• mammalovis

    Vid vilken ålder började era barn på simskola och när kunde de simma?

    Min dotter är snart 5 år och jag tror de i vår kommun kan börja i simskola vid 5 år. Då hennes pappa har vh krävs det lite förberedelser om han behöver ta del av skjutsningen. Så jag behöver väl argument för om det är dags eller om vi ska vänta.

    Så min undran är när era barn började i simskola och när de lärde sig simma? Har de gått på babysim och lek - och plask eller liknande innan? Vid vilken ålder var de mest mottagliga för att lära sig?

    Ni som har barn som lärt sig simma utan simskola, hur mycket vattenaktiviteter har ni haft?

    Sedan vet jag att det är väldigt individuellt när barn lär sig motoriska saker, men det vore ändå skönt att få ett hum.

  • Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn på simskola och när kunde de simma?
  • Majsan70

    Jag har tre barn och ingen har gått på simskola. Vi har varit olika aktiva med att gå till badhus, men alla har kunnat simma ordentligt vid 6-7 års ålder.  På somrarna har vi dock varit mycket aktiva. 

  • Velmaja

    Min son har gått två terminer. Steg 1 började han med när han var 5 år har jag för mig, sen när han var 6 gick han steg 2. Dom får även gå på simskola i skolan vilket är superbra då han fortfarande är osäker på simningen.

  • modsey

    De började som 5 åringar och lärde sig simma över 100 m strax innan de skulle fylla 7. Vid 6½ simmade de de helt ok men men i somras när vi var utomlands tre veckor släppte det helt!

  • Elin 834

    Trean började i simskola vid 2,5 hon simmade 10m vid 3,5 och 200m vid 4,5år.
    Tvåan började vid 3,5 hon simmade 50m vid 4,5 och 300m vid 5,5år
    Ettan började vid 5 han simmade 200m vid 7år.

  • SpanskaFlugan

    Började gå till badhuset med henne så snart naveln läkt vid några månaders ålder och hon har simmat i princip sen dess. Först mest "hundsim" men när hon blev mer koordinerad har jag lärt henne bröstsim. Hon hade armpuffar till ca fem års ålder men sen dess behövs det inte. Egentligen lärde hon sig aldrig simma, hon fortsatte bara "simma" som i fostervattnet och behövde aldrig vänja sig vid vattnet.

  • Mrs Green

    Hon började i simskola när hon fyllt 5 år (de får inte börja tidigare här). Hon var 8 år när hon kunde simma 200 meter. Minns inte när hon kunde simma litegrann, kanske vid 6 år. Det gick inte så bra i simskolan, det var så trångt i bassängen så de kunde knappt ta ett simtag, men hon lärde sig en sommar istället.

  • anonimus

    Dottern är 5,5 år och fick för 2 veckor sin "guldfisk" (dyka + simma 25 m) Har gått 2 terminer i simskolan men upplevde inte att hon lärde sig att simma där, mest flyta. Så jag lärde henne i somras och har försökt att simma varje vecka nu under hösten

  • miaselliot

    Min pojke gick på simförskola och var simkunnig vid 5 år. Förskolan hade som mål att alla barnen skulle kunna simma när de började i förskoleklass. 

  • Alexi

    Jag upplever att det mest avgörande för att kunna tillgodogöra sig simskola är att de är trygga nog i vattnet att doppa huvudet. Det gick väldigt lite framåt för min dotter innan hon kunde det. När det väl lossnade så avverkar hon en nivå på simskolan varje omgång.

  • sextiotalist

    Grabben började hösten efter det han fyllt fyra. Det tog sex terminer innan han blev simkunnig. Ligger nog i generna. Både sambon och jag lärde oss simma sent (kring 9-10) trots vi båda tillbringade många timmar i och vid vattnet som barn.


    Lena skrev 2015-11-15 02:58:23 följande:

    Varför inte ha simskola på vardagskvällar istället?


    Det går inte alltid att välja
Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn på simskola och när kunde de simma?