• Niquilota

    Lämna sovande barn på morgnarna?

    Pappan börjar arbeta och vill nu lämna barnen ensamma hemma tidigt på morgonen. De ska sedan klara att vakna och fixa alla morgonbestyr och komma iväg till skolan. Min dotter är åtta år och har lite speciella behov, hon har svårt med impulskontroll, rutiner, ta instruktioner, koncentrera sig, etc. Jag har som vuxen gråten i halsen varje gång jag försöker få iväg henne i tid till skola . Varje dag är en kamp.

    Nu ska hon klara allt själv för att deras inte helt stabila pappa tycker att det är en bra ide för att de ska få lite ansvar. Sonen som är elva måste ta ansvar för att hon kommer iväg och, tro mig, det är tillräckligt tufft för en vuxen.

    Han gjorde detta förra året klockan fem på morgnarna. Då reagerade socialtjänsten, polisen, samt skolsköterskan mycket kraftigt och jag fick fullt stöd i att tala med barnen om att de inte ska behöva ta detta ansvar.

    Nu gör han exakt likadant igen. Kan tillägga att han är bipolär och tappar omdömet helt emellanåt. Är just nu inne i en mycket dålig fas.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Lämna sovande barn på morgnarna?
  • Litet My

    Anmäler till socialtjänsten igen alt pratar med skolan så kan de också hålla koll, dessa måste anmäla vid misstanke. Har själv ett barn med problematik liknande det ena barnet, inte en chans att jag skulle lämna det ansvaret till ett annat barn hur klokt och moget det än är. Som förälder har man ju ett föräldraansvar.

  • Ego Lovers

    Åttaåringen har ju rätt att gå på fritids. Varför körs inte barnet dit?

  • straw2008
    Ego Lovers skrev 2015-11-20 08:31:42 följande:

    Åttaåringen har ju rätt att gå på fritids. Varför körs inte barnet dit?


    Pappan kanske går så tidigt som 05? 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

    Är hon 8 o snart 9 borde man kunna klara sig själv kan jag tycka. 
    Är hon precis fyllda 8 så är det tveksamt. 
    Beror oxå på vilken väg de har till skolan. 
    Tycker generellt inte at 11 åringen ska behöva göra pappans jobb. 


    I kinamockaskogen.....
  • Fru Ve

    Min son är nyss fyllda 8 och har också lite speciella behov liknande som du beskriver TS. Han skulle aldrig fixa att göra sig i ordning och komma iväg på morgonen själv. Han är en drömmare och fixar inte detta med planering av hur mycket tid ett moment tar m.m. Vissa 8-9 åringar kanske fixar detta men det är nog väldigt olika. Däremot skulle min son klara att gå hem själv på eftermiddagen och klara sig då han inte har tider att passa (han har dock fritids för att leka med kompisar där). 

    Du kan ju alltid prata med socialtjänsten igen. 11-åringen ska ju absolut inte behöva ta ansvaret för att 8-åringen kommer iväg. Det är en annan sak om 11-åringen bara tar ansvar för sig själv, det känns rimligt tycker jag. Om pappan ska jobba får han väl köra barnet till fritids på morgonen först? Finns inget fritids dessa tider kanske han inte kan ha barnen de dagar han jobbar.

  • Ego Lovers
    straw2008 skrev 2015-11-20 08:33:21 följande:
    Pappan kanske går så tidigt som 05? 
    I kinamockaskogen.....
    Då kan han kanske inte ha barnen varannan vecka.
  • Litet My
    straw2008 skrev 2015-11-20 08:34:37 följande:

    Är hon 8 o snart 9 borde man kunna klara sig själv kan jag tycka. 
    Är hon precis fyllda 8 så är det tveksamt. 
    Beror oxå på vilken väg de har till skolan. 
    Tycker generellt inte at 11 åringen ska behöva göra pappans jobb. 


    I kinamockaskogen.....
    Inte om man har den problematik TS beskriver, då behövs det ofta extra stöd.
  • Ego Lovers

    Barnet kanske klarar av att klä på sig och ta sin ryggsäck och gå till morgon fritids och äta frukost där.

  • Gladskit

    Jag tycker inte man kan säga generellt att ett barn vid en viss ålder ska klara av något, då barn är så otroligt olika.
    Men jag tror att det nog vore enklare för ett barn att klä sig och ta sig till fritids, än att ta ansvar för hela frukosten själv. Plocka undan osv.
    Jag skulle tycka det var skönt om jag var barn att slippa det och jag tycker även att det vore skönt som förälder att veta att mitt barn får en ordentlig frukost. Om nu fritids är en möjlighet.

    Jag har en snart tioåring som dels är seg på mornarna (liksom jag själv) och dels känns som att han befinner sig på en annan planet så han skulle inte klara av alla morgonbestyren själv, never. Jag önskar jag vågade prova, det skulle vara roligt att vara en fluga på väggen hemma

  • Niquilota

    Skolkuratorn, samt flera familjebehandlare från socialen uttalar sig nu om att det är självklart att barnen ska fixa detta. Det är en mardröm. Sonen säger att han inte alls vill ha det så, men honom har ingen frågat.

Svar på tråden Lämna sovande barn på morgnarna?