• Manima

    bebisverkstad fr.o.m. juni 2016, någon mer?

    Hej!
    Jag och min man har en dotter på 7 månader. Vi vill ha barn tätt och har nu beslutat att vi ska försöka bli med barn igen i sommar. Jag ska börja med folsyra 1 mars, läste att man helst ska börja 3 månader innan.
    Vi har valt att vänta tills i sommar då det passar oss bäst.
    Någon mer som har samma planer?

  • Svar på tråden bebisverkstad fr.o.m. juni 2016, någon mer?
  • Miss_Cicci

    Hej!

    Vi tänker lite i samma banor men kommer nog sätta igång kring kristi flygarehelgen, vill gärna ha ett februari/marsbarn 2017 (av astrologiska själ, ascendenten i väduren) ingen folsyra men mycket smek kel och sånt förstås!

    lycka till!!

  • Manima
    Miss_Cicci skrev 2015-11-19 21:27:49 följande:

    Hej!

    Vi tänker lite i samma banor men kommer nog sätta igång kring kristi flygarehelgen, vill gärna ha ett februari/marsbarn 2017 (av astrologiska själ, ascendenten i väduren) ingen folsyra men mycket smek kel och sånt förstås!

    lycka till!!


    Folsyra är ju bra för att inte barnet ska få ryggmärgsbråck.
    Jag hoppas ju att bebisen blir till tidigare förstås
  • Manima
    Miss_Cicci skrev 2015-11-19 22:17:25 följande:

    oj ! jag som alltid trott det var för att man lättare skulle bli gravid! känner mig lite dum nu...


    Ingen fara, jag trodde bara att man skulle ta det en månad innan och sedan vidare in i graviditeten fram till idag vecka. 15-20 någonstans.
    Så köp folsyra! <3
  • Manima

    Ett tillskott med folsyra hjälper till att förhindra missbildningar av ryggmärgen hos ditt barn. Till exempel rekommenderar Storbritanniens CMO (Chief Medical Officer) att kvinnor som planerar att bli gravida eller är gravida tar ett tillskott på folsyra varje dag. Det rekommenderade starttillfället för att börja ta folsyra är 3 månader innan de börjar försöka bli med barn samt genom graviditetens första trimester. Om du äter en hälsosam diet får du redan en del folsyra från livsmedel som berikade frukostflingor, bönor, bladgrönsaker och apelsinjuice, men det är fortfarande viktigt att ta tillskotten eftersom det är väldigt svårt att få tillräcklig mängd folsyra enbart från maten. (Källa: clearblue.com)

  • Ebba200

    Hej, vi skall också börja försöka i sommar!


    Både min sambo och jag har börjat äta kosttillskott lämpliga för när man försöker få barn (mitt med bland annat folsyra). Sambon tränar redan 4ggr/vecka och jag skall börja mer intensivt nu efter nyårshelgen tänkte jag.

    Är så spänd! Kan knappt vänta.

  • Manima
    Ebba200 skrev 2016-01-01 23:25:47 följande:

    Hej, vi skall också börja försöka i sommar!


    Både min sambo och jag har börjat äta kosttillskott lämpliga för när man försöker få barn (mitt med bland annat folsyra). Sambon tränar redan 4ggr/vecka och jag skall börja mer intensivt nu efter nyårshelgen tänkte jag.

    Är så spänd! Kan knappt vänta.


    Hej! Vi har slarvat med gummit så vi får se om det blir något tidigare. Men annars så börjar jag med folsyra 1 mars
  • Ebba200
    Manima skrev 2016-01-05 18:24:29 följande:
    Hej! Vi har slarvat med gummit så vi får se om det blir något tidigare. Men annars så börjar jag med folsyra 1 mars

    Okej, spännande.


    Jag kommer sluta med mitt p-piller i mars tänker jag så att man kan få lite koll på ägglossning mm. inför bebisverkstan i juni-juli. Tänker att det inte skadar att äta folsyra innan utifall att något skulle hända under tiden från att jag slutat med p-piller. Äter en multivitamin nu som skall vara bra för att bli gravid.

    Planerar ni något annat inför bebis just nu eller har ni is i magen inför sommaren? :)

  • Manima
    Ebba200 skrev 2016-01-05 19:04:32 följande:

    Okej, spännande.


    Jag kommer sluta med mitt p-piller i mars tänker jag så att man kan få lite koll på ägglossning mm. inför bebisverkstan i juni-juli. Tänker att det inte skadar att äta folsyra innan utifall att något skulle hända under tiden från att jag slutat med p-piller. Äter en multivitamin nu som skall vara bra för att bli gravid.

    Planerar ni något annat inför bebis just nu eller har ni is i magen inför sommaren? :)


    Jättebra att börja med vitaminer och folsyra. Det gjorde jag med barn 1.
  • Manima
    Manima skrev 2016-01-05 19:59:10 följande:
    Jättebra att börja med vitaminer och folsyra. Det gjorde jag med barn 1.
    Vi har dock slarvat massor med kondom så det finns ju chans att detta med syskon sker tidigare
Svar på tråden bebisverkstad fr.o.m. juni 2016, någon mer?