• Äldre 17 Nov 11:20
    1092 visningar
    12 svar
    12
    1092

    PCO & pergotime

    Hej, gjorde en tråd för några dagar sen angående om pergotime.


    Gör ett nytt försök igen och tänkte att ni med erfarenhet av PCO och pergotime, eller bara pergotime eller det andra kan få dela med sig.


    Ska som sagt påbörja utredning nu inom kort och skulle gärna vilja ha några att bolla lite med, kanske även någon som med ska börja och vill följas åt?


    Alla kommentarer kring ämnet är välkommet!! :)

  • Svar på tråden PCO & pergotime
  • Äldre 18 Nov 13:53
    #1

    Anyone? =)

  • Anonym (Astri­d)
    Äldre 18 Nov 22:02
    #2

    Hej!
    Jag har också PCO och går på pergotime.Första omgången nu och jag fick ägglossning och allt har rullat på. Ingen min diagnos i höstas så hade jag ingen egen mens eller ägglossning fåtal små blödningar under året men inget mer så jag fattade ganska fort att något inte var som det skulle och påbörjade en utredning i höstas. Här står jag nu och väntar på mens eller inte väntar på mens. Jag hoppas ju såklart att den inte kommer vi passade på innan ,under och några dagar efter ägglossning och hoppas att något tog sig. Har inga känningar gravid/mens.
    Hur långt har du kommit i utredningen?
    Jag har tagit blodprov och gjort en HSS spolning (spolning av äggledare med kontrastvätska) och min sambo har gjort ett spermaprov.

  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 19 Nov 16:43
    #3

    Ätit fyra omgångar med pergotime. Har ägglossat varje gång, men ingen graviditet. Spolades i äggledarna för några veckor sedan och då de inte kunde se någon genomströmning på ena äggledaren är nu en operation bokad. Så nästa vecka ska jag genomgå en titthålsoperation i buken för att de ska se om jag har sammanväxningar eller endometrios... Just nu är det totalt svart i mina tankar och jag känner en stor sorg för att det inte fungerade med pergotime. Vi har nu försökt i mer än 1 år med hjälp av sjukvården...

  • Anonym (Astri­d)
    Äldre 19 Nov 16:56
    #4
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-11-19 16:43:58 följande:

    Ätit fyra omgångar med pergotime. Har ägglossat varje gång, men ingen graviditet. Spolades i äggledarna för några veckor sedan och då de inte kunde se någon genomströmning på ena äggledaren är nu en operation bokad. Så nästa vecka ska jag genomgå en titthålsoperation i buken för att de ska se om jag har sammanväxningar eller endometrios... Just nu är det totalt svart i mina tankar och jag känner en stor sorg för att det inte fungerade med pergotime. Vi har nu försökt i mer än 1 år med hjälp av sjukvården...


    Ge inte upp! Men jag förstår på många här inne som kämpat länge att det är tufft. Fört kanske man försökt själv ett tag och sedan får man hjälp så drar det också ut på tiden! Men kan det inte räcka med endast en äggledare?

    Vad är nästa steg då? Har ni en bra gynekolog?

    Kram
  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 20 Nov 13:16
    #5
    Anonym (Astrid) skrev 2015-11-19 16:56:29 följande:
    Ge inte upp! Men jag förstår på många här inne som kämpat länge att det är tufft. Fört kanske man försökt själv ett tag och sedan får man hjälp så drar det också ut på tiden! Men kan det inte räcka med endast en äggledare?

    Vad är nästa steg då? Har ni en bra gynekolog?

    Kram
    Det är jättetufft! En enorm sorg och mycket, mycket tårar. Det kan räcka med en äggledare om man har normala ägglossningar, men eftersom jag inte har det så behöver jag äta hormoner så som tex pergotime och ska man äta det så måste man ha två fungerande äggledare eftersom man inte kan veta vilken äggstock man stimulerar... 

    Nästa steg efter operationen är IVF, om det inte är så att de upptäcker att gynekologen gjorde fel när hon försökte spola och att jag faktiskt har genomströmning på båda för då kan jag ju behandlas med pergo lite till tror jag.. Men den chansen är nog rätt liten... 
  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 20 Nov 13:18
    #6
    Anonym (Astrid) skrev 2015-11-19 16:56:29 följande:
    Vad är nästa steg då? Har ni en bra gynekolog?

    Kram
    Glömde svara på frågan om vi har en bra gyn och kan säga att hon är si sådär faktiskt.. inte så värst pratsam och väldigt dålig på att stötta känslomässigt tyvärr. Samtidigt är hon ganska lugn och försiktig vilket också kan vara bra.. Är din bra?
  • Anonym (Astri­d)
    Äldre 22 Nov 22:03
    #7

    Ja jag förstår att det är tufft. Jag började min andra omgång Pergotime idag och det känns jättetufft och jag går in på andra omgången!

    Våran är också ganska tillbakadragen känns som att jag inte får några besked bara massa vi får se och kanske.. Men ingen kan ju veta exakt hur kroppen ska reagera.

    Tiden tickar på så sjukt fort.. Det jag tycker är värst är att man större delen av livet skyddat sig MOT graviditet och nu när man slutat med p-piller så kan jag ändå inte få barn. Det blev som ett slag i magen. Jag slutade med p-piller i våras och hade verkligen räknat med att vara med barn nu! :(

    Är det lång väntan för ivf?

  • Äldre 24 Nov 15:58
    #8

    Har det varit svårt att få pergotime utskrivet?

    Jag har en liten son redan, men längtan efter fler är gigantisk! Var hos gyn igår o fick veta att jag har pco. Läkaren sa dock inte ett ord om pergotime. Hon bara klagade på att jag är fet o sa att jag inte ens försöker gå ner o vikt. Ville bara gråta när jag gick därifrån. Ficl nån piller för stt sätta igång mensen och skulle sen börja m p piller i hopp om att få några regelbundna månader när jag sedan slutar med pillerna igen.

  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 26 Nov 06:51
    #9
    Anonym (Astrid) skrev 2015-11-22 22:03:56 följande:

    Ja jag förstår att det är tufft. Jag började min andra omgång Pergotime idag och det känns jättetufft och jag går in på andra omgången!

    Våran är också ganska tillbakadragen känns som att jag inte får några besked bara massa vi får se och kanske.. Men ingen kan ju veta exakt hur kroppen ska reagera.

    Tiden tickar på så sjukt fort.. Det jag tycker är värst är att man större delen av livet skyddat sig MOT graviditet och nu när man slutat med p-piller så kan jag ändå inte få barn. Det blev som ett slag i magen. Jag slutade med p-piller i våras och hade verkligen räknat med att vara med barn nu! :(

    Är det lång väntan för ivf?


    Ja, visst är det tragiskt att man skyddar sig och sedan inte kan! :/ Jag hoppas ni slipper IVF karusellen.. Jag antar att det är vårdgarantin som gäller även i väntan på IVF så 3 månader, men det kan lika gärna ta längre tid beroende på hur lång kön är.. 
  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 26 Nov 06:52
    #10
    palomablanca skrev 2015-11-24 15:58:29 följande:

    Har det varit svårt att få pergotime utskrivet?

    Jag har en liten son redan, men längtan efter fler är gigantisk! Var hos gyn igår o fick veta att jag har pco. Läkaren sa dock inte ett ord om pergotime. Hon bara klagade på att jag är fet o sa att jag inte ens försöker gå ner o vikt. Ville bara gråta när jag gick därifrån. Ficl nån piller för stt sätta igång mensen och skulle sen börja m p piller i hopp om att få några regelbundna månader när jag sedan slutar med pillerna igen.


    Det var väldigt lätt att få det utskrivet, men jag är underviktig. Jag vet att andra med övervikt och PCO först varit tvungna att gå ner i vikt innan de fått pergotime utskrivet.. Men det är nog olika hur dom gör.
  • Anonym (Barnl­ös)
    Äldre 26 Nov 20:26
    #11

    Har nu genomgått titthålsoperationen med resultatet att allt ser ut som det ska, äggstockar, livmoder och äggledare - som BÅDA funkar som de ska. Läkaren som utförde denna operation förklara för mig att när man gör spolning av äggledarna på en person som är vaken (så som man gör på en vanlig gynmottagning) så kan musklerna krampa eftersom det gör ont och då kommer vätskan inte igenom. Resultatet känns bra, mycket positivare än vad jag trodde! Dock sa hon att hon kräver att min gynmottagning tar om mina värden på sköldkörteln då dom hon kunde se från 2014 var förhöjda och som hon sa; "Då är det väldigt, väldigt svårt att bli gravid. Nästan omöjligt." Så om jag fortfaranade har förhöjda värden måste jag få levaxin.

    Hur går det för er andra här inne?

  • Äldre 26 Nov 22:42
    #12

    Hej. Jag väntar fortfarande på att få kallelse till gyn så vi kan börja vår utredning! Håller er uppdaterade när det drar igång :)

Svar på tråden PCO & pergotime