• tilde72

    Vad har ni fått för hjälp med fertilitet vid över 40 år?

    Jag och min man vill så gärna ha ett till barn.
    Är 43 år och har fått två missfall. Senast för två veckor sedan och var i vecka 11.
    Gynekologen såg hjärtljud i vecka 7 och nämnde där och då att nu var chansen mindre när hjärtljud hade setts till att det skulle bli mf.
    Dessvärre blev det olyckligt igen.

    Det jag vill veta nu är vad har ni fått för hjälp med era fertiliteter och när vi är över 40 år?

    Gynekologen gav mig Lutinus progesteron för att det kunde minska risken för mf.

    Det tar på att försöka pricka in ägglossning. Vissa månader har det inte ens kommit ägglossning efter första mf.

  • Svar på tråden Vad har ni fått för hjälp med fertilitet vid över 40 år?
  • tilde72

    Ja, det är just det jag undrar över. Säger landstingen att du är för gammal och det är helt kört för er....

  • Anonym (Guldfisken)
    tilde72 skrev 2015-11-16 21:08:30 följande:

    Ja, det är just det jag undrar över. Säger landstingen att du är för gammal och det är helt kört för er....


    Dom säger det nog inte med dom orden.
  • Ingrediensen

    Du skriver "ha ett till barn" så via landstinget är ju ändå inget alternativ. Vänd dig till en privat klinik och låt de göra en utvärdering om de vill satsa på ivf. Jag har även fått bra hjälp av min vanliga gynekolog med att kolla hormoner och få Pergotime utskrivet. Och faktiskt också remiss till äggledarspolning och borttag av polyp, nu när jag tänker efter.
    Lycka till!

  • tilde72
    Ingrediensen skrev 2016-03-06 14:36:16 följande:

    Du skriver "ha ett till barn" så via landstinget är ju ändå inget alternativ. Vänd dig till en privat klinik och låt de göra en utvärdering om de vill satsa på ivf. Jag har även fått bra hjälp av min vanliga gynekolog med att kolla hormoner och få Pergotime utskrivet. Och faktiskt också remiss till äggledarspolning och borttag av polyp, nu när jag tänker efter.
    Lycka till!


    Tack ingrediensen för det du skrev!
    Ska ha samtal med min gynekolog idag och även tid till Sophiahemmets sjukhus och IVF-mottagningen för träff med läkare.

    Det som jag tänker på är ju att jag har ju blivit gravid nu två ggr och fick mf dessa ggr.
    Gravid blir jag relativt enkelt. Dock är jag osäker på hur det står till med ägglossningen och misstänker att det inte sker varje månad.
    Hjälper de på IVF till då?

    Hoppas att det kommer att gå vägen och får se vad de säger...
  • Happysmåland

    Hej! Jag vet många som fått hjälp av chinese medial center. Både att bli gravida och för att motverka missfall. Kolla deras hemsida.

  • tilde72
    Happysmåland skrev 2016-11-20 23:46:42 följande:

    Hej! Jag vet många som fått hjälp av chinese medial center. Både att bli gravida och för att motverka missfall. Kolla deras hemsida.


    Tack för info! Väl värt att kolla upp och besöka. Kanske någon här inne på tråden som varit där?
  • Nemi76

    Jag har ett barn sedan tidigare och har fått hjälp från landstinget med barn nr 2, även om jag fått strida och de varit rejält slarviga med att ringa upp osv. Men de lovade mig att jag skulle få hjälp tills jag var 40,5 år. Dvs i 6 månader efter jag fyllt 40. Kan som sagt inte säga att jag är toppennöjd med hjälpen, men de har iaf gjort ultraljud, jag har fått ta blodprover (progesteron och ämnesomsättning, även om jag väntar på besked på ämnesomsättningen sedan en månad tillbaka) och jag har fått Pergotime utskrivet.

    Jag hade vänt mig privat om jag var du, dels eftersom du troligtvis inte får hjälp av landstinget och dels eftersom privat brukar gå betydligt snabbare och effektivare.

  • Nemi76
    Nemi76 skrev 2017-01-03 08:09:09 följande:

    Jag har ett barn sedan tidigare och har fått hjälp från landstinget med barn nr 2, även om jag fått strida och de varit rejält slarviga med att ringa upp osv. Men de lovade mig att jag skulle få hjälp tills jag var 40,5 år. Dvs i 6 månader efter jag fyllt 40. Kan som sagt inte säga att jag är toppennöjd med hjälpen, men de har iaf gjort ultraljud, jag har fått ta blodprover (progesteron och ämnesomsättning, även om jag väntar på besked på ämnesomsättningen sedan en månad tillbaka) och jag har fått Pergotime utskrivet.

    Jag hade vänt mig privat om jag var du, dels eftersom du troligtvis inte får hjälp av landstinget och dels eftersom privat brukar gå betydligt snabbare och effektivare.


    "Har fått hjälp" ska såklart innebära "får hjälp" eftersom jag ännu inte blivit gravid med barn nr 2
  • Anonym (Tjejen)

    Hej Tilde !
    Hur har det gått för dig? Har du testat med nån privat gyn och hittat hjälp där?
    Man kan ju om man har tur hitta nån gyn som skriver ut Lutinus och Trombyl i alla fall. Tormbylen ska förhindra proppar och Lutinus är progesteron.

    Får du inte nån gyn att skriva ut så köp Albyl Minor receptfritt och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

    Progesterallkräm (Progesteron) kan man köpa receptfritt på nätet, googla på Progesterall så hittar du.

Svar på tråden Vad har ni fått för hjälp med fertilitet vid över 40 år?