• emm no1

    Kombinera karriär och kärlekslivet

    Hej allihopa, jag behöver lite tips och råd... Jag ska förklara från början.

    För ett par månader sedan insåg jag och min sambo att vi behöver pausa från varandra och satsa på våra egna liv. I samband med detta hade han precis börjat plugga och jag sökte jobb. Vi ansåg att som det såg ut just då gick vi på varandra för mycket vilket resulterade i en hel del onödigt tjafs. Ni kanske vet hur det kan vara när ingen av oss hade något att egentligen vakna till på morgonen utom varandra. Det vi bestämd var att han skulle satsa 100% på utbildningen och jag 100% på arbete om jag fick något.

    Jag som egentligen är inriktad på vården lyckades få ett sälj jobb.

    Nu har jag börjat mitt nya arbete vilket är extremt krävande. Inte bara det att jag sadlar om till en helt ny karriär men det att jag även är bortrest i veckorna. Vilket gör att vi knappt ses. Dessutom har min sambo blivit utskriven från skolan av olika skäl vilket gör att han går hemma hela dagarna.

    Det är otroligt svårt att få det att gå ihop. Jag jobbar måndag till fredag och när vi äntligen ses på helgen går den åt till att försöka hitta tillbaka till varandra och försöka att inte tjafsa. Jag känner att allt detta håller på att döda våran relation ordentligt. Jag vet att jag inte alltid är så bra på att visa hur mycket någon verkligen betyder för mig och det är första jag behöver hjälp med. Hur får jag honom att känna att jag faktiskt älskar honom innerligt och att jag om jag kunde önska inte alls skulle behöva vara hemifrån hela veckorna, det är vad mitt arbete kräver, sova borta måndag till fredag och i vissa fall även in på helgen beroende på vart vi ska arbeta.

    Jag vill även tillägga att detta arbete är något jag ser som en tillfällig lösning eftersom jag inte kom in på den utbildning jag ville nu i höst.

    Från min synvinkel försöker jag allt jag kan med att få allt att gå ihop men inser att det inte räcker så nu behöver jag er seriösa hjälp. Hur ska vi kunna få detta att fungera? Jag har försökt förklara det att det långsiktiga målet är att få in de penga som behövs för att gå runt och även kunna göra det lilla extra men för att få in tillräckligt med pengar måste jag verkligen lägga 100% plus lite till nu i början.

    Vi glider allt längre från varandra och det känns som att hur jag än försöker spelar det ingen roll. Snälla alla här på fl hur har ni klarat karriär och kärlek? Jag trodde att det skulle vara enklare än såhär men inser nu vilket misstag jag gjort, samtidigt känner jag att jag inte kan ge upp arbetet som kan ge mig bra lön så länge jag lägger den tid som krävs. Pengar som behövs för att få vårat förhållande att fungera, hur ska vi annars överleva?

    Jag vet även att jag är en person som behöver bli bättre på att kommunicera så på det planet behöver jag också lite hjälp.

    Ja är jävligt envis på gott och ont och har bestämt mig för att klara detta, frågan är bara hur..

    Jag vet att man inte ska byta ut det man verkligen vill mot det man vill just nu men jag får ändå inte ihop det!

  • Svar på tråden Kombinera karriär och kärlekslivet
  • Annelie 76

    Alltså, it takes two to tango. Du är ju inte ensam i din relation och du kan inte ensam fixa den. Inte är det bara ditt fel heller att ni har det dåligt. Vad tycker din sambo att ni behöver göra? Hur har han tänkt att ni ska klara ekonomin nu när han sabbat utbildningen?

  • emm no1

    Absolut vet jag att vi är två om att rodda i allt men senaste tiden har jag känt mig mer och mer ensam om att verkligen vilja att detta ska fungera. Det känns som att jag på något vis måste kunna påminna honom om allt det fina vi hade innan allt blev knas.

    Hans förslag är att jag ska börja plugga istället vilket var planen från början, men efter som jag inte kom in denna höst får det vänta tills våren.

    Han menar då på dels att jag skulle vara hemma om kvällarna i veckorna plus att enligt honom skulle jag tjäna mer på det.

    Från CSN får jag ca 10.000 kr/mån medan jobbet ger 15.000 innan skatt i grund lön plus att jag får lön efter kvalité och om jag säljer för mer än 15.000 så får jag även provision. Så det,ed att jag skulle tjäna mer på att plugga är bullshitt slängde jag lägger ner energi på jobbet är det det som kommer betala mig bäst och även kommer att gynna oss bäst efter den situation vi befinner oss i.

  • Annelie 76

    Men den där lönen var inte mycket att hänga i julgran. Vara borta hela veckan och få 15000kr innan skatt? Många säljjobb liknar mer slaveri än jobb tyvärr. Är det de enda två valen du har?

  • emm no1

    De enda valen jag har är att antingen fortsätta studera den utbildning jag inte kom in på i höst eller att ha detta jobb så länge. Jag vet att lönen inte är den bästa men jag känner starkt att mina chefer är villiga att satsa på mig och ge mig mer utbildning och om allt handlade om pengar för dem för dem så hade jag redan varit sparkad. Har knappt arbetat en månad och alltså inte hunnit få min första lön ännu.

    Jag förstår att 15.000 efter skatt inte är mycket men det ger mig ca 10.000 efter och då jag själv känner att om jag bara kan utvecklas mer inom min sälj karriär så kan jag tjäna det dubbla nom 6månader.. Finns även en garanti för detta men jag vill ju så klarat klara det själv, utan garanti, 30,000 innan skatt inom 6 mån.

  • Vickan I

    Men är relationen verkligen rätt då? Ni bråkade när ni var mycket ihop och ni bråkar fortfarande när ni är mycket isär. Låter som ett mycket svajigt förhållande. Kanske dags att gå vidare? Ibland räcker det inte att man gärna vill få det att fungera tyvärr.

  • emm no1

    Känns som att du har alldeles för rätt vickan, särskilt ikväll. Tyvärr är det väldigt svårt att gå isär då vi levt ihop ca 3år snart. Han har inte en chans att få egen lägenhet och jag står på den vi har nu, han är inte ens skriven här vilket innebär att vi juridiskt sett inte är sambos. Dessutom älskar jag denna kille över allt och har inte haft en tanke på att vara med någon annan än honom någonsin mer.

  • emm no1

    Känns som att du har alldeles för rätt vickan, särskilt ikväll. Tyvärr är det väldigt svårt att gå isär då vi levt ihop ca 3år snart. Han har inte en chans att få egen lägenhet och jag står på den vi har nu, han är inte ens skriven här vilket innebär att vi juridiskt sett inte är sambos. Dessutom älskar jag denna kille över allt och har inte haft en tanke på att vara med någon annan än honom någonsin mer.

Svar på tråden Kombinera karriär och kärlekslivet