring sex och barn. Ett år går väldigt fort.

  • Malla1

    Jag fick mitt första barn när jag var 18, hade 2 barn innan jag fyllde 20, min man fick jobb strax efter att första dottern föddes och lägenhet fick vi innan hon föddes, det mesta löser sig längs vägen och man är ingen dålig förälder för att man inte har allt fixat innan man blir gravid. Jag är nu 26 år och vi väntar vårat 5e barn. Min man har fast jobb och jag har en timanställning så vi klarar oss gått och väl, bor i en bra lägenhet för hus vill vi inte ha. Hoppas det går bra för er och lycka till i försökandet :)

  • karu96
    Tycker absolut ni ska skaffa barn om det är de ni vill! Vill man få det att funka så kan man det.
    Jag är själv 19år och fick för 5 veckor sedan veta att jag är gravid. Ska jag va ärlig så gick jag och kolla mig på ungdomsmottagningen om jag hade klamydia, vilket jag var helt säker på. Dock visa det sig att jag var gravid, haha. 
    Jag hade då vart tillsammans med min kille i ynka 1,5månad. Men vi besluta oss för att behålla det. 
    Hade inte han velat behålla hade jag aldrig gjort det. Han är ändå 27år och har drömt om barn länge, så jag förstår honom också. 

    Jag gick in i vecka 9 idag och har nu även sagt upp min lägenhet jag bodde i och flyttat in hos honom.. Snabba ryck, men ska vi nu ha barn så ska vi ju kunna leva tillsammans också. 

    Jag har fast anställning som Undersköterska och han lägger asfalt och tjänar bra. 
    Men självklart är det inte pengarna som avgör om man är bra föräldrar eller inte. Men självklart blir det enklare om man har pengar att röra sig med :) 
  • Santine
    karu96 skrev 2015-11-13 10:09:40 följande:
    Tycker absolut ni ska skaffa barn om det är de ni vill! Vill man få det att funka så kan man det.
    Jag är själv 19år och fick för 5 veckor sedan veta att jag är gravid. Ska jag va ärlig så gick jag och kolla mig på ungdomsmottagningen om jag hade klamydia, vilket jag var helt säker på. Dock visa det sig att jag var gravid, haha. 
    Jag hade då vart tillsammans med min kille i ynka 1,5månad. Men vi besluta oss för att behålla det. 
    Hade inte han velat behålla hade jag aldrig gjort det. Han är ändå 27år och har drömt om barn länge, så jag förstår honom också. 

    Jag gick in i vecka 9 idag och har nu även sagt upp min lägenhet jag bodde i och flyttat in hos honom.. Snabba ryck, men ska vi nu ha barn så ska vi ju kunna leva tillsammans också. 

    Jag har fast anställning som Undersköterska och han lägger asfalt och tjänar bra. 
    Men självklart är det inte pengarna som avgör om man är bra föräldrar eller inte. Men självklart blir det enklare om man har pengar att röra sig med :) 
    Där ser du lilla gumman, finns fler små gummor där ute! Var själv ung när jag fick min första, dock hade jag ingen direkt barna längtan, blev gravid när jag åt ppiller med en kille som jag bara dejtat ett tag (3månader) han visade vara sig ett pucko så honom gick jag ifrån och hade sagt upp mig på jobbet för att sätta mig och studera. Nu e jag LYCKLIGT gift med världens gulligaste kille, vi väntar vårt 3de barn både han och jag har jobb och letar efter vår drömvilla. :)
  • leocan

    Känner mig inte stressad att skaffa barn. Vi vill ju bara att det ska komma och självklart kommer allting lösa sig med tiden. Känner mig mest orolig över allas reaktioner. Vill ju att nära och kära ska vara lyckliga för vår skulle och tro på oss. Inte klanka ner :(

  • Surprise
    leocan skrev 2015-11-13 19:52:19 följande:

    Känner mig inte stressad att skaffa barn. Vi vill ju bara att det ska komma och självklart kommer allting lösa sig med tiden. Känner mig mest orolig över allas reaktioner. Vill ju att nära och kära ska vara lyckliga för vår skulle och tro på oss. Inte klanka ner :(


    Tror inte dom kommer klanka ner på er, jag var 16 när jag berättade för mina föräldrar o släkt att jag var gravid o ingen sa nåt taskigt eller så
Svar på tråden 19 år och planerar barn