• alllis­on
    Äldre 13 Nov 18:40
    812 visningar
    4 svar
    4
    812

    Utredning 4åring

    Vi har en son som är 4 år. Vi går hos en barnpsykolog för stöttning då det finns misstanke om adhd. nu fick vi frågan om vi vill utreda honom via bup nu i vår eller om vi vill vänta närmare han börjar 6-års. Nu funderar man på är han för liten nu? Eller kan de ställa en diagnos på så små barn så det är bättre att göra den nu? Vad är eran erfarenhet? Om vi väljer att vänta kommer vi få fortsatt stöttning från barnpsykologen

  • Svar på tråden Utredning 4åring
  • Äldre 13 Nov 18:46
    #1
    alllison skrev 2015-11-13 18:40:17 följande:

    Vi har en son som är 4 år. Vi går hos en barnpsykolog för stöttning då det finns misstanke om adhd. nu fick vi frågan om vi vill utreda honom via bup nu i vår eller om vi vill vänta närmare han börjar 6-års. Nu funderar man på är han för liten nu? Eller kan de ställa en diagnos på så små barn så det är bättre att göra den nu? Vad är eran erfarenhet? Om vi väljer att vänta kommer vi få fortsatt stöttning från barnpsykologen


    Svårt.. Själv skulle jag vänta... Barn mognar olika... Vad tycker ni själva? Det är ju ni som känner ert barn.
  • alllis­on
    Äldre 13 Nov 19:01
    #2
    Bullen2015 skrev 2015-11-13 18:46:41 följande:

    Svårt.. Själv skulle jag vänta... Barn mognar olika... Vad tycker ni själva? Det är ju ni som känner ert barn.


    Han har alltid varit väldigt aktiv och impulsiv. Glömde nämna att det även är problem på förskolan. Rent spontant känner man ju att man vill köra på så fort som möjligt för både hans och våran skull. Men samtidigt vill man ju att dom ska kunna göra en rättvis bedömning
  • Äldre 13 Nov 19:50
    #3
    alllison skrev 2015-11-13 19:01:47 följande:

    Han har alltid varit väldigt aktiv och impulsiv. Glömde nämna att det även är problem på förskolan. Rent spontant känner man ju att man vill köra på så fort som möjligt för både hans och våran skull. Men samtidigt vill man ju att dom ska kunna göra en rättvis bedömning


    Är det problem kan jag ju förstå... Jag är inte så mycket för diagnoser... Mitt barn har gjort för add och det flesta andra... Har alltid hävdat att barnet har dyselexi.. Vilket barnet hade.... Nu när barnet går i 7an ville dom göra om alla utredningar igen... Då sa jag nej, ni får gräva i dyselexin inget mer... Föra terminen skulle inte barnet klara skolan sa dom... Nu har barnet nya lärare och helt plötsligt funkar allt jätte bra... Barnet har behövt tid... Ni känner ert barn, gör det dom känns bäst. Lycka till :)
  • Äldre 13 Nov 21:16
    #4

    En fördel kan ju vara att man lättare får extra resurser på förskolan om det skulle behövas? Jag har inget barn med diagnoser men tänker att ju tidigare man kan stötta barnet desto bättre. Det känns ju bättre å veta varför barnet är stökigt osv?
    På samma gång som hann ff e liten iof.

Svar på tråden Utredning 4åring