• JJMannen

    Hjälp mig bli fri från porren!

    Hej!

    Jag vill ha din hjälp med att bli fri från mitt porrberoende som jag lider väldigt mkt av idag. Jag har försökt bli kvitt skiten så många gånger utan att lyckas. Innan jag förklarar hur jag behöver din hjälp ska jag berätta bakgrundshistoriken till mitt beroende.

    Redan som barn fick upplevde jag aldrig någon närhet från mina föräldrar. Det visades aldrig några känslor från deras sida vilket har bidragit till att jag själv, vid 31 års ålder, har svårt att visa känslor.

    Jag kom i kontakt med porren när jag var 13 år och trodde seriöst att det var så det skulle vara när man har sex med någon. Jag runkade ungefär 2-3 gånger varje dag till det. Det var så otroligt lätt tillgängligt och porren var ju bara 1 klick bort. Vissa dagar kunde det bli 5-7 gånger av runkande per dag. Helt vansinnigt!

    När jag till slut blev intim för första gången (18 år) med en tjej så blev det hela inte bättre... Hon var lika sjuk i fantasin som jag och sexet vi hade var som tagen ur en hårdporrfilm. Det skulle sugas mellan varven när vi låg, det skulle sprutas hejvilt i ansikt och mun, sväljas och spåttas. Det skulle ligga flera gånger per dag och gärna överallt.

    Den upplevelsen orsakade någon sorts trigger i min hjärna som pågår än idag.

    Jag har alltid runkat till porr oavsett om jag varit i ett förhållande eller inte. Jag har också varit otrogen mot alla jag varit tillsammans med.

    Jag ser rätt bra ut och varje gång det har lett till otrohet har det varit en invit från den andra. Lätt kanske att skylla ifrpn sig med när inviten har erbjudits har alla dessa porrfantasier gjort sig påminda.

    Idag är jag gift, har två barn och älskar min fru över allt annat. Hon vet att jag har varit porrberoende men vet inte att det fortfarande pågår. Jag har sagt att jag har slutat för länge sen.

    Jag runkar till porr minst 1 gång per dag. Så fort jag får chansen surfar jag in på en sida i mobilen och drar hud. I tonåren trodde jag att det var alla tonårshormoner som spökade. Idag känns det som att det är någon sorts drog som kroppen behöver. Typ att dopaminet har tagit över kontrollen. Det hela har inte blivit bättre av all sex och nakenhet man blir överöst med överallt.

    Jag antar att en del av er undrar varför jag inte träffar en psykolog men jag kan inte göra det anonymt i dagsläget.

    Jag vill nu en gång för alla, för min skull och för min familj skull bli av med detta jobbiga beroende engång för alla. Jag vill få kontroll över mitt liv.

    Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ni pushar mig till att bli av med porrberoendet.

    Jag kommer att skriva i tråden minst 1 gång per dag hur det går. Jag kommer förmodligen få sjuka abstinens och skriva exakt hur jag känner för stunden. Jag skulle bli otroligt glad och det skulle betyda mycket för mig och du kan svara med uppmuntrande ord.

    Nu kör vi!!!

  • Svar på tråden Hjälp mig bli fri från porren!
  • Anonym (Tänkare)

    Det första jag vill säga är att det inte är sjukt att vilja ha sex som i en porrfilm. Många har det (jag t ex :) ) och är helt normala välfungerande människor.

    Det är inte heller fel att runka till porr en gång om dagen - om man är nöjd med det och det inte inverkar menligt på ens övriga liv.

    Men med det sagt - du mår dåligt över att se på porr och vill sluta. Kan du kanske försvåra för dig själv att se på porr? Vara mer med barnen eller med andra så att du inte kan kolla på nätet?

    Har du andra intressen som du kan lägga mer tankekraft på?

    Är du öppen med din fru om detta - kan ni prata med varandra? Kan hon stötta dig?

    Lite tankar från mig

  • Anonym (Orolig)

    Får jag fråga en sak? Om man har varit porrberoende, kan det gå över av sig självt eller tror du att det alltid kommer att finnas där( om man inte får hjälp) ? Att det liksom alltid finns i huvudet? Förstår du hur jag menar? Kan det försvinna av sig självt om man har ett bra förhållande, bra sex osv...

  • Anonym (JJMannen)

    Hej Tänkare:

    Håller med dig, porrfilmssex är otroligt upphetsande och underbart. Jag älskar det men problematiken är att jag gömmer runkandet till porr för min fru. Hon hatar porr och det skulle leda till skilsmässa direkt.

    Runkandet känner jag tynger mitt liv negativt. Ibland blir det på andra ställen än hemma. Typ bilen, offentliga toaletter .m.m. Utlösningen måste bara bli av.

    Jag har försökt tänka på annat med så fort tanken på porr kommer upp så känner jag hur hjärnan utsöndrar hunger efter dopaminet/ruschen/kicken...

    Och så klart dessa otroligt vackra varelser som så klart fejkar allt men det vill ju inte kuken erkänna..

    Orolig:

    Nej, jag tror tyvärr inte att det kan gå över av sig själv. Det är en ständig kamp i hjärnan som vilket annat beroende som helst. Man vill inte men det går inte att bara sluta. Jag har bra sex med min fru och vi ligger 2-3 ggr i månaden. Båda är helnöjda men jag måste ändå runka till porr dagen efter.

    Värst är när man är ensam hemma. Då kan jag sitta och dra den i 1-1,5 timme i sträck. Helt sjukt..

    Känner just nu starkt för att kolla lite och runka. Gjorde det senast igår kväll... Bävar mig som satan för när den riktiga abstinensen kommer...

  • Krakra

    Du skriver om din dysfunktionella barndom och antagligen har väl det en stor del i att sex/porr blev ett missbruk för dig. Om du inte känner dig bekväm med att gå till en terapeut med ditt missbruk så kanske du kan gå och prata om dina andra problem så kanske missbruket lindras också. Det kan vara väldigt svårt att sluta ett missbruk utan att lösa de underliggande problemen, även om det säker kan gå.

    Tror du inte att din fru skulle ställa upp för dig om hon fick bilden klar för sig?

  • JJ Mannen

    Krakra:

    Förstår hur du tänker. Grejjen är den att jag har typ inga andra problem. Jag har ett bra jobba, tjänar långt över snittet. Kör en fin bil och hemmet är avbetalat sedan länge. 2 underbara barn och ett härligt liv i övrigt. Jag hade inte kännt denna ångest och ängslan om min fru bara förstod mitt problem. Jag klandrar henne inte för det. Hon har kommit på mig två gånger när jag sitter och runkar till porr. Jag lovade första gången att det bara var en tillfällighet.. Gissa hur hon kände den andra gången. Skulle jag säga att det är ett problem är det bara att ta sitt pick och pack och dra.

    Just nu har det gått 24 timmar sedan sista gången. Känns fan bra att inte suget finns där.

    Jag ska engång för alla fixa detta!!!

  • Anonym (what)
    JJ Mannen skrev 2015-11-17 00:19:50 följande:

    Krakra:

    Förstår hur du tänker. Grejjen är den att jag har typ inga andra problem. Jag har ett bra jobba, tjänar långt över snittet. Kör en fin bil och hemmet är avbetalat sedan länge. 2 underbara barn och ett härligt liv i övrigt. Jag hade inte kännt denna ångest och ängslan om min fru bara förstod mitt problem. Jag klandrar henne inte för det. Hon har kommit på mig två gånger när jag sitter och runkar till porr. Jag lovade första gången att det bara var en tillfällighet.. Gissa hur hon kände den andra gången. Skulle jag säga att det är ett problem är det bara att ta sitt pick och pack och dra.

    Just nu har det gått 24 timmar sedan sista gången. Känns fan bra att inte suget finns där.

    Jag ska engång för alla fixa detta!!!


    Fattar faktiskt inte vad din fru har med ditt runkande att göra. Du tänder på porr. Det är det många som gör. Är det själva runkandet hon är mot? Eller bara porren? Och varför?
  • Gammal_jazz

    Jag tror det är jättesvårt för de som inte "varit där" att förstå hur du har det.

    Jag känner ingen en hel del av det du skriver om, dock kan jag inte säga att jag varit beroene som du, men jag förstår dej.

    Allt handlar om vana och hur kontrollerad man är.

    Du måste bli cool i vad du gör.

    Tänk: finns det något mer patetiskt än en notorisk tvångsonanist?

    Jag har haft perioder i mitt liv när jag undrat om jag oxå varit porrberoende, men så här i efterhand var det nog inte mer än att lusten går upp och ner och att det hopat sej lite;)

    Jag antar att jag kommer få påhopp från vissa håll... Men tagga ner, kanske är det för att du känner dej träffad och inser hur patetiskt det är att onanera jämt, men ändå måste försvara rätten att onanera tvångsmässigt.

    Okej onnanera på om du så vill, men du TS vill bli fri!

    Det låter sunt i mina öron iaf.

    Jag anser mig själv ha balans i hur jag hanterar onani.

    Nu lever jag sedan sommaren 2014 utan någon att ha sex med, jag har inte heller träffat någon annan som varit värd att testa med, jag har alltså inte haft något sex på snart 1,5 år. Under denna tiden har jag heller inte onanerat mycket, kanske 20ggr totalt, det längsta uppehållet var ca 8 månader.

    Det finns så mycket annat att göra och tänka på.

    Då är det så att jag oxå tänker på sex och har lust, men man måste inte alltid få utlopp för den.

    Okej, massa flum såhär sent.

    Ta till dej det du vill och keep up the good work!

  • Man med potentialen till annat

    Tjena JJ Mannen!

    Broder, jag hakar på! 
    Jag är drygt 40 år, har också underbara familjen och intressant arbete som egen företagare.

    Till alla er som menar att man ska älska sig själv och njut av porren och runkandet så kan jag meddela att DET har jag fram till dags dato verkligen givit mig hän till. Grejen är att när jag nu, eller rättare sagt - de senaste åren...hmmm...ja t.o.m. decenniet, upplever att det är ett problem då är det också ett problem för mig att ta tag i.

    Vad är då problemet för mig? Det är att porrkonsumtionen och runkandet tar så himla mycket tid. Jag är övertygad att om jag hade spenderat den större tid som jag har lagt på porrkonsumtionen så hade jag kunnat ta den där examen som jag som ung drömde om, kunnat ta mitt företag till oanade höjder eller utvecklat den musikaliska kraften och nyfikenheten jag har inom mig. Det är ett annat sätt att älska sig själv.

    Jag tror som dig - JJ Mannen - att porrkonsumtionen och runkandet ger så mycket endorfiner. Detta är något som gjort mig beroende av så att det har lett till ett missbruk. De fysiska fördelarna av att ha ett "runkmissbruk" är givetvis uppenbara jämfört att vara beroende av droger eller cigaretter. Likväl så upplever jag att min porrkonsumtionen idag är ett missbruk då det påverkar mig själv eller min omgivning negativt. 

    Och som jag räknade upp ovan - jag har potentialen till så mycket mer!

    Frågan är om vilka strategier man ska använda sig av?
    Det beror antagligen vad målet är. Är det att upphöra fullständigt med porrkonsumtionen? Är det att upphöra med onanerandet man får serverat via internet (och endast nyttja de fantasier om alla vackra människor som finns i vardagen, som sin egen vackra fru till exempel)? Är det att puritanskt slå från sig alla sexuella tankar (händerna på täcket)? Är det att nå målet att åtminstone halvera tiden som går åt till porrkonsumtion?

    Men val av strategi beror väl också på frågan "vilken funktion fyller onanerandet hos mig?" Varför gör jag det? Bakgrund, vem jag är, psykosociala miljön osv. Har jag andra missbruksproblem? T.ex. alkohol, spel om pengar, ätstörningsproblem eller tv-spelande.

    Jag har försökt med olika strategier att minska tiden jag spenderar genom att t.ex. bestämma mig för en snabbis framför internet. Det fungerar bara någon vecka och sedan faller jag tillbaka det gamla beteendet. Andra gånger, då jag har fokuserat på de beroendeframkallande mekanismerna, har jag istället för porrkonsumtion, spelat något gammalt favoritspel på datorn. Men det har slutat med att jag istället använder mycket av tid till spelet istället. och jag har en tid blivit "beroende" av spelet istället och dessutom samtidigt börjat konsumera porr igen.

    Hur är det att bestämma sig för att t.ex. sluta röka? Kan man använda dessa paralleller?
    Ni, som liksom jag och TS också försöker sluta (eller redan har lyckats) med överdrivet mycket onanerande (beskrivet såsom ett missbruk), dela med er av era tankar och tips?

    Och till JJ Mannen - Nu kör vi !!

  • JJMannen

    Problemet med min fru är att jag har döljt det för henne och hon äcklas av att se andra människor ha sex. Jag har en känsla av att hon tror att en som tittar på porr vill att partnern ska se ut som en porrstjärna och gärna ha sex på samma sätt. Att tjejen ska vara något undergivet, stora bröst och ett blekt anal typ.

    Men som majoriteten av alla som runkar till porr ( i mitt fall iallafall) så handlar det inte enbart om själva kvinnan. Det är kombinationen av allt tillsammans med känslan av utlösningen. Jag kan titta på allt ifrån håriga kvinnor, som jag skulle finna sjukt ofräscht i verkligheten, till en trekant med två killar, vilket jag aldrig skulle gå med på, till att se en milf ligga med en med enormt stor kul. Det är inte en specifik typ av porr. Det beror helt på vad jag kommer över för stunden. Därför känner jag att det är ett missbruk. Jag får även abstinens om jag inte runkar varje dag. I jobbet så går jag in på toalett, drar huden i typ 10 min och går ut. Egentligen är ju det sjukt.

    Och det blir ju inte lättare när man har vackra kvinnliga medarbetare. Vill poängtera att jag aldrig stöter på dom. Den typen av sexmissbruk har jag inte.

    Potential:

    Jag förstår dig! Vi fixar detta!

    Samma sak här. Försökt begränsat tittandet till 5 min men efter ett par gånger är man tillbaka på ruta ett igen.

    Själv röker jag inte, snusar inte, dricker inte och spelar varken tv-spel eller lotterier. Jag gör verkligen inget annat än att jobba och komma hem. Jag älskar mitt jobb och missbrukar porr.

    Hade min fru varit okej med porrandet hade jag kanske inte känt denna ångest. Eller så är det en del av upplevelsen, smygandet i kombination med allting som händer i kroppen med vid utlösning.

    Jag ser mitt missbruk som en knarkare. Jag måste bara titta och onanera oavsett sinnestillstånd.

    Uppdatering:

    Har inte tittat på porr på snart 36 timmar. Gick in på Instagram och fick en röv rakt upp i facet. Sjukt jobbigt för nu vill hjärnan se porr!!!

    Det ilar i skrevet och jag vill se mer av den röven!!

    Tänker på rumpa rumpa rumpa rumpa just nu.

  • Mrs Okänd
    JJMannen skrev 2015-11-17 10:29:39 följande:
    Problemet med min fru är att jag har döljt det för henne och hon äcklas av att se andra människor ha sex. Jag har en känsla av att hon tror att en som tittar på porr vill att partnern ska se ut som en porrstjärna och gärna ha sex på samma sätt. Att tjejen ska vara något undergivet, stora bröst och ett blekt anal typ.

    Men som majoriteten av alla som runkar till porr ( i mitt fall iallafall) så handlar det inte enbart om själva kvinnan. Det är kombinationen av allt tillsammans med känslan av utlösningen. Jag kan titta på allt ifrån håriga kvinnor, som jag skulle finna sjukt ofräscht i verkligheten, till en trekant med två killar, vilket jag aldrig skulle gå med på, till att se en milf ligga med en med enormt stor kul. Det är inte en specifik typ av porr. Det beror helt på vad jag kommer över för stunden. Därför känner jag att det är ett missbruk. Jag får även abstinens om jag inte runkar varje dag. I jobbet så går jag in på toalett, drar huden i typ 10 min och går ut. Egentligen är ju det sjukt.
    Och det blir ju inte lättare när man har vackra kvinnliga medarbetare. Vill poängtera att jag aldrig stöter på dom. Den typen av sexmissbruk har jag inte.

    Potential:
    Jag förstår dig! Vi fixar detta!
    Samma sak här. Försökt begränsat tittandet till 5 min men efter ett par gånger är man tillbaka på ruta ett igen.
    Själv röker jag inte, snusar inte, dricker inte och spelar varken tv-spel eller lotterier. Jag gör verkligen inget annat än att jobba och komma hem. Jag älskar mitt jobb och missbrukar porr.
    Hade min fru varit okej med porrandet hade jag kanske inte känt denna ångest. Eller så är det en del av upplevelsen, smygandet i kombination med allting som händer i kroppen med vid utlösning.
    Jag ser mitt missbruk som en knarkare. Jag måste bara titta och onanera oavsett sinnestillstånd.

    Uppdatering:
    Har inte tittat på porr på snart 36 timmar. Gick in på Instagram och fick en röv rakt upp i facet. Sjukt jobbigt för nu vill hjärnan se porr!!!
    Det ilar i skrevet och jag vill se mer av den röven!!
    Tänker på rumpa rumpa rumpa rumpa just nu.
    Vad har du för instagram, ta bort all sån skit. Jag kan förstå hur du tänker men ändå inte. Allt är ju lättillgängligt men du kan ju göra saker som gör att det underlättar. Det är ju som att banta och sitta och glo på bilder av choklad och mat.


Svar på tråden Hjälp mig bli fri från porren!