• Boxarberta

    Skaffa barn och studera samtidigt, går det?!

    Jag är inom kort 30 har ett jobb med bra lön. Jag har precis börjat plugga upp mina betyg och ska söka skola snart. Utbildningen jag vill gå är 3 år. Jag har aldrig riktigt tänkt på att skaffa barn men har nu sedan ett par år tillbaka en fantastisk sambo och ett bra liv vilket gör att vi börjat fundera på barn. (Får panik av att tiden går, vill inte va för gammal när jag skaffar barn)

    Han har ett bra jobbhan trivs med så för honom är det inga konstigheter. Men jag är nästan 30 idag, ska plugga klart tills mina betyg uppfyller kraven för skolan sedan kanske det tar ett tag innan man kommer in på skolan, plugga 3 år.... Sedan är jag 35-36 när jag är färdigutbildad och får man ett jobb så jobbar man väl direkt om man kan efter studierna. 

    Jag vill inte vänta i 5-6 år innan vi skaffar barn.. Att stanna på jobbet skaffa barn och studera sen är inget alternativ då jag inte trivs och jobbar endast 25% pga att jag är så trött på jobbet. Prio ett är bort rån jobbet= Plugga.

    Någon som vart gravid/skaffat barn under studier? Fungerar det? Tog ni studieuppehåll? Kan säga att jag vill studera till ssk. :)

  • Svar på tråden Skaffa barn och studera samtidigt, går det?!
  • rgmma
    Boxarberta skrev 2015-11-15 13:09:59 följande:

    Jag är inom kort 30 har ett jobb med bra lön. Jag har precis börjat plugga upp mina betyg och ska söka skola snart. Utbildningen jag vill gå är 3 år. Jag har aldrig riktigt tänkt på att skaffa barn men har nu sedan ett par år tillbaka en fantastisk sambo och ett bra liv vilket gör att vi börjat fundera på barn. (Får panik av att tiden går, vill inte va för gammal när jag skaffar barn)

    Han har ett bra jobbhan trivs med så för honom är det inga konstigheter. Men jag är nästan 30 idag, ska plugga klart tills mina betyg uppfyller kraven för skolan sedan kanske det tar ett tag innan man kommer in på skolan, plugga 3 år.... Sedan är jag 35-36 när jag är färdigutbildad och får man ett jobb så jobbar man väl direkt om man kan efter studierna. 

    Jag vill inte vänta i 5-6 år innan vi skaffar barn.. Att stanna på jobbet skaffa barn och studera sen är inget alternativ då jag inte trivs och jobbar endast 25% pga att jag är så trött på jobbet. Prio ett är bort rån jobbet= Plugga.

    Någon som vart gravid/skaffat barn under studier? Fungerar det? Tog ni studieuppehåll? Kan säga att jag vill studera till ssk. :)


    Hej!! Jag har studerat med barn. Jag började studera när min son var tre år. Läste ett år och fick sen mitt andra barn, då tog jag studieuppehåll ett år och var föräldrarledig sen fortsatte jag att studera färdigt. Jag läste till förskollärare som är en utbildning på 3,5 år. Jag tycker det fingerade bra att plugga och va förälder så länge man är disciplinerad och gärna ligger steget före i studierna då man aldrig vet när barnet kan bli sjuk och så man lan behöva "vabba". Det som också var bra med att studera var att jag kunde planera min tid, T.ex. Kunde jag plugga när det passade mig kanske nätter ibland och barnen kunde få va lediga emellanåt.
  • Blekfek

    Ja, det är toppen. Jag hade jobb men passade på att ta studieledig och läsa ett masterprogram efter föräldraledigheten. För oss innebar det att barnet kunde vara 6-timmarsdagar på förskolan de första två åren :)

  • Bellie

    Jag tyckte det fungerade jättebra att plugga med småbarn. Då vi hade mycket hemstudier blev det ofta korta dagar på förskolan och helt ledigt ibland. Men det beror ju också på hur mycket tid man behöver lägga på studierna.

  • coffeeandcats

    Jag studerar just nu till sjuksköterska, har 2 år kvar på utbildningen. Planerar att bli gravid genom assisterad befruktning, inseminationen blir förmodligen nu under våren.
    Är 32 och vill inte vänta allt för länge med vare sig ordentlig utbildning eller barn. Visst är jag lite bekymmrad över hur det ska gå ihop men tänker att det löser sig. Tänker fortsätta med studie så länge det går under graviditeten och sen ta beslut om eventuellt studieuppehåll.

  • Tr86
    Boxarberta skrev 2015-11-15 13:09:59 följande:

    Jag är inom kort 30 har ett jobb med bra lön. Jag har precis börjat plugga upp mina betyg och ska söka skola snart. Utbildningen jag vill gå är 3 år. Jag har aldrig riktigt tänkt på att skaffa barn men har nu sedan ett par år tillbaka en fantastisk sambo och ett bra liv vilket gör att vi börjat fundera på barn. (Får panik av att tiden går, vill inte va för gammal när jag skaffar barn)

    Han har ett bra jobbhan trivs med så för honom är det inga konstigheter. Men jag är nästan 30 idag, ska plugga klart tills mina betyg uppfyller kraven för skolan sedan kanske det tar ett tag innan man kommer in på skolan, plugga 3 år.... Sedan är jag 35-36 när jag är färdigutbildad och får man ett jobb så jobbar man väl direkt om man kan efter studierna. 

    Jag vill inte vänta i 5-6 år innan vi skaffar barn.. Att stanna på jobbet skaffa barn och studera sen är inget alternativ då jag inte trivs och jobbar endast 25% pga att jag är så trött på jobbet. Prio ett är bort rån jobbet= Plugga.

    Någon som vart gravid/skaffat barn under studier? Fungerar det? Tog ni studieuppehåll? Kan säga att jag vill studera till ssk. :)


    Jag var i samma sits. Tackade ja till en treårig utbildning samma dag jag plussade. I april kom bebisen och jag pluggade fram till v.39. Hade en jättebra grav så det var aldrig nåra problem.
    Nu tar vi ett år "off" och går på där vi slutade nästa år :)
  • ohsnap
    Tr86 skrev 2016-05-31 16:50:04 följande:
    Jag var i samma sits. Tackade ja till en treårig utbildning samma dag jag plussade. I april kom bebisen och jag pluggade fram till v.39. Hade en jättebra grav så det var aldrig nåra problem.
    Nu tar vi ett år "off" och går på där vi slutade nästa år :)
    Inte jätteny tråd, men jag är precis i den sitsen med bf i slutet av april. Jag vill så himla gärna lyckas läsa klart första året innan uppehåll, funkade det för dig? Typ tenta av den/de sista kurserna som var kvar efter din förlossning?
Svar på tråden Skaffa barn och studera samtidigt, går det?!