• Helena 383

    Ni som kan detta med AMH-värde

    Hej
    är 38 år och har försökt få barn i över 1 ½ år. Har två större barn sedan tidigare. När jag var till gyn senast såg allt bra ut, det togs även ett AMH-värde som var normalt. 
    Nu till min fråga: Skulle jag ev kunna vara hjälpt av att ta Pergotime?
    Kan min ägglossning behöva hjälp på traven även fast AMH-värdet var normalt?

  • Svar på tråden Ni som kan detta med AMH-värde
  • Bullen2015
    Helena 383 skrev 2015-11-18 06:51:09 följande:

    Hej

    är 38 år och har försökt få barn i över 1 ½ år. Har två större barn sedan tidigare. När jag var till gyn senast såg allt bra ut, det togs även ett AMH-värde som var normalt. 

    Nu till min fråga: Skulle jag ev kunna vara hjälpt av att ta Pergotime?

    Kan min ägglossning behöva hjälp på traven även fast AMH-värdet var normalt?


    Frågar alla först... Vad hade du i TSH? Vi jobbade på barna görandet i över ett år.. Mitt AMH var 3,6 och allt såg jätte bra ut... Är 41år... Men jag hade lite högt TSH... När jag fick ner det blev jag gravid... Ett tips bara :)

    Lycka till :)
  • Bullen2015
    Helena 383 skrev 2015-11-18 08:21:26 följande:

    Hej!

    Tack för svar. Mitt TSH-värde var normalt enligt gynekologen.


    Okej :) Vad hade du då? Jag hade också normalt enligt hon jag skulle göra inslamation hos och även vc.... Men dom hade fel. Det visade sig att jag hade en Sköldsjukdom.... Du ska ligga på TSH under 2... (Vissa säger 2,5) men har du 2,5 ska du behandlas....
  • Gina43

    AMH indikerar att det finns en äggreserv kvar, vilket är bra. Men anledningen till att du inte blir gravid kanske får utredas lite innan ni går vidare med Pergotime? Har du ägglossning? Är den regelbunden? Har inga stopp i äggledare? Har du en ny man (kanske är det något med hans spermier)?

    Det är klart att ni kan prova med Pergotime i alla fall. Jag blev intalad av läkare att prova det för att "boosta våra chanser" trots att jag hade regelbunden och fin ägglossning. Jag mådde skitdåligt av Pergotime och fick alla möjliga besvärande biverkningar. Sedan visade det sig vid efterföljande fertilitetsutredning att min man hade få spermier.. Så behandlingarna var onödigt lidande som förstörde min sommar och vårt sexliv. Nu måste det ju inte vara så för er del - varje persons situation är unik. Kanske mår du inte så dåligt av Pergotime som jag gjorde heller!

    Lycka till!

  • Mariana79

    Jag har ett väldigt bra AMH värde, 10.4. Och min gynekolog säger att pergotime eller dyl inte hjälper mig då jag redan har bra kvalité och reserv. Vi kommer att gå vidare med IVF. Vi är sekundärt barnlösa, har en son på 3 år och vi har försökt att få ett syskon i över 2 år nu. Både mina och mannens tester är bra men det vill sig inte ändå.

    Lycka till!

  • Helena 383

    Hej!
    Tack för era svar! Jag har samma man. Det som jag märkt är att när jag testar med ägglossningsstickor så får jag bara positivt utslag i 7-8 timmar. Förut hade jag utslag mellan 1-2 dagar på dessa. Kan det vara att man har för kort LH-stegring?

  • Let it Rain
    Mariana79 skrev 2015-11-18 08:37:01 följande:

    Jag har ett väldigt bra AMH värde, 10.4. Och min gynekolog säger att pergotime eller dyl inte hjälper mig då jag redan har bra kvalité och reserv. Vi kommer att gå vidare med IVF. Vi är sekundärt barnlösa, har en son på 3 år och vi har försökt att få ett syskon i över 2 år nu. Både mina och mannens tester är bra men det vill sig inte ändå.

    Lycka till!


    Har du PCO?
  • Helena 383

    Jag vet faktiskt inte om jag har det. Alla säger alltid att det ser fint ut på de VUL som jag har gjort, ser man PCO där? Har regelbunden mens. 

  • Let it Rain
    Helena 383 skrev 2015-11-18 11:10:43 följande:

    Jag vet faktiskt inte om jag har det. Alla säger alltid att det ser fint ut på de VUL som jag har gjort, ser man PCO där? Har regelbunden mens. 


    Jag syftade inte på dig Ts utan personen jag citerade med anledning av hennes höga AMH-värde.
  • Mariana79
    Let it Rain skrev 2015-11-18 11:02:36 följande:

    Har du PCO?


    Ja det har jag, eller haft.. jag har typiska pco äggledare, har alltid haft oregelbunden äl. Vissa månader helt utan äl. Men efter vi på naturlig väg blev gravida och vår son kom till världen så har min pco blivit bättre, jag ägglossar nu i varje cykel fast på olika dagar i varje cykel. Enligt min läkare kan pco bli bättre med åren samt efter man fått barn.
Svar på tråden Ni som kan detta med AMH-värde