• Äldre 17 Nov 13:24
    1192 visningar
    12 svar
    12
    1192

    Kan jag vara lugn?

    Dottern är 2 år och 3 månader. Fick feber i fredags, och har sedan dess pendlat mellan 38-40 grader. Väldigt snuvig, hostar, jättehes. Vill inte äta nå mängder och det är en kamp att få i vätska.

    Var till läkaren idag. Han lyssna på hjärta och lungor. Det lät bra. Kolla öronen. Ena var lite rött och hade lite vätska, men inget han ville kalla öroninflammation.

    Han kolla INTE halsen och tog ingen sänka.

    Kan jag vara lugn? Borde han inte kollat hals och tagit sänka?

    Om det är halsfluss, är det farligt obehandlat?

  • Svar på tråden Kan jag vara lugn?
  • Äldre 17 Nov 14:39
    #1

    Ingen?

  • Äldre 17 Nov 19:28
    #2

    Hon är jättehes och rosslig, hostar och grinar för det för ont. 40 graders feber.

    Någon van förälder som vet om detta är normalt vid förkylning?

    Prata med 1177 och de sa bara att då vi varit till läkare idag så kunde vi lugnt ta till oss hans råd.

    Känner mig orolig.

  • Äldre 17 Nov 20:00
    #3

    Kolla om hon har vita prickar långt bak i halsen . Om så är fallet är det nog halsfluss.

  • Äldre 17 Nov 20:20
    #4

    Är du orolig så åk in igen och be komma till en annan doktor. Be dom kolla i halsen och ta sänka.

    Feber under en längre tid, nu snackar vi ju 5 dgr, kan ju vara tecken på någon sjukdom.

    Min son har haft många förkylningar och hög feber, det i sig är ju inte farligt. Jag tänker på det där du skriver att hon är jättehes.. då borde det ju vara någonting mer.. kanske är halsen? Jag har ingen aning, min son har aldrig haft problem i halsen så lite novis på det, förutom när det kommer till mig själv, då är jag proffs, men kan inte riktigt jämföra det med ett så litet barn.


    Matheus 131002!
  • Äldre 17 Nov 20:24
    #5
    Lisma18 skrev 2015-11-17 20:00:51 följande:

    Kolla om hon har vita prickar långt bak i halsen . Om så är fallet är det nog halsfluss.


    Ser inga men hon är svår att få att gapa.
  • Äldre 17 Nov 20:28
    #6

    Barn brukar ju vara duktiga på att visa/tala om när det gör ont.. visar hon på något sätt att hon har ont i halsen?


    Matheus 131002!
  • Äldre 17 Nov 20:50
    #7

    [quote=76015584][quote-nick]Snultan skrev 2015-11-17 20:28:36 följande:[/quote-nick]Barn brukar ju vara duktiga på att visa/tala om när det gör ont.. visar hon på något sätt att hon har ont i halsen?

    [/

    Hon kan hosta rejält och sedan grinar hon. Hon har även sagt att det gör ont i munnen och pekat mot halsen. Så ont har hon.

    Men hon är REJÄLT förkyld. Snorig, hostar och väldigt hes. Svårt för henne att prata. Men hon leker lite, fast väldigt rastlös och noll tålamod. Men äter och dricker dåligt.

  • Äldre 17 Nov 21:10
    #8

    Okej, ja det är ju väldigt svårt att veta.. men jag skulle gå på allmäntillståndet och magkänslan här.. Sen brukar man känna som förälder om de va en läkare att lita på tycker jag..

    En kan ju va väldigt medtagen av att ha sån jobbig förkylning men börjar hon bli slö och svår att få kontakt med osv eller att hon inte får i sig NÅNTING.. då är det ju en annan femma o nåt ni ska åka in med.

    Men helt klart borde läkaren kollat i halsen..


    Matheus 131002!
  • Äldre 17 Nov 21:14
    #9

    Ja, blir hon slö då ringer jag såklart och åker in. Men hon är ju hyfsad rörlig. Är mest det att febern åker upp hela tiden.

  • Äldre 19 Nov 11:39
    #10

    Om man är orolig som förälder ska man alltid åka in till doktorn.

    Om febernedsättande medicin inte hjälper, eller om man inte får i barnet vätska ska man åka in akut.

    Om hon har ont i halsen ska man ge smärtstillande medicin så att barnet kan äta och dricka.

    Det är normalt för små barn att få hög feber. Om barnet har dåligt allmäntillstånd ska man alltid åka akut till läkare.

    Om man inte får kontakt med barnet ringer man till ambulansen.

  • Äldre 19 Nov 11:43
    #11

    Hur har det gått?

  • Äldre 20 Nov 06:23
    #12

    Är man hes är det i regel en vanlig virusföfkylnibg.

    Jag får alltid svullna mandlar när jag är sjuk och ofta halsont, men vid halsfluss (jag har haft 5 i vuxen ålder) är det bara hög feber och halsont/svårt att svälja. Ibland får man halsfluss efter förkylningar, men då börjar man i regel bli bättre, sedan vänder det snabbt med feber samtidigt som övriga förkylningssymptom klingar av.

    Skillnad med halsfluss är att det gör ont hela tiden, inte bara då man hostar osv.

Svar på tråden Kan jag vara lugn?