• mamita

    Jag kan inte laga mat!

    Hej

    Jag är inte så duktig på att laga mat, lagar ofta samma rätter hela tiden och om jag testar något nytt blir det ofta fel. Jag är värdelös på matlagning trots att jag är 34 år, är gift och har tre barn.

    Nu ska jag ändra på det, övning ger färdighet.

    Snälla, dela med er av era bästa recept som är någorlunda enkla.Välj ett sådant recept som fått dina barn/partner/gäster att säga - ååhh vad gott!

    Jag kommer att laga det första förslaget som kommer in redan ikväll! Du får feedback sent ikväll.

  • Svar på tråden Jag kan inte laga mat!
  • Dexter dot com

    Jag har iof lite svårt att förstå hur man kan misslyckas om man följer receptet till punk och pricka och när man gjort det några gånger kan man ju testa att sätta sin egen prägel på det men här kommer några recept man inte kan misslyckas med :)

    www.tasteline.com/Recept/Kreolsk_gryta_med_flaskfile_och_heta_korvar

    www.kokaihop.se/recept/boeuf-bourguignonne-fransk-kottgryta

    www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/skaldjurslasagne/

  • amanda h
    Dexter dot com skrev 2015-11-13 10:32:37 följande:

    Jag har iof lite svårt att förstå hur man kan misslyckas om man följer receptet till punk och pricka och när man gjort det några gånger kan man ju testa att sätta sin egen prägel på det men här kommer några recept man inte kan misslyckas med :)

    www.tasteline.com/Recept/Kreolsk_gryta_med_flaskfile_och_heta_korvar

    www.kokaihop.se/recept/boeuf-bourguignonne-fransk-kottgryta

    www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/skaldjurslasagne/


    Mmm, den köttgrytan ser god ut! Ska testa att laga den nu i helgen! :)
  • nnnnnnnn

    Julmustkyckling!!!

    Superlätt att göra och alla som gillar asiatisk mat, älskar den.
    Mild för de som vill och ställ en burk sambal olek eller tabasco på bordet för dem som vill ha hetta.


    500 g kycklingfiléer
    2 dl vispgrädde
    2 dl julmust
    1 hönsbuljongtärning
    1 tsk malen ingefära
    1 tsk rosmarin
    1 msk kinesisk soja

    Tag fram allt du behöver. Förbered så du snabbt kan hälla på must och grädde tex öppna och mät upp.

    Dela filéerna som du vill, strimlor eller bitar.
    Värm i lite smör eller olja i en stekpanna, lägg på en bit kyckling och se om pannan är varm, annars lyft upp biten och vänta ett litet tag. När pannan är så varm att kycklingen steks när den läggs på, så steker du kycklingen några minuter på lite högre värme.
    Inte för länge och det får inte vara så varmt att det bränns.
    Häll över musten försiktigt, på med grädden, i med kryddorna. Koka på låg temp.  10 minuter.

    Vi gillar sås, så vi använder en hel 33 cl julmust och tar 3 dl grädde och 1,5 av allt annat (1,5 buljong, 1,5 tsk osv).

    Ris passar bäst till, eller något matgryn som couscous, matvete eller bulgur.
  • Dexter dot com
    nnnnnnnn skrev 2015-11-13 13:21:33 följande:

    Julmustkyckling!!!

    Superlätt att göra och alla som gillar asiatisk mat, älskar den.
    Mild för de som vill och ställ en burk sambal olek eller tabasco på bordet för dem som vill ha hetta.


    500 g kycklingfiléer
    2 dl vispgrädde
    2 dl julmust
    1 hönsbuljongtärning
    1 tsk malen ingefära
    1 tsk rosmarin
    1 msk kinesisk soja

    Tag fram allt du behöver. Förbered så du snabbt kan hälla på must och grädde tex öppna och mät upp.

    Dela filéerna som du vill, strimlor eller bitar.
    Värm i lite smör eller olja i en stekpanna, lägg på en bit kyckling och se om pannan är varm, annars lyft upp biten och vänta ett litet tag. När pannan är så varm att kycklingen steks när den läggs på, så steker du kycklingen några minuter på lite högre värme.
    Inte för länge och det får inte vara så varmt att det bränns.
    Häll över musten försiktigt, på med grädden, i med kryddorna. Koka på låg temp.  10 minuter.

    Vi gillar sås, så vi använder en hel 33 cl julmust och tar 3 dl grädde och 1,5 av allt annat (1,5 buljong, 1,5 tsk osv).

    Ris passar bäst till, eller något matgryn som couscous, matvete eller bulgur.
    Men åh, den hade jag helt glömt bort! Ruskigt gott :)
  • mamita

    Tack för alla svar, börjar med den franska köttgrytan ikväll och kör kycklingen med julmust imorgon!

    Videoklippet var ju bra! 

  • nnnnnnnn

    en annan favorit är att köpa den sortens kycklingfile som är tunt skuren (tunnskivad) och bara ta upp och tina. Den kan tina över natten i kylen, eller tag ut på morgonen och lägg i rumstemperatur tills de tinat. Jag kryddar på med lite, lite gul curry, svartpeppar och salt, när de är frysta, så tar de smak av kryddorna när de tinar.

    Doppa i ägg snabbt och sedan ströbröd - direkt ner i medelvarm-ganska varm stekpanna. Stek några minuter på varje sida.
    Supersmaskig "schnitzel" på bara några minuter!

    Pommes, potatis, potatisklyftor, mos eller vad du vill till!

    Det är en ganska imponerande rätt, då många inte känner sig säkra på "helt kött", men är så lätt, så lätt. De är redan perfekt skivade och möra och fina, bara vända snabbt i ägg och sedan ströbröd, stek = klart!

  • mamita

    Tack har hittills testat både köttgrytan och julmustgrytan, vilken härlig reaktion hemma! Tack igen!

    Ska testa strimlad kyckling ikväll

  • nnnnnnnn

    Vad kul att du lyckades!


    Då är du inte så dålig på att laga mat iallafall - men kanske inte så van och har inte haft rätt recept...


     


    Mina barn älskar tacofisk - vi gör en egen variant:
    1 upptinat fiskblock läggs i en ugnssäker form, vår är av metall med teflonbeläggning och ca 5 cm höga kanter. Dela fisken och sprid ut.
    Lite salt + tacokrydda på och in i ugnen 225 grader under tiden du gör såsen som ska läggas ovanpå.
    Blanda 3 dl creme fraische +  några skedar tacosås/salsa + några stora nävar riven ost + ev. fintärnad tomat 1-2 st.
    Tag ut fisken, klicka eller bred ut såsen, in i ugnen igen. ca 15 min.

    Vi brukar ha: potatismos, potatisstomp, pressad potatis, kokt potatis, ris, matvete/bulgur/cous cous eller vad som helst till. Allt är gott!

    Sen lite ärter, gurka eller vad som helst som barnen äter.

  • Teddis

    Vit fisk i ugn med ratatouille (krossad tomat, gul lök, vitlök, zucchini, auborgine i tärningar) serveras på ett medelhavsblått fat och voilà så har du en sjukt god medelhavsgryta på bordet. Receptet på fisken står på paketet.

  • Aniiee
    sallybuse skrev 2015-11-26 16:08:20 följande:

    Jag brukar säga så här. Kan man läsa kan man laga mat.


    Hahaha..... Inte sant. Inte sant på långa vägar.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • sallybuse

    Hahaha..... Inte sant. Inte sant på långa vägar.

    Jo om man kan läsa. Där står ju precis hur man ska göra i receptet. Kan väl inte vara så svårt då.

  • Aniiee
    sallybuse skrev 2015-11-26 16:16:57 följande:

    Hahaha..... Inte sant. Inte sant på långa vägar.

    Jo om man kan läsa. Där står ju precis hur man ska göra i receptet. Kan väl inte vara så svårt då.


    Nej. Jag känner MASSOR av människor som kan läsa, men som inte kan laga mat. Ens efter recept. Jag tjänar för tusan pengar på folk som kan läsa men inte laga mat, ens efter recept.

    Precis som att alla inte kan sjunga bara för att de kan läsa en låttext, eller till och med läsa noter. Det krävs ett visst mått av talang och ett visst mått av träning. Det finns folk som lägger timme efter timme efter timme efter timme på att lära sig både det ena och det andra, men som aldrig kommer någon vart. De flesta kommer någon vart, men en del kommer inte upp i ätbar (eller lyssningsbar) standard.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Joo3221414
    sallybuse skrev 2015-11-26 16:16:57 följande:

    Hahaha..... Inte sant. Inte sant på långa vägar.

    Jo om man kan läsa. Där står ju precis hur man ska göra i receptet. Kan väl inte vara så svårt då.


    Jag vet inte ens hur man delar en avokado. Än mindre hur man hanterar kött. Sånt står inte i recepten.
  • Aniiee
    Joo3221414 skrev 2015-11-27 01:31:19 följande:
    Jag vet inte ens hur man delar en avokado. Än mindre hur man hanterar kött. Sånt står inte i recepten.
    Exakt! Alla kan inte.

    För övrigt är bästa sättet att dela en avokado att föra in en kniv på "långsidan" tills man slår i kärnan, och sedan vrida avokadon (håll kniven still) så att först toppen, sedan andra långsidan, sedan botten, och sist förta långsidan har skurits igenom. Ta bort kniven, vrid på ena halvan på avokadon runt kärnan och lyft.

    Svårt att förklara utan bilder.... =/
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
Svar på tråden Jag kan inte laga mat!